Tedom chce vyrábět komunální auta

13. února 2006, 00:00 - VĚRA STEJSKALOVÁ, ČTK
13. února 2006, 00:00

NOVÁ AUTA PRO PODNIKÁNÍ Společnost Tedom letos začne vyrábět nákladní auta pro komunální účely, například popelářské vozy, sypače, kropicí vozy a další techniku na čištění městských ulic.

NOVÁ AUTA PRO PODNIKÁNÍ Společnost Tedom letos začne vyrábět nákladní auta pro komunální účely, například popelářské vozy, sypače, kropicí vozy a další techniku na čištění městských ulic.

Kromě komunálních vozů, jako jsou například čisticí vozy či sypače, chce firmy, vyrábět i nízkopodlažní autobusy pro městskou dopravu.  foto: Liaz.cz/Juraj Hlaváč

Firma Tedom rozšíří svůj výrobní program o komunální vozidla. Rozšíření výrobního programu má Tedomu zajistit další odbyt pro motory, které podnik čtvrtým rokem vyrábí v bývalém závodu LIAZ v Jablonci nad Nisou. „Máme kompletní dokumentaci i lidi, kteří to umí vyrábět,“ řekl jednatel společnosti Vlastimil Vildman.

Mezi takové odborníky patří i Martin Macík, který se zúčastnil letošní rallye Paříž - Dakar s kamionem LIAZ s motorem Tedom. Podle Vildmana má také zkušenosti se stavbou komunálních aut.

V TOVÁRNĚ LIAZU

Vozy se budou montovat v jabloneckém závodě, který Tedom koupil v dražbě a kde vyrábí plynové a naftové spalovací motory. První dva až čtyři vozy mají být sestaveny do konce května. Na trhu se představí pod značkou FOX, pod níž LIAZ dodával na trh poslední auta.

„Koupili jsme motorárnu, právo výroby motorů, dokumentaci, povinnost a právo dodávat náhradní díly, ale nemáme značku LIAZ,“ podotkl Vildman. Proto si Tedom zaregistroval volnou značku FOX.

Tedom zaměstnává kolem 700 lidí, z toho 200 v divizi motory. Výhledově by měl jejich počet výrazně stoupnout v Třebíči i v Jablonci nad Nisou. Hlavní provozy má společnost ve Výčapech na Třebíčsku a v Hořovicích a produkuje především kogenerační jednotky, tedy energetická zařízení pro kombinovanou výrobu tepla a elektřiny. Od svého založení v roce 1991 jich uvedla do provozu přes 1300 ve 30 zemích. Závod v Jablonci Tedom koupil proto, aby neztratil motory, které do těchto zařízení používá.

JDOU I DO AUTOBUSŮ

Podle Vildmana se již podařilo zastavit propad výroby. Divize loni vyrobila do 200 motorů především pro kogenerační jednotky. Podle plánu by produkce měla výhledově stoupnout až na několik tisíc kusů. Kromě komunálních vozů si pro ně firma zajistí odbyt i v další své nové výrobě nízkopodlažních autobusů pro městskou dopravu. Montážní halu na autobusy letos postaví v Třebíči. Pro všechny nové produkty bude hledat odbyt také v zahraničí.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče