Televizní realitka

02. listopadu 2008, 16:32 - Michal Kučera
02. listopadu 2008, 16:32

Česká televize nabízí ke koupi hrady a zámky soukromých majitelů

Chcete prodat dům? Obraťte se na Českou televizi. Ale má to háček – musí být alespoň několik staletí starý a památkově chráněný. Veřejnoprávní televize si neotevřela realitní kancelář, přesto podobné služby poskytne deseti soukromým vlastníkům nemovitostí z celé republiky. V pořadu Památky na prodej, který na prvním programu České televize každou neděli v podvečer moderuje hudebník Ondřej Havelka, se totiž divákům postupně představuje sedmnáct zámků, hradů, tvrzí či jiných historických objektů. Ty jsou obvykle ve špatném stavu, hrozí jim zánik, a proto nutně potřebují nového majitele a velkou finanční injekci. Deset z těchto nemovitostí je ale ve vlastnictví soukromníků, a to obvykle restituentů nebo zahraničních podnikatelů, kteří je koupili již před lety. Těmto majitelům nyní televize z veřejných prostředků pomáhá se prodělečných historických budov zbavit.
„Z pohledu diváka se může zdát, že by tam mohly být jiné, zchátralejší památky, ale právě jejich nevyjasněná majetkově-právní situace komplikuje jejich využívání a je příčinou jejich stavu. Cílem pořadu je poukázat na stav našeho nemovitého kulturního dědictví a na praktické aspekty památkové péče. Název Památky na prodej má přitáhnout pozornost diváka k faktu, že bez osvíceného majitele, který by objekty opravoval a využíval, hrozí památkám chátrání,“ odpověděl na dotaz týdeníku EURO mluvčí televize Ladislav Šticha.

Nic o tom nevíme, říká Rada ČT Tvůrci pořadu vycházeli ze Seznamu nejohroženějších a nevyužívaných nemovitých památek v České republice, který vydává Národní památkový ústav. Pak následovalo dohledávání současného majitele přes katastr nemovitostí. Na základě kritérií, jako je stav ohroženosti, geografická poloha, zajímavé architektonické či historické momenty a divácká atraktivita, potom vybrali lidé z ČT konkrétní stavby, které byly do pořadu zařazeny. „Naší snahou je upozornit na chátrající klenoty, odhalit jejich potenciál a ve výsledku snad i přispět k jejich záchraně,“ uvedl Šticha. Do seznamu památek určených k prodeji se dostal například západočeský zámek Štědrá, zámek Valeč nedaleko Třebíče, hrad Sádek ve stejném regionu nebo monumentální tvrz Libějovice v jižních Čechách. Vedle těchto ohrožených památek pořad prezentuje také zámky či hrady, které již mají svého majitele a mohou zájemcům o koupi podobného objektu sloužit jako inspirace, „jak se to má dělat“. „Hledali jsme vždy dvojici památek, které mají společné téma– půdorysnou dispozici, sloh, možnost využití, společný problém, jako je statika a podobně. Jednu na prodej a druhou už v pečlivých rukou. Za výsledkem stojí hodiny komunikace s místními památkáři, starosty nebo majiteli již opravených nemovitosti. Naší snahou je upozornit na chátrající klenoty, odhalit jejich potenciál a ve výsledku snad i přispět k jejich záchraně,“ uvedl mluvčí televize.
Kvalitně natočený a úspěšný pořad ale vyvolává diskusi. Přestože zachraňování zchátralých památek je bezpochyby záslužná činnost, nabízí se otázka, zda patří k poslání veřejnoprávního média suplování práce realitních kanceláří. „Zatím jsme neobdrželi žádný podnět, že by s tímto pořadem nebylo něco v pořádku, takže jsme se tím nezabývali,“ sdělil na dotaz týdeníku EURO předseda Rady České televize Jiří Baumruk, který se proto nechtěl k otázce nijak vyjadřovat. „Záleží především na tom, na základě jaké dramaturgie a jakých principů je pořad koncipován,“ dodal.

Bere nám to práci, říká prodejce zámků Koncepce pořadu a zejména fakt, že na stránkách pořadu lze najít cenu a přímý kontakt na prodejce, se příliš nezamlouvá realitním kancelářím, jež podnikají ve stejné oblasti. Profesionálním zprostředkovatelům prodeje hradů a zámků totiž pořad do určité míry bere práci. „Je to jistá forma veřejné podpory, která je neslučitelná s konkurenčním prostředím. Kdyby se jednalo o jiný typ nemovitosti, už by se asi objevily protesty,“ domnívá se Petr Kraselovský, majitel realitní kanceláře W.K.Holdings, která se na hrady a zámky specializuje. Jemu a jeho kolegům totiž pořad může sáhnout na nemalé provize z prodejů. Ty sice u zámků tvoří pouze asi tři procenta z prodejní ceny, což je méně než u jiných typů nemovitostí, ale u objektů v ceně dvacet a více milionů korun to již představuje statisícové částky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s…
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Technologie
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít