Taška pro ni nepředstavuje nákup

13. září 2004, 00:00 - RENÁTA VARGOVÁ autorka je spolupracovnicí redakce
13. září 2004, 00:00

PAPÍROVÉ KRÁLOVSTVÍ Cesta od lehké atletiky k výrobě luxusních papírových tašek znamenala pro Evu Haluzovou každodenní běh na dlouhou trať. Vytrvalost, bojovnost a fair play platí podle jejích slov jak pro sport, tak pro podnikání.

„Od doby, kdy vyrábím papírové tašky, vůbec nenosím kabelky,“ říká Eva Haluzková.

PAPÍROVÉ KRÁLOVSTVÍ Cesta od lehké atletiky k výrobě luxusních papírových tašek znamenala pro Evu Haluzovou každodenní běh na dlouhou trať. Vytrvalost, bojovnost a fair play platí podle jejích slov jak pro sport, tak pro podnikání. V mládí prý věnovala veškerý volný čas sportu, především lehké atletice. „Také jsem ráda fotila, zajímala mě grafika, proto jsem vystudovala grafickou průmyslovku v P raze,“ říká Eva Haluzová, zakladatelka a majitelka firmy Hart tašky. Jedna z jejích prvních podnikatelských aktivit ještě v době studií byl prodej reprodukcí na Karlově mostě. Plakátům, propagačním materiálům a jejich tvorbě se začala profesionálně věnovat až po roce 1989, kdy získala velkou zakázku od společnosti, která zrovna vstupovala na český trh. Zákazník byl s její prací nadmíru spokojen, aniž tušil, že veškerá práce vznikla na vypůjčeném počítači v dětském pokoji. „Ze zisku jsem koupila počítač, udělala si pracovnu z kočárkárny, přibrala jsem do týmu kamarádku a portfolio našich klientů se začalo rozšiřovat. Byly to vesměs významné společnosti, jejichž spokojenost zaručovala dobré reference i včasné platby,“ vzpomíná Eva Haluzová na začátky svého podnikání. Kvůli dobrému jménu na trhu bylo také nutné vymyslet firemní značku. Spojením prvního písmena z Evina příjmení a slova art (umění) vznikla značka Hart. Ze zkratky později vznikl slogan: „Hledáte Atraktivní Reklamní Tašky?“ LEPILA CELÁ RODINA Ve druhé polovině devadesátých let začaly firmy čím dál častěji používat papírové tašky se svým logem. „Stejně tak tomu bylo i u našich největších zákazníků. Zpočátku jsme jim tašky vyráběli v kooperaci, ale pak mě napadlo, že bychom je mohli zvládnout vyrobit sami a ještě se ziskem,“ říká Eva Haluzová. Jenomže tehdy netušila, do čeho se pouští. Bez potřebného zázemí, zkušeností a techniky, doslova doma na koleně, celá rodina lepila papírové tašky, přidělávala ouška… „Když jsme zakázku odevzdali, oznámila jsem, že ty tašky už nechci vidět. Všichni souhlasili. Ale já jsem si v té chvíli uvědomila, že už je vlastně umíme, tak jsme u toho zůstali,“ vysvětluje a dodává: „Od doby, kdy vyrábím luxusní papírové tašky, vůbec nenosím kabelky.“ Další zakázky se jen hrnuly. Byly už samozřejmě na mnohem profesionálnější úrovni, ale stále bylo co zdokonalovat. „Mnohdy vázla knihařina, museli jsme optimalizovat lepidla, šňůrky, vhodně volit všechny vstupní materiály. Výsek tašek jsme nadále dělali v kooperaci, což výrobu mnohdy zbytečně prodlužovalo,“ vzpomíná Haluzová. Dostatek zakázek firmě později umožnil pořídit si vlastní výsekový stroj a řezačku. TÉMĚŘ NEPŘETRŽITÝ PROVOZ

Dnes má společnost Hart tašky vlastní výrobní provozovnu v Berouně, třináct stálých zaměstnanců a 34 sezonních pracovníků. Od září do listopadu firma přechází na téměř nepřetržitý provoz, pracuje se o víkendu, v noci. Od června do srpna je práce méně, vyrábí se bianco papírové tašky na sklad, které si klienti mohou následně nechat potisknout sítotiskem. „Kromě toho jsme naši nabídku rozšířili také o obaly a tašky na víno, což oceňují zejména majitelé vinoték. Vyrábíme také šanony s potiskem nebo firemním logem,“ dodává majitelka. Na otázku, jak se to dá všechno stihnout a ještě k tomu zvládat rodinu se dvěma syny, odpovídá Eva Haluzová klidně: „Ke každému problému se stavím čelem. Snažím se přemýšlet racionálně, nepřidělávat si zbytečné problémy. Navíc mám také skvělý pracovní tým, vyjdeme si maximálně vstříc, trávíme společně dovolené, jsme spíše kamarádi. To se pak i běžné každodenní problémy řeší lépe,“ říká. Rodinu prý zvládá dobře také díky manželovi, který má sice rovněž vlastní firmu, ale zároveň moc rád vaří, A plány do budoucna? Firma by ráda vstoupila i na zahraniční trhy. Zatím se jí daří realizovat zakázky na Slovensku, ale má ambice konkurovat i na západoevropských trzích. PROTI LEVNÉ ČÍNĚ BOJUJE KVALITOU**

V dnešní době je pro řadu českých podnikatelů pravděpodobně nejtěžší obstát v konkurenci s levnými dovozy z Asie. V případě luxusních firemních papírových tašek však podle Haluzové levný import tuzemskou výrobu neohrožuje. „Papírové tašky se vozí z Číny ve velkém množství, ale menší zakázka pro konkrétní firmu realizovaná v zahraničí by byla jednak velmi drahá, jednak pravděpodobně i méně kvalitní. V rámci českého trhu konkurujeme hlavně kvalitou,“ zdůrazňuje Haluzová.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče