Tempo výstavby letos nabírá obrátky

09. května 2005, 00:00 - (pb)
09. května 2005, 00:00

NÁKUPNÍ CENTRA V areálu letňanského Teska se na jaře příštího roku opět začne stavět. Třetí etapa výstavby zdvojnásobí jeho rozlohu na 125 tisíc metrů čtverečních, což bude tuzemský rekord. Podobné záměry jako Tesco v Letňanech mají i ve zličínském Avion Shopping Parku, kde se zatím realizovala pouhá třetina plánovaného projektu.

**NÁKUPNÍ CENTRA

V areálu letňanského Teska se na jaře příštího roku opět začne stavět. Třetí etapa výstavby zdvojnásobí jeho rozlohu na 125 tisíc metrů čtverečních, což bude tuzemský rekord.

Podobné záměry jako Tesco v Letňanech mají i ve zličínském Avion Shopping Parku, kde se zatím realizovala pouhá třetina plánovaného projektu. Vedle toho rychlým tempem přibývají nová obchodní střediska. Správci administrativních budov už mají s poptávkou ze strany nájemců problémy, zájem prodejců o obchodní prostory v nákupních centrech (jde o objekty s minimálně 5000 čtverečními metry plochy a nejméně deseti prodejními jednotkami) naopak narůstá. To má souvislost také s tím, jak do Česka přicházejí nové obchodní společnosti. Například v Letňanech bude stát třípatrová prodejna firmy Kika, rakouského prodejce nábytku a zboží pro domácnost.

Jenom v Praze byla letos otevřena už dvě nová centra (Galerie Nové Butovice a vršovický Carrefour-OKC Eden), když do konce roku zahájí provoz ještě Centrum Chodov. Obchodníci ale stále více směřují do regionů - nové velkoprodejny Vaňkovka v Brně a Kolonáda v Karlových Varech už byly otevřeny, v Ostravě -stejně jako v metropoli - má zase expandovat Tesco.

„V České republice dnes mohou spotřebitelé utrácet ve více než padesáti nákupních centrech. Ke konci loňského roku jejich celková rozloha činila 1,1 milionu metrů čtverečních, v přepočtu pak 108 metrů na tisícovku obyvatel,“ komentuje vývoj Martin Žížala ze společnosti Cushman &Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B), která tento segment komerčních nemovitostí dlouhodobě monitoruje.

To ovšem znamená, že za unijním standardem (155 metrů na tisíc obyvatel) ještě pokulháváme zhruba o třetinu. Evropské prvenství má v tomto ohledu Norsko s 500 metry. Tento rozdíl se ovšem poměrně rychle zmenšuje. Podle posledního průzkumu C&W/H&B nás očekávaný přírůstek prodejních ploch v obchodních komplexech v přepočtu na populaci dnes řadí v současné Evropě na páté místo - za Irsko, Portugalsko, Polsko a Rakousko. V absolutních číslech ovšem v letech 2005 až 2006 budou rekordmany Polsko, Rusko a Německo.

V prvním případě má plocha nově postavených obchodních středisek přesáhnout úroveň 1,5 milionu metrů čtverečních, u nás by se v té době mělo postavit přibližně 300 tisíc metrů. Naopak v pěti evropských státech dosud žádná nákupní centra nemají: v Bosně a Hercegovině, Lucembursku, Estonsku, Slovinsku a Srbsku.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít