Těžká kavalerie z Hradce Králové

30. dubna 2013, 13:43 - Dalibor Dostál
30. dubna 2013, 13:43

Automobilový průmysl se topí v problémech, prodeje vozů v Evropě prudce klesají. Za raketovým růstem společnosti NOPO Engineering přesto stojí dodávky jeřábů pro přední automobilky. Firma ovšem nespoléhá jen na produkci pro jedno odvětví.

Obchodní ředitel NOPO Engineering Jaromír Tlustý

Egypt , Indonésie, Německo, Rusko. To nejsou destinace zavedené cestovní kanceláře, ale země, kam v posledních měsících nasměrovala svůj vývoz královéhradecká společnost NOPO Engineering.

Firma se specializuje na těžké jeřáby, které si poradí i s padesátitunovým nákladem, a další manipulační a skladovací techniku. A právě díky široce rozloženému vývozu zažívá zlaté časy. Loni utržila celkem 137 milionů korun, což představuje meziroční nárůst o více než 80 procent. Přibližně 56 procent růstu přitom připadá na export, který se na celkovém obratu firmy podílí jednou třetinou.

Společnost vznikla v roce 1992, kdy pod vedením zakladatele Vladimíra Novotného začala skupina nadšenců konstruovat jednoduché jeřáby. Z původní konstrukční a projekční kanceláře se firma rozrůstala. Přibyla výrobní složka a po více než dvaceti letech zaměstnává společnost na 150 zaměstnanců.

Německý trumf Technici z Hradce Králové jsou v současnosti nejvíce pyšní na svoji dodávku jeřábů pro německou automobilku Audi. Pro nově budovanou slévárnu šedé litiny v Münchsmünsteru dodají v květnu a červnu jeřáby o nosnosti 50 tun v hodnotě patnácti milionů.

„Zakázku pro Audi jsme získali v náročném výběrovém řízení, kterého se kromě nás účastnili přední světoví producenti z oboru. V náš prospěch rozhodly velmi krátké dodací lhůty, špičková kvalita, celková technická vyspělost a zejména originalita řešení individuálních požadavků německého zákazníka,“ zdůrazňuje obchodní ředitel hradecké společnosti Jaromír Tlustý.

K zisku zakázky firmě pomohly i dobré reference z mladoboleslavské Škody Auto, s níž NOPO Engineering spolupracuje přes čtrnáct let. A také cena pro nejlepšího dodavatele skupiny Volkswagen Group, kterou firma získala v roce 1998. Prosadit se na náročném německém trhu, který si chrání vlastní výrobce, pomohlo Východočechům také spojení s německým obchodním partnerem, společností Carl Stahl & spol.

I když se firmě daří, nemá rozhodně na růžích ustláno. „Současná situace není jednoduchá. V řadě odvětví je vysoká konkurence, jež tlačí ceny dolů při zachování víceméně konstantních vstupních nákladů. Firmy musejí zvyšovat produktivitu práce a hledat vnitřní úspory, což se samozřejmě nemůže projevit na kvalitě konečných produktů, pokud firma chce dál být úspěšná - tím spíše v segmentu zákazníků, jako je automobilový průmysl,“ vysvětluje Jaromír Tlustý.

Firma to nejvíce pocítila v roce 2011, kdy její tržby poklesly přibližně o deset procent kvůli útlumu poptávky v některých průmyslových odvětvích a větší investiční zdrženlivosti části podniků. Pro NOPO Engineering to naštěstí nebyl začátek volného pádu, ale spíše oddychový čas předcházející výraznému růstu.

Ten si chce firma udržet i v letošním roce, kdy očekává další nárůst tržeb o 30 procent. Dosavadní výsledky naznačují, že optimismus je namístě. „Přestože první čtvrtletí bývají v našem oboru tradičně spíše rozjezdová, v polovině února jsme již evidovali smluvně uzavřené zakázky v celkové výši přibližně 80 milionů korun,“ říká Jaromír Tlustý.

Během prvního čtvrtletí například firma vyrobila speciální manipulátor na třídění textilních rolí pro egyptskou továrnu lucemburského producenta netkaných textilií Pegas Nonwovens. Na druhé straně světa, v Indonésii, zase pro japonský papírenský gigant Maruishi dokončila montáž dvou jeřábů s unikátní automatickou přísavkou. Před uzavřením jsou jednání s japonskou společností o dodávce dalších šesti jeřábů pro skladování rolí papíru do závodů v Číně a na Tchaj-wanu.

Směr východ

Za jeden z nejperspektivnějších trhů považují v NOPO Engineering Rusko. Proto v Moskvě v polovině roku 2011 otevřeli vlastní zastoupení, v zahraničí druhé po Slovensku. Ruský trh se již nyní podílí na exportu firmy 30 procenty a v příštích letech by měl dál růst. Pro firmu je úspěch na východních trzích o to cennější, že na rozdíl od jiných českých strojírenských společností nenavazovala v tomto regionu na vlastní tradici z předchozích let.

„Začínali jsme tu spíše na zelené louce. Pracujeme na projektech pro zákazníky, se kterými jsme se dříve neznali. Navíc nelze říct, že námi dodávaná řešení a technologie jsou typickým českým výrobkem,“ vysvětluje Jaromír Tlustý. Jednou z posledních zakázek v Rusku byla pro NOPO Engineering dodávka jeřábů pro nadnárodního výrobce automobilových dílů z plastu Magna v Nižním Novgorodu. Další pak v dalších měsících dodá pro pobočky v Petrohradu a městě Kaluga.

Raketový růst exportu přitom firma zvládla bez jakékoli podpory ze strany státu. „Žádné vládní proexportní programy naše společnost nevyužila. Ke zvýšení exportu pomohlo více faktorů, ať už je to zvýšení kvality výrobků, dostatek referencí, dlouhodobá existence firmy na trhu, široký výrobní program nebo schopnost uspokojit zákazníky se specifickými požadavky odpovídajícími danému teritoriu.

Například jeřáb pro Rusko má poměrně dost odlišné technické provedení než například jeřáb pro Německo,“ uzavírá Jaromír Tlustý. Právě schopnost pružně reagovat na specifické požadavky a nabídnout vhodnější a ekonomičtější řešení patří podle něj k velkým konkurenčním výhodám firmy.


Kdo nahradí důchodce?

Stejně jako většina strojírenských firem se královéhradecká NOPO Engineering potýká s nedostatkem kvalitních technických pracovníků na trhu. Proto se snaží vychovávat odborníky zvyšováním kvalifikace vlastních zaměstnanců. Do užší spolupráce s odbornými školami se firma zatím nepustila. Oblast projektování a výroby těžké techniky pro to není příliš vhodná.

„Po ekonomické stránce není jednoduché věnovat se potenciálním budoucím absolventům. Vybavení technického pracoviště vyžaduje vysoké vstupní náklady, jako jsou programy, výkonné počítače a podobně. Lidé ze škol navíc potřebují delší čas při zapracování na složitých výrobcích, mohou to být i roky, což v současné době není příliš realizovatelné,“ říká obchodní ředitel NOPO Engineering Jaromír Tlustý.


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily…
Kvíz na pátek: Poznáte součástky auta jen podle obrázku?
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou. Vypadá hodně dobře
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Technologie
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít