Téměř polovina novinářů využívá pro práci i Facebook

15. února 2012, 11:10 - Profit, TZ
15. února 2012, 11:10

Sociální sítě slouží českým žurnalistům čím dál častěji jako relevantní zdroj informací. Téměř polovina všech dotázaných novinářů, kteří jsou členy některé ze sociálních sítí, využívá pro pracovní účely Facebook (46 %), za ním následuje YouTube (17 %) a v těsném závěsu Twitter (12 %) a LinkedIn (9 %).

Foto: Profimedia.cz

Pouze 8 % novinářů aktivních na sociálních sítích nikdy nevyužívá tyto sítě k pracovním účelům. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu digitální agentury My.cz a analytické společnosti Datank. „I když primárním zdrojem informací zůstávají tiskové zprávy či vyjádření konkrétní osoby, sociální sítě mezi novináři stále nabývají na síle. Jako hlavní zdroj informací je v tuto chvíli preferují sice jen 4 % dotázaných, necelá třetina českých novinářů ale využívá tyto zdroje několikrát denně,“ upřesňuje Eduard Piňos, social media consultant z agentury My.cz.

Přesto v míře využití těchto nástrojů čeští novináři stále zaostávají za svými zahraničními kolegy - například v USA využívá Facebook jako informační zdroj dokonce 73 % amerických žurnalistů.

Sociální sítě představují jeden z nejrychlejších informačních zdrojů, takže jejich využití žurnalisty je logické. To, že jsou mnohdy aktuálnější než tradiční sdělovací prostředky, je však spojeno nejen s možností snadné a rychlé aktualizace, ale také s tím, že informace nemusí být ověřené,“ upozorňuje Eduard Piňos.

Výsledky průzkumu dále ukazují, že téměř tři čtvrtiny novinářů jsou členy sociální sítě Facebook (72 %), 23 % využívá LinkedIn a 14 % Twitter. Ve srovnání s celkovou internetovou populací České republiky tedy čeští žurnalisté využívají sociální sítě nadprůměrně.

Sociální sítě jako legitimní zdroj

Zajímavé jsou také statistiky zdrojování sociálních sítí českými žurnalisty. Z analýzy je jasně patrný trend stále častějšího využívání sociálních sítí v mediální sféře. Například počet citací ze sociálních sítí vzrostl za poslední tři roky více než pětinásobně. Pokud novináři citace z těchto zdrojů přebírají, jsou to především redaktoři sportovní a domácí redakce nebo političtí komentátoři, přičemž citace týkající se politického dění se šíří hlavně po internetu a citace spadající do oblasti domácích událostí mají své místo především v tištěných médiích.

Z analýzy jasně vyplývá, že za poslední tři roky došlo k legitimizaci užívání sociálních sítí jakožto prostředí, které je rovnocenno reálnému – nevirtuálnímu – světu,“ doplňuje analytik společnosti Datank Michal Kaderka. Průzkum na téma využívání sociálních sítí probíhal v první polovině ledna 2012 a zúčastnilo se ho více než 160 novinářů.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče