Tempo výstavby letos nabírá obrátky

09. května 2005, 00:00 - (pb)
09. května 2005, 00:00

NÁKUPNÍ CENTRA V areálu letňanského Teska se na jaře příštího roku opět začne stavět. Třetí etapa výstavby zdvojnásobí jeho rozlohu na 125 tisíc metrů čtverečních, což bude tuzemský rekord. Podobné záměry jako Tesco v Letňanech mají i ve zličínském Avion Shopping Parku, kde se zatím realizovala pouhá třetina plánovaného projektu.

**NÁKUPNÍ CENTRA

V areálu letňanského Teska se na jaře příštího roku opět začne stavět. Třetí etapa výstavby zdvojnásobí jeho rozlohu na 125 tisíc metrů čtverečních, což bude tuzemský rekord.

Podobné záměry jako Tesco v Letňanech mají i ve zličínském Avion Shopping Parku, kde se zatím realizovala pouhá třetina plánovaného projektu. Vedle toho rychlým tempem přibývají nová obchodní střediska. Správci administrativních budov už mají s poptávkou ze strany nájemců problémy, zájem prodejců o obchodní prostory v nákupních centrech (jde o objekty s minimálně 5000 čtverečními metry plochy a nejméně deseti prodejními jednotkami) naopak narůstá. To má souvislost také s tím, jak do Česka přicházejí nové obchodní společnosti. Například v Letňanech bude stát třípatrová prodejna firmy Kika, rakouského prodejce nábytku a zboží pro domácnost.

Jenom v Praze byla letos otevřena už dvě nová centra (Galerie Nové Butovice a vršovický Carrefour-OKC Eden), když do konce roku zahájí provoz ještě Centrum Chodov. Obchodníci ale stále více směřují do regionů - nové velkoprodejny Vaňkovka v Brně a Kolonáda v Karlových Varech už byly otevřeny, v Ostravě -stejně jako v metropoli - má zase expandovat Tesco.

„V České republice dnes mohou spotřebitelé utrácet ve více než padesáti nákupních centrech. Ke konci loňského roku jejich celková rozloha činila 1,1 milionu metrů čtverečních, v přepočtu pak 108 metrů na tisícovku obyvatel,“ komentuje vývoj Martin Žížala ze společnosti Cushman &Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B), která tento segment komerčních nemovitostí dlouhodobě monitoruje.

To ovšem znamená, že za unijním standardem (155 metrů na tisíc obyvatel) ještě pokulháváme zhruba o třetinu. Evropské prvenství má v tomto ohledu Norsko s 500 metry. Tento rozdíl se ovšem poměrně rychle zmenšuje. Podle posledního průzkumu C&W/H&B nás očekávaný přírůstek prodejních ploch v obchodních komplexech v přepočtu na populaci dnes řadí v současné Evropě na páté místo - za Irsko, Portugalsko, Polsko a Rakousko. V absolutních číslech ovšem v letech 2005 až 2006 budou rekordmany Polsko, Rusko a Německo.

V prvním případě má plocha nově postavených obchodních středisek přesáhnout úroveň 1,5 milionu metrů čtverečních, u nás by se v té době mělo postavit přibližně 300 tisíc metrů. Naopak v pěti evropských státech dosud žádná nákupní centra nemají: v Bosně a Hercegovině, Lucembursku, Estonsku, Slovinsku a Srbsku.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Auta
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a…
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlouhodobém testu: dvouválec na část úvazku
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Technologie
Oracle odhalil procesor Sparc M8. Má novou architekturu, takt 5 GHz a asi je poslední
Tip: Naplánujte si automatické zapnutí Wi-Fi na zařízení s Windows 10
Apple vydal iOS 11. Nový systém přináší desítky novinek
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít