Tempo výstavby letos nabírá obrátky

09. května 2005, 00:00 - (pb)
09. května 2005, 00:00

NÁKUPNÍ CENTRA V areálu letňanského Teska se na jaře příštího roku opět začne stavět. Třetí etapa výstavby zdvojnásobí jeho rozlohu na 125 tisíc metrů čtverečních, což bude tuzemský rekord. Podobné záměry jako Tesco v Letňanech mají i ve zličínském Avion Shopping Parku, kde se zatím realizovala pouhá třetina plánovaného projektu.

**NÁKUPNÍ CENTRA

V areálu letňanského Teska se na jaře příštího roku opět začne stavět. Třetí etapa výstavby zdvojnásobí jeho rozlohu na 125 tisíc metrů čtverečních, což bude tuzemský rekord.

Podobné záměry jako Tesco v Letňanech mají i ve zličínském Avion Shopping Parku, kde se zatím realizovala pouhá třetina plánovaného projektu. Vedle toho rychlým tempem přibývají nová obchodní střediska. Správci administrativních budov už mají s poptávkou ze strany nájemců problémy, zájem prodejců o obchodní prostory v nákupních centrech (jde o objekty s minimálně 5000 čtverečními metry plochy a nejméně deseti prodejními jednotkami) naopak narůstá. To má souvislost také s tím, jak do Česka přicházejí nové obchodní společnosti. Například v Letňanech bude stát třípatrová prodejna firmy Kika, rakouského prodejce nábytku a zboží pro domácnost.

Jenom v Praze byla letos otevřena už dvě nová centra (Galerie Nové Butovice a vršovický Carrefour-OKC Eden), když do konce roku zahájí provoz ještě Centrum Chodov. Obchodníci ale stále více směřují do regionů - nové velkoprodejny Vaňkovka v Brně a Kolonáda v Karlových Varech už byly otevřeny, v Ostravě -stejně jako v metropoli - má zase expandovat Tesco.

„V České republice dnes mohou spotřebitelé utrácet ve více než padesáti nákupních centrech. Ke konci loňského roku jejich celková rozloha činila 1,1 milionu metrů čtverečních, v přepočtu pak 108 metrů na tisícovku obyvatel,“ komentuje vývoj Martin Žížala ze společnosti Cushman &Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B), která tento segment komerčních nemovitostí dlouhodobě monitoruje.

To ovšem znamená, že za unijním standardem (155 metrů na tisíc obyvatel) ještě pokulháváme zhruba o třetinu. Evropské prvenství má v tomto ohledu Norsko s 500 metry. Tento rozdíl se ovšem poměrně rychle zmenšuje. Podle posledního průzkumu C&W/H&B nás očekávaný přírůstek prodejních ploch v obchodních komplexech v přepočtu na populaci dnes řadí v současné Evropě na páté místo - za Irsko, Portugalsko, Polsko a Rakousko. V absolutních číslech ovšem v letech 2005 až 2006 budou rekordmany Polsko, Rusko a Německo.

V prvním případě má plocha nově postavených obchodních středisek přesáhnout úroveň 1,5 milionu metrů čtverečních, u nás by se v té době mělo postavit přibližně 300 tisíc metrů. Naopak v pěti evropských státech dosud žádná nákupní centra nemají: v Bosně a Hercegovině, Lucembursku, Estonsku, Slovinsku a Srbsku.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče