Tajemství levné kvality

11. ledna 2011, 14:30 - Kristýna Balajová
11. ledna 2011, 14:30

...Janem Ambrožem

Zákazníci sice říkají, že chtějí české výrobky, nakonec se ale zachovají jinak. Rozhodující je pro většinu z nich pořád cena, říká Jan Ambrož, viceprezident pro lidské zdroje společnosti Ahold Czech Republic. A je evidentní, že nadnárodní koncern holandského původu má českého konzumenta přečteného velice dobře. V Česku, středoevropském ráji hypermarketů, Ahold vlastní 280 prodejen Albert a dalších 26 obchodů provozuje společně s partnery. Podle výše tržeb je dnes dvojkou na českém trhu.

EURO: V roce 2009 český Ahold vykázal rekordní ztrátu 1,7 miliardy korun. Jak je na tom dnes? AMBROŽ: Za rok 2010 už jsme se opět dostali do černých čísel, zase generujeme zisk. Celkové tržby u srovnatelných prodejen za minulý rok mírně vzrostly. U výsledku z roku 2009 je ale třeba vzít na vědomí, že ztráta byla z 80 procent řízená. Přecházeli jsme na jediné logo, zmizela Hypernova, snižovali jsme prodejní plochu velkých hypermarketů z cca osmi tisíc na pět tisíc metrů čtverečních, probíhaly organizační změny na centrále společnosti. Velké změny s sebou nesou velké náklady a my počítali s tím, že budeme v daném roce ztrátoví.

EURO: Lidé se začínají více zajímat o původ potravin, které kupují. Jaký je podíl českých výrobků v prodejnách Albert? AMBROŽ: Zhruba osmdesát procent. Pokud český výrobce nabídne výrobek v kvalitě, kterou požadujeme, a zároveň za přijatelnou cenu, rádi od něj nakupujeme. Pokud to tak ale není, půjdeme jinam, protože právě cena a kvalita jsou pro nás prvořadé. Navíc pokud se bavíme o českých výrobcích, je třeba říci, že ani ty nejsou vždy stoprocentně zpracovány jen místně. Například část českého masa putuje do zpracovatelských a balicích závodů v zahraničí a potom je přivezeno zpět. Za český výrobek také považujeme sušenky, které jsou vyrobeny v Česku v továrně nadnárodního koncernu třeba z holandských surovin.

EURO: Vaše poslední reklamní kampaň chce lidem dokázat, že jste stejně levní jako nejlevnější konkurence. Je vůbec možné při neustálém tlaku na snižování cen udržet kvalitu zboží? AMBROŽ: Možné to je. Snažíme se o udržení rovnováhy mezi atraktivní cenou a marží, na kvalitě výrobků šetřit nechceme. Sledujeme především nejcitlivější kategorie základních potravin a tam skutečně držíme – mimo jiné i díky nakupovaným objemům – ceny na úrovni konkurence. U jiných výrobků, které nepatří do této kategorie, si ale můžeme dovolit někdy i vyšší marži. Třeba u luxusnějšího značkového prášku na praní zákazníkovi tolik nezáleží, jestli za něj dá o několik korun více nebo méně.

EURO: A jak dokážete zajistit skutečnou kvalitu u výrobků s privátní značkou Albert Bio? Musí být obtížné v tak obrovském množství produkovat potraviny, které splňují všechny standardy skutečného biovýrobku. AMBROŽ: Je pravda, že to není snadné, ale dá se to zvládnout. Záleží hodně na typu zboží. Problém není se suchými potravinami, tedy s produkty, které mají poměrně dlouhou trvanlivost. Ty můžeme nakupovat po celé Evropě. Horší je to s čerstvými potravinami, jako jsou jogurty, mléko nebo maso, ty musíme shánět lokálně. Dodavatelů je vcelku málo, není to ale neřešitelné. Maso nám dodává hlavně společnost Biopark, mléčné výrobky bereme od Olmy a Mlékárny Valašské Meziříčí, ovoce a zeleninu z farmy pana Jana Štěrby.

EURO: Už několik let lze v menších specializovaných obchodech sehnat potraviny z rozvojových zemí s certifikací fair trade. Kdy se dostanou i do českých supermarketů? AMBROŽ: Fair trade je dnes velký trend. Ale to, že výrobek nemá tuto certifikaci, ještě neznamená, že jeho výrobní proces nesledujeme dle stejných kritérií. Ahold monitoruje všechny položky dva články nazpátek. Kontrolujeme nejen výrobce, který dodal produkt nám, ale také jeho dodavatele. Podle nás je tento systém kontroly dostatečný. Záleží ale především na vyspělosti trhu. V Nizozemsku fair trade prodáváme, protože si to zákazníci žádají. Na českém trhu není situace tak jednoznačná. Přiznávám, že teď řešíme, zda se stát v této oblasti českým lídrem, nebo jestli ještě počkat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít