Test – Citroen C5: avantgarda pro sportovní jízdu

15. prosince 2008, 00:00 - Erich Handl
15. prosince 2008, 00:00

Taxíkem roku byl nedávno ve Francii zvolen v kategorii sedanů Citroen C5 s dieselovým motorem HDi.

Jeho letošní verze nyní dorazila i do Česka, aby útočila na srdce a peněženky středních manažerů a podnikatelů, kteří hledají alternativu ke Škodě Superb, Volkswagenu Passat nebo Fordu Mondeo.

Historie „cépětky“ se píše od roku 2000, kdy továrnu opustil první sedan. O rok později ho následoval kombík. Dosavadní verze se prodávala na českém trhu od začátku roku 2005 za ceny začínající na zhruba 600 tisících korunách, verze kombi měla možnost odpočtu DPH.

Nový model začíná téměř shodně na 594 900 korunách. Má řadu inovací, ale hlavním rozdílem je skutečnost, že značka tento vůz nabízí poprvé bez hydropneumatického odpružení.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Citroen C5 ve verzi sedan je typickou manažerskou limuzínou střední třídy. Splňuje nároky na reprezentační vozidlo. Kdo chce vozit náklad v autě s odpočtem DPH, musí si zvolit verzi kombi.

Houpavá jízda s pružinami

Jak jezdí auto bez této citroenářské klasiky? Profit vyzkoušel variantu s již zmíněným naftovým dvoulitrem, který měl „jen“ ocelové vinuté pružiny. Ty dosud automobilka montovala pouze do menších vozů. Citroen je zavedl do vyšší modelové řady C5 proto, aby mohl oslovit i sportovněji zaměřenou klientelu. V našem redakčním testu se ale ukázalo, že mezi ocelí a vzduchokapalinovým systémem není velký rozdíl. I s vinutými pružinami je jízda komfortní a houpavá, rozhodně ne sportovní. V zatáčkách se projevuje značná neotáčivost sedanu.

Řidiči s rychlostními ambicemi sice pomáhá elektronický režim sport, který úspěšně potlačuje houpání karoserie na hrbolaté vozovce, ale kontakt s asfaltem stejně není intenzivní.

Jinak nelze jízdním vlastnostem Citroenu nic vytknout. Šesti-stupňový manuál je přesný, diesel přeplňovaný turbodmychadlem výkonný a úsporný. Spotřeba se v našem testu pohybovala kolem šesti litrů nafty na sto kilometrů jízdy, což zhruba odpovídá údaji výrobce. Na plyn se musí při rozjezdu sice dost šlapat, ale za několik sekund už vůz letí jako vítr.

Palubní deska plná tlačítek

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *Model - Citroen C5 2.0 HDi Typ vozu - pětidveřový hatchback Motor - naftový čtyřválec Objem válců - 2 litry Max. výkon - 100 kilowattů Max. rychlost - 204 km/hod Zrychlení 0-100 - 10,6 sekundy Spotřeba - 5,8 l /100 km Kufr - 439 litrů Cena (základ)** - 619 900 Kč

Nový Citroen C5 nepostrádá nic z komfortu limuzíny střední třídy. Kabina je solidně odhlučněná. Všude jsou kvalitní materiály, palubní deska je propracovaná. Jenom tlačítek je na ní trochu příliš. Jen na multifunkčním volantu s pevným středem jsme jich napočítali dvacet. Zřejmě to byl záměr designéra, aby avantgardní auto mělo i futuristický vnitřek.

Místa na nohy je všude dostatek, ale našli jsme jen jeden držák na láhev ve střední konzoli. K výraznějšímu zhoršení došlo v kufru, je tam o 32 litrů méně prostoru než u předchůdce.

Nový Citroen C5 lze doporučit zájemcům o klidnou a komfortní jízdu, sportovní ambice nemá. Výbava je už v základu opulentní. Přední xenonové světlomety se automaticky natáčejí při otočení volantem a pomáhají řidiči v orientaci v zatáčce. Zpětná postranní zrcátka se při uzamčení vozu sama sklopí. Už nejlevnější verze Base zahrnuje řadu airbagů včetně kolenního, pět elektronických stabilizačních systémů, tempomat či automatickou klimatizaci.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít