Taxislužba dneška aneb Princ chuďasem

15. května 2006, 00:00 - KAREL JANKŮ
15. května 2006, 00:00

BUDOU SE DROŽKOU VOZIT JEN NĚKTEŘÍ VYBRANÍ PROMINENTI A ZBOHATLÍCI? PSALI JSME PŘED 15 LETY Minulý systém vytvořil z řady řemesel a zaměstnání profese, jimž lid obecný přezdíval "zlodějský cech".

BUDOU SE DROŽKOU VOZIT JEN NĚKTEŘÍ VYBRANÍ PROMINENTI A ZBOHATLÍCI? PSALI JSME PŘED 15 LETY Minulý systém vytvořil z řady řemesel a zaměstnání profese, jimž lid obecný přezdíval „zlodějský cech“. Dost možná šlo o laciný úsudek, jelikož v ekonomickém chaosu a diletantství pracovala závist nad tím, že někomu je tolerováno překročení bariér omezených příjmů, kdy si může počínat takzvaně tržně. Taxikáři k těm vyvoleným patřili. Dnes jejich řemeslo prožívá soumrak. „Na Náměstí Republiky mě třeba stavěl o půlnoci podnapilý kunčaft,“ načal své vyprávění pražský taxikář K. S. o dobách snad minulých. „Chtěl svézt do Plzně. Ve Vodičkově ulici usnul. Svezl jsem ho na autobusové nádraží na Smíchově, když jsem ho předtím povozil středem města. Pak jsem ho vzbudil a řekl mu: Šéfe, jsme doma. Dělá to patnáct stovek. Dal mi šestnáct a vystoupil. Měl jsem vyděláno.“ ŠIKULKA Tento taxikář se nesvěřoval s pocitem provinění, ale s nadhledem člověka, který ví, jak vydělat peníze. Pokračoval: „Já vím, není to moc. Někdy jsem dostal ryto se svážením a rozvážením hráčů notýsku nebo plátýnka. To jsem měl i osm tisíc za noc. Ale to je pro vyvolené.“ Dotyčný, jak dále prohlásil, přijímal do vozu běžné zákazníky, kteří na něho na ulici mávali, zřídkakdy. Na stanovišti taxíků nikdy nestál. Pro něho to bylo svým způsobem ponižující. Tam vyčkávali zákazníky ti, kteří se takzvaně nevyznali a nebo nechtěli přistoupit na deformaci svého řemesla. Přesto i oni si vydělali tolik, že nemuseli nijak naříkat. PROFESIONÁL**

„Od podniku jsem dostával mzdu 2080 korun měsíčně, celkově jsem si však přišel až na 5000 korun,“ řekl nám zaměstnanec Taxi Praha. „Nikoho jsem přitom vědomě neokradl. Zakládal jsem si na tom, že jsem profík, který umí jednat se zákazníkem jako pánem. Pak jsem mohl počítat se spropitným v průměru s pětikorunou za jízdu. Někdo dal 50 korun, někdo nic. Žil jsem si slušně a to mi stačilo. Dneska? Sotva podniku odvedu částku, abych dostal základní mzdu. Je to na odchod z profese a nebo na kravatu, drahý pane. Jednak je nás moc a na druhé straně lidé nemají na svezení drožkou peníze.“

(Profit č. 20/1991)

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pouštní supersport Zaroq Sand Racer 500 GT jde do výroby.…
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Renault-Alpine A110 vypadá při testování na Nordschleife docela schopně
Dopravní nehoda v zahraničí: Jak získat odškodnění?
Technologie
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít