Menu Zavřít

Telefonní společnost novou stráží na webu?

17. 11. 2007
Autor: Euro.cz

AT&T uvažuje o novém systému na zachycování pirátského obsahu ve své síti

Asi před měsícem společnost Google nevyvolala téměř žádné pozdvižení, když na své internetové videoslužbě YouTube předvedla technologii na odfiltrování přestupků proti autorskému právu. Koneckonců webová stránka YouTube byla terčem neustálých útoků velkých mediálních společností kvůli tomu, že uvádí neautorizované klipy. Současné opatření společnosti AT&T zavést podobnou technologii v celé její širokopásmové síti však dráždí kritiky.
BusinessWeek se dozvěděl, že telefonní společnost jedná s NBC Universal a Walt Disney o nasazení systému „na rozeznávání obsahu“ vyráběného malou firmou Vobile přímo do internetového přenosového zařízení AT&T. Tato technologie by se používala k ochraně proti nezákonné distribuci pořadů a filmů uvedených společností.
Kritici se obávají, že kdyby provozovatel telefonní služby dostal funkci strážného na rozsáhlé části internetu - někteří odborníci uvádějí, že se sítí AT&T může být v kontaktu polovina webového provozu USA -, systém by ohrožoval soukromí, svobodu projevu a rovný přístup uživatelů. Mluvilo-li se dosud o filtrování videa a dalšího mediálního obsahu, pozornost se většinou zaměřovala na to, že by tuto technologii používaly jednotlivé webové stránky jako YouTube.
Zdroje z branže tvrdí, že společnosti AT&T a Disney vložily do firmy Vobile přes pět milionů dolarů. Očekává se, že společnost NBC Universal je bude následovat. AT&T svou investici potvrzuje, ale mluvčí Claudia Jonesová prohlašuje, že pro své protipirátské snahy společnost „nevybrala ani neschválila konkrétní technologii“. Nepotvrdila rozhovory se společnostmi Disney nebo NBC Universal, kterou vlastní koncern General Electric. V interview z 19. října generální ředitel Randall L. Stephenson řekl, že společnost AT&T zkoumá některé nově vzniklé firmy, jež mají slibnou technologii, a jedná s filmovými studii a dalšími výrobci obsahu. „V této oblasti vydatně pracujeme,“ připustil Stephenson. „Podíváte-li se na to, co pohání velké množství provozu v naší síti, značná část z toho je nezákonný obsah.“
Velká hollywoodská studia a televizní sítě by takový systém přivítaly. Mohl by vytvořit jakousi nepirátskou zónu, v níž by cítily jistotu, že za použití svých filmů a programů dostávají zaplaceno. Vedoucí pracovníci médií argumentují, že takové záruky by jim daly svobodu nabízet více svých nejlepších věcí online za nižší cenu. Spotřebitelé by získávali klipy legálními prostředky bez virů. Doba stahování by mohla být kratší, protože na internetu by zabíralo místo méně neautorizovaných souborů.
V době, kdy kousek videa - od třicetivteřinového domácího filmu až po ten celovečerní za sto milionů dolarů - může prosvištět webem a stačí k tomu pár prokliků počítačové myši, tvůrci obsahu požadují záruky, že o vlastní práci nebudou okradeni. V říjnu, sedm měsíců poté, co společnost Viacom žalovala Google o miliardu dolarů, portál předvedl svůj filtrovací systém automatického vyhledávání pirátských klipů na YouTube. Zanedlouho konsorcium mediálních a internetových společností, mezi nimi Disney, Microsoft, News a NBC, vydalo směrnice, jak by webové stránky měly bojovat proti pirátství.

„Opravdu vážná záležitost.“

Společnost AT&T v červnu prohlásila, že ve spolupráci s Hollywoodem a hudebním odvětvím bude vyvíjet filtrovací technologii na obranu proti porušování autorských práv. Mnoho zdrojů z branže však mělo za to, že nějaký skutečný pokrok je ještě velmi vzdálený. Zprávy o konkrétnějších plánech vyvolávají nářky znepokojených zastánců soukromí, kteří už největší americkou telefonní společnost pranýřovali za její pomoc Bushově administrativě při napichování telefonních linek občanů kvůli informacím o terorismu. „Měli by být velmi opatrní,“ varuje Lee Tien, odborník na podnikové právo u neziskové organizace Electronic Frontier Foundation (EFF), „je to opravdu vážná záležitost, v podstatě vniknutí do soukromí všech předplatitelů.“
Pak jsou tu otázky týkající se svobody projevu. Co se například stane, použije-li filmový kritik nebo politický aktivista při práci klip chráněný autorským právem? „Žádný filtr není dost chytrý na to, aby rozeznal, používá-li nějaký člověk klip oprávněně, legálně, nebo poctivě,“ prohlašuje Gigi B. Sohnová, předsedkyně lobbistické skupiny Public Knowledge. Vyslovuje rovněž pochybnosti o účinnosti systému a poukazuje přitom na to, že šiřitelé pirátských videí jsou pozoruhodně nápadití. Přístup AT&T by mohl vést k tomu, že by profesionální piráti své soubory kódovali. Vedoucí pracovníci studií trvají na tom, že je zajímají jen špičkoví piráti, a přiznávají, že je to hra na kočku a myš. „Nikdo z nás si nedělá iluze, že tyto technologie budou stoprocentně zabezpečovat proti průniku,“ uvádí jeden z nich.
Jones z AT&T a další, kteří mají ke společnostem blízko, tvrdí, že se upřesnilo málo podrobností, jak by tento systém fungoval, a že by se měl začít komerčně využívat nejdříve koncem roku 2008. Zdroje uvádějí, že diskusí se účastní Stephenson, generální ředitel Disneyho společnosti Robert A. Iger a prezident a generální ředitel NBC Universal Jeff Zucker.
Obecnou představou je, že společnosti NBC Universal a Disney by souhlasily, aby AT&T udržovala databázi některých jejich filmů, pořadů a dalšího obsahu. Technologie firmy Vobile dokáže dvě věci. Z každého digitálního souboru vytahuje řetězec bitů - firma tomu říká „video DNA“ -, které slouží jako digitální identifikace každého filmu. Data, která proudí sítí AT&T, by procházela přes „racky“ serverů firmy Vobile, které by hledaly shody. Americká filmová asociace (MPAA) nedávno uskutečnila zkoušku takových systémů. A ten firmy Vobile si vedl lépe než asi tucet dalších systémů, pokud jde o identifikaci pirátského obsahu.
Společnost AT&T testuje technologii firmy Vobile už od začátku jara. Kromě namáhavé práce, aby ji seřídila pro fungování ve velké, pečlivě monitorované síti, však AT&T také pracuje na plánu, jak program poskytnout spotřebitelům. Jednou z možností je soustředit se nejprve na využívání této technologie coby metody na filtrování nezákonného obsahu, jako je dětská pornografie. „Díky tomu by (tato technologie) vypadala mnohem nevinněji,“ prohlašuje analytik James McQuivey ze společnosti Forrester Research.
Je však jasné, že by filtrovací systém také mohl podpořit podnikání společnosti AT&T, protože by ji odlišil od mnoha telefonních společností, kabelových operátorů a poskytovatelů internetových služeb, kteří se pokoušejí uzavírat dohody s mediálními společnostmi. Mohl by také uvolnit miliardy na kapitálové investice a vytvořit prostor pro placený obsah, protože by odstranil pirátské soubory, jež podle některých měřítek tvoří polovinu celkového provozu na síti.
Dokáže-li společnost AT&T přesvědčit zákazníky, aby jí dovolili monitorovat to, na co se dívají prostřednictvím dohod uzavíraných na principu zvaném „opt-in“ (implicitního zablokování a povolení až na žádost zákazníka - pozn. red.), mohla by sbírat mnohem podrobnější informace o jejich zálibách a averzích. Potom by AT&T a její partneři dodávající obsah mohli uzavírat lukrativní smlouvy s inzerenty prahnoucími po takových údajích.
Společnosti AT&T a NBC Universal by rovněž mohly nabízet volbu těm, kdo hledají nějaký pirátský televizní pořad, tvrdí Ed Lewis, poradce a generální partner koncernu skupiny Relevant C Business Group: stáhnout si jej za pět dolarů, jednorázově sledovat za dva dolary nebo se za padesát centů podívat na verzi podporovanou reklamou na webové stránce NBC.
Skutečnost by mohla být samozřejmě zcela odlišná. Přestože by společnost AT&T mohla získat spotřebitele uzavřením exkluzivní smlouvy o obsahu, mohla by ztratit ty, kteří nechtějí, aby telefonní síť hrála roli Velkého bratra, říká Fred von Lohmann, právník EFF. Zmiňuje průzkum, který dělá každý pátý uživatel internetu při sdílení souborů, a dodává: „Rozhodně bude mnoho nešťastných zákazníků.“

DOHLED NAD WEBEM AT&T doufá, že bude používat technologii k tomu, aby udržela pirátské video mimo svou síť. Kritici uvádějí několik obav:

SOUKROMÍ
Firma AT&T by věděla, kdo sleduje určité filmy a další video obsah.

NEUTRALITA SÍTĚ
AT&T by mohla zásobovat své partnery rychleji nebo nutit jiné, aby platili více.

BRAND24

SVOBODA PROJEVU
Technologie není dost chytrá na to, aby rozeznala parodii či další zákonné způsoby použití materiálů chráněných autorským právem.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).