Televize v mobilu a trojrozměrné seriály

18. září 2006, 00:00 - KAREL SEDLÁČEK
18. září 2006, 00:00

VELETRH IFANěco mezi technodiskotékou a věštírnou budoucnosti. Tak lze charakterizovat letošní ročník Mezinárodního veletrhu informační a zábavní elektroniky IFA, který se uskutečnil Berlíně. Mezi hlavní lákadla patřilo trojrozměrné vysílání či televize v mobilu.

VELETRH IFA Něco mezi technodiskotékou a věštírnou budoucnosti. Tak lze charakterizovat letošní ročník Mezinárodního veletrhu informační a zábavní elektroniky IFA, který se uskutečnil Berlíně. Mezi hlavní lákadla patřilo trojrozměrné vysílání či televize v mobilu.

Na začátku září prezentovalo více než 1000 vystavovatelů své výrobky a služby na Mezinárodním veletrhu informační a zábavní elektroniky IFA. Akci, která se již tradičně uskutečnila pod berlínskou rozhlasovou věží, navštívilo 225 tisíc návštěvníků. I když byl zájem veřejnosti menší než v předchozích letech, většina vystavovatelů byla spokojena. Objem objednávek totiž oproti loňsku vzrostl o 2,5 miliardy eur.

ZÁBAVNÍ ELEKTRONIKA NA VRCHOLU

Němci nyní kupují více televizorů než osobních počítačů. Trh informačních a komunikačních technologií tak táhne zábavní elektronika. I když se v německém tisku objevila kritická diskuze o tom, zda je každoroční pořádání výstavy účelné (dříve se totiž konala v dvouletém cyklu), jednotlivé expozice byly v obležení ctitelů elektronické zábavy. Nabídka neobsahovala sice převratná řešení, ale vystavené novinky byly působivé tak, že se z toho laikovi mohla zatočit hlava.

Spolková kancléřka Angela Merkelová proto při zahájení veletrhu požádala výrobce, „aby to nedělali zákazníkům těžší, než je nutné, a když to je nutné, tak aby jim byli nápomocni při jejich rozhodování“. V televizích, v DVD a v dalších kategoriích totiž mezi sebou válčí vždy nejméně dvě různé technologie a v lítém konkurenčním boji se zákazník stává snadno manipulovatelným.

HLAVNÍ TAHÁK - PLOCHÉ TELEVIZE

Už loni prodejci elektroniky hlásili rapidní nárůst zájmu o televizory s plochými obrazovkami. Prakticky všichni výrobci vycházejí požadavku trhu vstříc. Nezodpovězenou ovšem zůstává otázka technologie - zda budoucnost patří plazmě, nebo obrazovkám z tekutých krystalů. Obchodníci nabízejí obě možnosti, každá má své přednosti a zápory a rozhodnout budou muset zákazníci. Pro ty jsou rozhodující dva aspekty - kvalita a cena.

Hvězdou veletrhu byly jednoznačně přístroje HDTV, čili televize s vysokým rozlišením (High Definition), dokonce pětkrát větším, než jaké známe u systému PAL. Podle některých studií se bude v roce 2008 prodávat více než 80 procent plochých televizí se systémem HD, zatímco letos je to jen 50 procent.

Zdá se, že se zájem více zaměřuje na televizory LCD. Firma Loewe už zastavila vývoj nového modelu plazmové televize a rozhodla se pro LCD. Také Panasonic, „vynálezce“ plazmové technologie, chce v příštím roce začít s výrobou LCD televizí.

Aby situace nebyla tak jednoznačná, vystavila v Berlíně firma Toshiba obrazovku s novou technologií SED, jež vyvinula společně s Canonem. Novinka využívá nanotechnologii, spojuje přednosti obou systémů a potlačuje jejich nedostatky.

Výrobci proto musí zaujmout zákazníka něčím originálním. Firmě Philips se to podařilo. Její technologie Ambilight garantuje mimořádný divácký zážitek. Všechny čtyři strany obrazovky jsou totiž jemně ozařovány různými barvami. Tento světelný efekt snižuje zatížení zraku, zlepšuje kontrast obrazu a navíc zvyšuje estetický vjem.

Philips i další výrobci televizorů nabízeli také obrazovky s trojrozměrným efektem. Obraz vystupuje z plochy do místnosti podobně jako v systému kin IMAX, ale člověk nepotřebuje žádné polarizační brýle.

Řada vystavovatelů také představila televizory se zabudovaným přijímačem pozemního digitálního vysílání anebo DVD rekordérem s mnohahodinovým záznamem.

Vystavovatelé rovněž ohlásili zvýšený zájem zákazníků o televize s větší obrazovkou. Jestliže loni byla nejpopulárnější obrazovka s úhlopříčkou 81 cm, nyní je to 107 cm.

Philips dokonce vystavoval LCD obrazovku s úhlopříčkou 245 centimetrů a Panasomic zase plazmovou obrazovku s diagonálou 261 centimetrů. Obě okouzlovaly diváky nádherně jasnými barvami, hloubkou i ostrostí obrazu ze všech úhlů.

NOVA ÉRA TELEVIZE: V MOBILU

Mobilní televize, neboli televizní vysílání ve speciálním formátu pro příjem na mobilních telefonech, nabízí kdekoliv a kdykoliv záplavu informací a také únik z nudy při čekání na autobus nebo vlak. Siemens představil přenosový standard DVB-H, který umožňuje mobilním operátorům nabízet širokou škálu atraktivních služeb, jako například interaktivní televizní programy, které divákům umožňují účastnit se hlasování.

Trh mobilní televize je zatím v počátcích, nicméně agentura pro výzkum trhu Informa předpokládá, že do roku 2011 bude na celém světě používat svůj mobilní přístroj jako interaktivní televizor na 210 milionů lidí a zhruba deset procent všech mobilních telefonů bude mít vestavěný televizní přijímač.

Návštěvníci veletrhu IFA se mohli přesvědčit, že řešení mobilní televize již funguje - spolehlivě a ve vysoké kvalitě - v celé řadě běžných mobilních telefonů (např. BenQ-Siemens, LG, Samsung), stejně jako v kapesních počítačích PDA. Součástí berlínské expozice bylo vysílání programů různých televizních stanic, včetně RTL, nt-v a Super RTL.

Korejský Samsung doufá, že si pomocí mobilní televize vylepší svou ekonomickou situaci. Tato světová trojka v produkci telefonů ohlásila ve druhém čtvrtletí letošního roku prodej 26,3 milionu mobilních telefonů. Tím zůstává za první Nokiou s 78,4 milionu přístrojů a druhou Motorolou (51,9 milionu). Přitom před dvěma lety si plánovala předstihnout Motorolu. Nyní její podíl na trhu klesl z 13 na 11,2 procenta.

Samsung se ale nevzdává a v Berlíně nabízel mobil s televizí, s fotoaparátem, MP3 přehrávačem, e-mailem a dalšími funkcemi. Protože i v této oblasti jsou na trhu dvě technologie, demonstroval také mobil dual s přenosovým standardem DMB, který nabízí osm televizních kanálů, dvě rozhlasová vizualizovaná vysílání a 14 digitálních rozhlasových stanic.

Společnost Siemens a další výrobci představili technologii televize po internetu (IPTV) na příkladu služeb holandského operátora KPN. Zákazníci KPN v Nizozemí, kteří vlastní přípojku, mohou přijímat televizní signál prostřednictvím telefonní linky a zároveň využívat řady dalších služeb, jako je digitální nahrávání programů či přehrávání starších programů (takzvaná služba TV of Yesterday).

DO AUTA I DO LESA

Výstava také prokázala, že výrobci informační a zábavní elektroniky jsou připraveni na pozemní digitální televizní vysílání. Kromě velkých televizorů se pozornost soustřeďuje i na menší přenosné přístroje. Mají nejrůznější design a malou přídavnou anténku. Zprávy i televizní seriály nás tak zastihnou nejen v autě, ale i kdekoliv v přírodě. Obdobně se soustřeďuje zájem na digitální rozhlas, který kromě dokonalého zvuku může vysílat také texty a obrázky.

Problém ovšem bude, jak se orientovat v programech několika desítek televizních a rozhlasových stanic. Programové časopisy značně ztloustnou. A kdo bude mít čas a chuť se prokousávat stovkami programů a hledat pořad podle svého gusta?

**VYSOKÁ KVALITA NA DISKU

Ukazuje se, že zákazníci mají pochopení pro výrobce, jimž se nevyplácí vyrábět levné DVD rekordéry za 50 eur. IFA ukázala, že lidé jsou ochotni sáhnout hlouběji do kapsy, ale chtějí něco víc. Především se zvyšuje kapacita záznamu. Přístroje s pamětí 260 gigabajtů se budou prodávat za 550 až 650 eur. Někteří výr
obci nabízejí i trojkombinace - záznam na pevný disk, na DVD a na video. Samozřejmě ve vysoké kvalitě, kterou definuje standard HDTV. Toto rozlišení má však smysl jen tehdy, pokud stejný formát má i televizní obrazovka, na níž záznam přehráváme.

Trh je samozřejmě dynamický, a tak na něm nyní soupeří dva záznamové systémy - Blu-ray využívající modrý laserový paprsek a HD-DVD. První prosazují Sony, Philips, Panasonic, Pioneer, Sharp, Samsung, Hitachi a další. Za druhou technologií stojí především výrobci osobních počítačů.

Blu-ray díky zřetelně jemnějšímu laserovému paprsku, než využívají CD a DVD, umožňuje vytvořit na disku jemnější strukturu, a tak zvýšit prostor pro uložení dat. Film tak lze zaznamenat ve vyšší kvalitě. Proto se k němu přiklání i většina velkých filmových studií. Podle odhadů expertů však potrvá ještě řadu let, než se nový formát prosadí proti už zavedeným a levnějším DVD.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče