Menu Zavřít

Ten počítač je celý vy!

9. 1. 2008
Autor: Euro.cz

Výrobci PC se vždy zabývali výkonem a cenou...

Trend se nyní mění: zákazníci chtějí hardware s módní tváří

Na každoroční Mezinárodní přehlídce spotřební elektroniky (International Consumer Electronic Show) v Las Vegas, která se koná od 7. do 10. ledna, má vystavovat produkty téměř tři tisíce technologických společností. Je to výzva předstoupit před zástup uživatelů, a to dokonce i pro takové průmyslové giganty, jakým je třeba Microsoft. A tak softwarové monstrum pořádá „módní přehlídku“, při níž odborníci na nejžhavější trendy, včetně Nigela Barkera z televizní show Příští americký top model (America’s Next Top Model), vybírají své favority z tuctu modelů… Když dojde na design, konkurent Apple získává většinu bodů, ale Microsoft chce demonstrovat, že za PC, na němž běží Windows, se mohou pohledy otáčet také. „Je tu položena nová laťka,“ říká Dave Fester, generální manažer marketingu PC produktů u Microsoftu, „trh nutí výrobce počítačů se dle toho i chovat.“
Výrobci osobních počítačů se jako nikdy předtím zaměřují na přeměnu užitkových strojů na módní modely, a to nejen pro mladé a pro ty, kteří se snaží jít s dobou. Lenovo Group, světový výrobce osobních počítačů číslo tři, využívá přehlídku v Las Vegas k propagaci své expanze z komerčních na spotřebitelské trhy. Společnost zavádí módní notebooky - supertenké a barevné, se strukturovanými povrchy, které snadno zaujmou. Ten nejlehčí s hmotností něco málo přes kilogram je zacílen na sofistikované profíky objíždějící zeměkouli.
Hewlett-Packard, značka, která vede u spotřebitelů, bude nabízet k prodeji nové modely jako Blackbird 002, v černi „oděný“ stolní herní osobní počítač, jehož vnitřnosti včetně tekutinového chladicího systému v měděných trubičkách jsou stejně tak oku lahodící jako jeho exteriér s pouzdrem se snadným postranním otvíráním. A holandská firma Tulip Computers předvádí špičkové notebooky, které vypadají jako drahé kabelky a jsou určeny bohatým ženám středního věku.
Donedávna pohlíželi někteří lidé z oboru na PC jako na okrajovou tržní komoditu. Co se změnilo? Apple předstoupil s blýskavými iPody, iPhony a MacBook laptopy, jejichž design spotřebitele skutečně zaujal. Aura společnosti se skvělým, kultivovaným a výkonným šéfem Stevem Jobsem pomohla navýšit její podíl na celosvětovém trhu s PC z 1,8 procenta z doby před třemi lety na nynějších 3,2 procenta, uvádí výzkum trhu od IDC. Částečně díky jeho velmi uznávané značce dosahuje provozní zisk Applu výše osmnácti procent ve srovnání se šesti procenty Dellu. Avšak další společnosti řídí svůj vlak také úspěšně. Důraz na design pomohl společnosti HP převzít titul světové jedničky mezi výrobci PC od firmy Dell, která se soustředila na „bezpohlavní“ kancelářské stroje.

Dlouho to byla šedobílá krabice.

Ale dokonce už i Dell získal povědomí o módě. Minulý rok přišel s novými PC, které jsou na výběr v osmi barvách včetně žvýkačkově růžové, žluté, zelené a červené. A právě teď představuje nový XPS One - elegantní jednodílný desktop. „Jsme v módním byznysu. Produkty, které prodáváme, ve vzrůstající míře vyjadřují, kdo jste,“ říká výkonný ředitel společnosti Michael S. Dell.
Tato perspektiva odráží fundamentální změnu těch, kteří dnes kupují počítače. Korporace a malé podniky mívaly na poptávce lví podíl. Nynější spotřebitelský trh vyvíjí silnější tlak na výrobce PC. Od roku 2002 tento segment vzrostl do nebývalých výšin. Minulý rok prodeje spotřebitelských PC narostly o devatenáct procent, zatímco prodeje komerčních PC vzrostly o 11,7 procenta, uvádí IDC. Zatímco po většinu éry osobních počítačů platilo, že spotřebitelské stroje představují jednu třetinu celkových prodejů, dnes tvoří prodej spotřebitelům 41 procent z celkového trhu s PC. „Pokud v těchto dnech nejste hráčem na spotřebitelském trhu, pak jím nejste vůbec,“ říká Rodger L. Kay, předseda společnosti pro výzkum trhu Endpoint Technologies Associates.
Tak jako se automobilový průmysl zabývá výrobou vozů pro každý typ řidiče, i modely PC jsou navrhovány tak, aby přitáhly specifický druh lidí. Významnou možnost tvoří kombinace: mladí muži s hracími stroji, pracující matky s dětmi ve školním věku s dotykovými modely, vedle nichž stojí kuchyňské přístroje, či náctileté dívky s rozkošnými růžovými laptoptíky v kůži. „Vstupujeme do období stylu, protože máme v našich domácnostech vícero PC,“ říká J. P. Gownder, analytik společnosti Forrester Research.
ASUSTeK Computer přivedla automobilová analogie k logickému závěru, že je třeba produkovat specifické laptopy pro příznivce závodění. Jeho notebooky Lamborghini VX2 a jejich leskle černé nebo žluté povrchy s logem Lamborghini dokonce vydávají při zapnutí zvuk motoru. Cena? Až 3300 dolarů.
Notebooky Tulip by mohly být posledními módními přispěvateli. Některé z jeho řady „kabelkových“ modelů Ego Lifestyle Limited Edition jsou pokryty drahými kameny. „To je pro lidi, kteří řídí bentleye a kupují si brašnu od Gucciho,“ říká Dmitry Prut, vlastník Avant Gallery, obchodu na Jižní pláži v Miami, který začal nabízet Ego před dvěma týdny a již má podepsané tři objednávky. Cena modelu z limitované edice se pohybuje mezi 7,5 tisíce až 50 tisíci dolary. Nu, a za těch padesát tisíc dostanete pravé diamanty… Několik nových strojů, které dorazily na trh, jasně zamýšlí zachytit kouzlo designu Applu. Avšak zatímco většina designu Applu se zdá být určena mladým, rádoby uměleckým povalečům, kteří jsou hlavními postavami televizních reklam této společnosti, přístup Applu není o tom přitáhnout ty, kteří drží krok s dobou, říká Donald A. Norman, profesor na Northwestern University a autor publikace Design budoucích věcí (The Design of FutureThings). Génius designu tkví spíše v tom vytvořit prostý, elegantní přístroj pro specifické aktivity, nikoliv pro demografické typy, říká Norman. Původní trhy vytvářelo vyučování a publikování, nyní je to kreativita a zábava. „Tou správnou cestou k designu není zacílit na individuální typ zákazníka. Chceme sto milionů zákazníků,“ říká Norman.
Visačka na PC s cenou 50 tisíc dolarů značně zmenší potenciální základnu. Ovšem zdá se, že lidé jsou ochotní platit navíc za stroje, které uspokojí jejich choutky. V roce 2007 signalizoval průzkum od Forresteru, že by zákazníci zaplatili v průměru o 204 dolarů více za špičkový laptop, který má dobrý design, a 253 dolarů navíc za špičkový desktop.
Lenovo si není jisté, zda by vyfiknutý design pomohl držet vyšší cenu, která by převýšila o polovinu cenu PC na trhu nových spotřebitelských počítačů. Za jednu verzi jeho IdeaPad U110 se platí dva tisíce dolarů. Jde o jedenáctipalcový notebook, který váží asi kilogram, má jasně červený povrch a vysoce lesklou obrazovku, která sahá až po okraj. U110 také nabízí vínovou texturu svého kovového obalu. Gownder z Forresteru říká, že tento druh zdobnosti se zdá být vhodný spíše pro čínský vkus než pro americký. Ale Jao Jing-ťia, výkonný ředitel inovačního designového centra společnosti Lenovo v Pekingu, jehož tým navrhoval nové PC, říká: „Musíte trochu riskovat.“
Teď, když firmy navrhly širokou nabídku nablýskaných strojů, bitva se rozšířila na regály obchodů. Firma Sony přesvědčila pár obchodníků, kteří se specializují na televize a audiopřístroje, aby měli na skladě i její Vaio LT, počítač za tenkým plochým panelem (s vysokým rozlišením), který je možné pověsit na stěnu. HP by zase rád viděl svůj TouchSmart PC - model s dotykovou obrazovkou určený do kuchyní - postavený v obchodě vedle mikrovlnek a chladniček.
Ovšem obchodníci většinou nejsou tak dobrodružní. PC prostě stále dávají do oddělení počítačů. „Ještě musíme ujít dlouhou cestu,“ říká Satjiv S. Chahil, viceprezident globálního marketingu HP Personal System Group. A dodává: „Když jdete k obchodníkovi, stále tam vystavují staromódním způsobem.“ To je příští meta pro nové módní počítače.

Souvislosti S tím, jak jsou stroje stále vymakanější, budou potřebovat lepší vedení
V nedávno vyšlé knize Design budoucích věcí (The Design of Future Things) argumentuje Donald A. Norman - designový guru a profesor Northwestern University -, že s tím, jak jsou počítače v automobilech a v domácích spotřebičích i jiných vynálezech čím dál „chytřejší“, produktoví developeři budou potřebovat vypěstovat skutečný dialog mezi stroji a lidmi. Budeme prý muset zadávat mnohem podrobnější požadavky, čímž budou i stroje připraveny k mnohem kontextuálnější práci. „Správný způsob, umožňující jemnou interakci mezi lidmi a inteligentními zařízeními, závisí na součinnosti a spolupráci obou stran - lidí a strojů…“ píše Norman, „jak by mohl stroj posuzovat, co je důležité v jedné situaci, a v jiné ne?“

Jednotvárnost je pryč Výrobci počítačů doufají, že uniknou z cenové pasti komodity tím, že přidají na svá nejnovější designérská PC nejen zvonky a píšťalky, ale blikátka a kůži.

Lenovo / Hewlett-Packard / Tulip / Sony / ASUSTeK


Produkt: IdeaPad U110 / TouchSmart IQ775 / Ego-Galaxy / Vaio LT / S6 Limited Edition Pink
Zvláštnost: 11palcová obrazovka, asi 1 kg / 19palcová dotyková obrazovka, desktop PC / Chrom, kůže, drahokamy Swarovski / 22palcová obrazovka PC/TV / Kožené pouzdro a myš
Cena (v USD): 1200-2000 / 1600 / 13200 / 2050 / 1900
Uvedení: březen 2008 / leden 2007 / prosinec 2007 / září 2007 / leden 2007
Zacílení: Studenti a dospělí s povědomím o módě / Kuchyně / Zámožné ženy / Obývací pokoje / Mladé dámy
Designér: Jao Jing-ťia z Lenova / Randall Martin z HP / TOV Jewels / Sony / ASUSTeK
Pramen: Společnosti

BRAND24

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marjánka Růžičková

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).