Teorie jednoho muže

20. února 2008, 13:42 - Jon Fine
20. února 2008, 13:42

Nekoncentrovaná moc...

Celý podtitul: Nekoncentrovaná moc vyvolává zmatek. Společnosti vedené jediným šéfem dotahují své věci do konce.

Faktem je, že Jeff Bewkes, nový generální ředitel společnosti Time Warner, musí zápasit s tím, že věci - zde - jdou - velmi - pomalu. Akciový trh po jeho prvních iniciativách, zaměřených na zvýšení zisku, jen zazíval. Potíž je v tom, že jeho projev 6. února, zaměřený na analytiky, obsahoval dvě věci, o nichž se ve spekulacích tisku mluvilo už několik sezon: vylepšit America On-Line (AOL) tím, že se zjednoduší prodej služeb spojených s připojováním prostřednictvím telefonu a uskuteční rozhodnutí o divizi kabelové televize Time Warner Cable (TWC). Připravit AOL na nové věci bude navíc „velmi složité“, varoval Bewkes. Příprava by prý mohla trvat několik měsíců.
To vystihuje základní problém mediálního konglomerátu: je v něm příliš mnoho vrstev. Je zde příliš mnoho poddanství. Je tu příliš mnoho… mužů. Mužů pohybujících se po chodbách a shlukujících se u zasedacích místností, kteří zpomalují chod věcí. (Na to si stěžují výkonní šéfové, kteří se snaží dokázat svou jedinečnost.) A to v době velké nejistoty a rychlých změn vkusu spotřebitelů, kdy pouhá rychlost může ovlivnit buď prospěšné utužení společnosti, či naopak její naprosté rozpuštění.
Probíral jsem to mnohokrát s jedním kamarádem-obchodníkem. Je to nevyhnutelné, hbitost a rozhodnost, s níž News jedná, se zvýšily. Uvedený přítel měl pro to vysvětlení ve dvou slovech: „Jeden muž.“
Tím je ve společnosti News Rupert Murdoch. On je jediným mužem, který určuje kritéria a činí rozhodnutí a jehož vnímavost se odráží v myšlení podřízených. Producent, řekněme Fox News, stále přemýšlí o tom, co chce Murdoch vytěžit z programového pekla. A mnohem více než producent CNN společnosti Time Warner v případě Bewkese.
Použiji teorii jednoho muže na mediální společnosti. Společnost jednoho muže na určité úrovni řídí jediný šéf, který udává směr organizace. Prostředí jednoho muže vede skutečně k úžasné koncentraci myšlení. Potvrdí vám to všichni, kdo pracovali pod nadvládou jednoho muže - Barryho Dillera.
Proslulé uspořádání Time Warner ve formě skupiny decentralizovaných divizí však není takovým místem. Všechny dřívější pokusy podobat se více společnosti jednoho muže ztroskotaly. To je špatné, protože prakticky všechny nedávné mediální kroky vznikly zásluhou řízení „jednoho muže“. Které společnosti učinily náhlé překvapivé nabídky, protože zaostávaly? Jeden muž z News učinil nabídku Dow Jonesu a z Microsoftu (dříve jeden muž Bill Gates, nyní Steve Ballmer) Yahoo!. Která televizní síť učinila nejsmělejší onlinové kroky? U CBS dominuje osobnost jednoho muže Leslieho Moonvese. Ten se pravděpodobně naučil pár věcí během dvou let práce pro Sumner Redstone. Ukázkovým příkladem teorie jednoho muže je i neočekávané vyhození generálního ředitele Viacomu Toma Frestona, protože jím dostatečně nebyl. Umožnil totiž společnosti jednoho muže spolknout MySpace. (NBC se zaběhnutým vedením „mnoha mužů“ díky propojení s General Electric se nyní se snaží vylepšit prostor onlinového videa s pomocí nabídky stále ještě vznikající Hulu.com. Dělá to však společně s Murdochovou News.)

Jednoduché počty.

Jedním z nedávných nejvýraznějších kroků z oblasti novin - nyní následuje věta, kterou neuslyšíte často! - je společná dohoda 22 společností s Yahoo! o partnerství při zakládání různých místních onlinových firem. (Někteří zastánci tohoto partnerství očekávají první významný výnos již letos.) Klíčovým hráčem při vzniku aliance byl W. Dean Singleton, hlava soukromé Media News Group a zároveň jeden z mála výkonných šéfů typu jednoho muže v novinách. Veřejně obchodované novinové společnosti byly založené ve stylu jednoho muže, ale opustily tento způsob již dávno. Tribune v roce 1955, kdy zemřel někdejší její vůdčí duch plukovník Robert McCormick. Podíváme-li se však na dozvuky převzetí Tribunu miliardářem Samem Zellem, vidíme, že ten má velký sklon být jedním mužem. Vystupuje sebevědomě a hlasitě jako typ jednoho muže. Je to zřejmé z jeho záliby pronášet veřejně nepublikovatelné výroky k současným i bývalým zaměstnancům, jež mohou potvrdit ti, kdo viděli na internetu záznamy z jeho setkání s podřízenými. (Jednoho muže nelze snadno vyhodit, pokud vůbec.)
Technicky však některé společnosti ve skutečnosti neřídí jeden muž, ale dva nebo tři. Patří mezi ně bývalá společnost Miramax, dnes Weinstein, v níž jimi jsou Bob a Harvey Weinsteinovi. Další společností je Google, která sice do značné míry zůstává výtvorem Sergeye Brina a Larryho Page, ale jejíž dlouhodobý generální ředitel Eric Schmidt je pevně usazen v pozici jednoho muže. (Velké společnosti s informačními technologiemi mají sklon k řízení jedním mužem. Jeden muž je v čele společností Apple, Microsoft, Dell, Oracle a Amazon. Nikoli však Yahoo!.)
Teorie jednoho muže by neměla být považovaná za logický důsledek zdiskreditované teorie velkého muže. Jeden muž má sklon být operativní. Jeden muž se může zásadně mýlit. Společnosti jednoho muže mohou mít nedostatky. Softwarovou dominanci Microsoftu se dosud nepodařilo převést do jeho mediální sféry. Klasickým příběhem jednoho muže je Conrad Black z Hollingeru, který byl loni v červnu usvědčen z podvodu. I ti nejlepší a nejchytřejší se dopouštějí obrovských chyb. Mnoho z Dillerových nedávných potíží v IAC bylo důsledkem jeho sporu s akcionářem Johnem Maloneyem, který je jakýmsi prototypem jednoho muže od chvíle, kdy vybudoval kabelový gigant TCI. Jsou-li ve vedení na stejném místě dva typy jednoho muže, může to vést k velkým neshodám. Dlouhodobé vedení Michaela Eisnera ve společnosti Walt Disney bylo velmi úspěšné, dokud se u něho neprojevilo několik negativních vlastností jednoho muže - mikromanagement, nevnímání atmosféry, neschopnost nepodkopávat své nástupce. A ty ho nakonec zničily.
Pravdou je, že disneyovské akcie po Eisnerově odchodu pěkně vyskočily. A ještě více, když společnost převzal muž pro všechno Bob Iger. Tak už to chodí. Změna povahy výkonného šéfa často vyvolá vlnu nové energie. Baseballové týmy se obvykle promění, když se maniakální a hyperaktivní manažer nahradí šéfem se sklonem k porozumění. Přesto se v dobách, jako je ta dnešní, hledají šéfové typu jednoho muže, aby rozvíjeli a kormidlovali své lodě mnohem jistěji a svižněji než konkurence.
Důvod je jednoduchý. Mezi slepými je jeden muž králem.

Popisek s. 84:
Nový šéf Time Warner Bewkes je jedním šéfem mezi mnoha, možná mezi příliš mnoha…

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marjánka Růžičková

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče