Textilka Veba má zisk díky brokátu

11. prosince 2009, 13:05 - Petr Bayer
11. prosince 2009, 13:05

Textilní společnost Veba očekává letos rekordní tržby i zisk. Celé odvětví se přitom topí v potížích a řada závodů zkrachovala kvůli krizi a levným dovozům z Asie.

Brokát je fenoménem v oblékání Afričanů. Jednání s africkými zákazníky však vyžaduje trpělivost.

Autor: Veba

Broumovský textilní podnik Veba v letošním roce zvýší tržby o 15 procent na téměř dvě miliardy korun. Zisk stoupne dokonce bezmála o polovinu na 75 milionů korun. Navzdory celosvětové hospodářské krizi chystá firma masivní investice. „Bezprecedentní růst zajišťuje zejména export afrického brokátu, na jehož další vývoj a výrobu je určena značná část plánovaných půlmiliardových investic do roku 2011,“ prohlašuje předseda představenstva a generální ředitel společnosti Josef Novák. Domácí textilní průmysl se přitom potácí v problémech, neboť v prvním pololetí letošního roku se již notně zbídačené tržby textilek meziročně snížily o 13,5 procenta na 17,7 miliardy korun.

Africká expanze Broumovská Veba, která zaměstnává skoro 1280 lidí, je největším dodavatelem brokátu na západoafrický trh. Využívá obliby tamních obyvatel oblékat se do lesklých a barevných tkanin. Brokát je vyhledávaným materiálem na šití tradičních afrických společenských i módních oděvů typu kaftanů, agbád, dámských šatů i pánských košil. Firma jej už desítky let vyváží od Mauretánie přes Mali, Senegal, Pobřeží slonoviny, Burkinu Faso, Ghanu, Togo, Benin, Niger, Nigérii, Čad, Kamerun, Středoafrickou republiku po Kongo. Přestože jde o relativně drahý materiál, jehož nákup si může dovolit pouze lépe situovaná část africké populace, exportované objemy neustále rostou. V konkurenci dalších čtyř evropských výrobců z Německa, Švýcarska a Rakouska patří Vebě čtvrtina tohoto trhu. S tím se však nespokojila a již expanduje s ozdobným brokátem na šití oděvů i do centrální části černého kontinentu. Loni jeho produkci zvýšila o 35 procent a v současnosti se tento specifický oděvní produkt podílí na tržbách textilky více než dvěma třetinami. „Obchodně velmi úspěšný a dlouhodobě mimořádně perspektivní africký brokát je doslova fenomén,“ tvrdí Novák. Z této situace pramení také zmíněná ofenzivní investiční politika. Veba však exportuje i do řady zemí v Evropě, Americe a Asii. Vývoz tvoří devět desetin celkových tržeb a ročně stoupl o pětinu. Brokátové investice pomohou i doma

Samotný brokát, byť by byl sebekrásnější, ale vysoký zisk firmy nemůže zajistit. K tomu jsou zapotřebí škrty nerentabilních aktivit, například nynější prodej linky na zpracování textilních odpadů či snižování obrubovacích a konfekčních kapacit. V minulých letech se podnik zbavil přádelen, které zbytečně vyčerpávaly kasu a lidský potenciál. Peníze firma účelněji využila do výroby a modernizace strojového parku, kam v posledních sedmi letech vložila přes 860 milionů korun. Další rozvojový projekt na období let 2009 až 2011 počítá s částkou 500 milionů korun. „Tyto investice plně pokryjí rozvojové potřeby broumovské textilky a jsou více než dvojnásobné oproti odpisům. Asi třetina prostředků poslouží při obnově a modernizaci tkalcoven,“ líčí Novák. Zhruba stejná částka směřuje do úpraven, zejména pak do nového provozu v nedaleké Polici nad Metují. Zbývající část investic tříletého rozvojového projektu je určena k nákupu nových technologií pro finální úpravy tkanin, ale také na stavební práce a rekonstrukce, úspory energií, obnovu informačních technologií a vozového parku nebo na rozvoj maloobchodní sítě.

Prakticky všechny výrobní a technologické investice jsou však zaměřeny na všudypřítomný africký brokát. „Navíc jsou plnohodnotně využitelné i pro rozvoj domácenského textilu, zejména lůžkovin a ubrusů. Také díky tomu se společnost chce udržet mezi nejvyspělejšími a největšími výrobci damašků a froté zboží v Evropě,“ věří ředitel. Pro následné období konjunktury si má tak zajistit silnou konkurenční pozici. K té pomáhá i dobrá reputace Česka, která nemá v africkém světě koloniální šrámy. Afrika je podle Nováka prostě vášeň, nic nevadí široce rozšířené tykání i mezi tamním výrostkem a důstojným ředitelem velké textilky.

Opatrnější prognózy

Hospodářské plány na příští rok jsou spíše střízlivé. „V objemových ukazatelích výroby a tržeb neuvažujeme s dalšími nárůsty, nicméně plánujeme zopakování rekordních hodnot z let 2008 a 2009. A pokud nedojde k dalšímu zhoršování vnějších podmínek, může hospodářský výsledek překonat letošní očekávané hodnoty,“ předpokládá Josef Novák.

Dodává, že i v roce 2010 bude firma pokračovat v tlaku na zvyšování produktivity práce a rentability výroby pomocí investic, koncentrace výroby, organizační struktury i přípravy pracovníků.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče