Tahy štětcem pětkrát jinak

23. června 2003, 00:00 - Petr Bým
23. června 2003, 00:00

Josef Mánes má v dějinách českého výtvarného umění velkou samostatnou kapitolu. Možná menší, ale nikoli nevýznamné, by si ovšem zasloužili i jeho příbuzní: otec Antonín, strýc Václav a sourozenci Qiudo a Amálie.

Malířská rodina Mánesů:

Josef Mánes má v dějinách českého výtvarného umění velkou samostatnou kapitolu. Možná menší, ale nikoli nevýznamné, by si ovšem zasloužili i jeho příbuzní: otec Antonín, strýc Václav a sourozenci Qiudo a Amálie.

Výstava Malířská rodina Mánesů, která byla otevřena na sklonku minulého týdne v paláci Kinských na pražském Staroměstském náměstí, je první soubornou výstavou děl všech Mánesů. Počin významný tím spíše, že mnoho příležitostí seznámit se s jejich tvorbou nebylo - Josef měl poslední velkou výstavu v roce 1971, ostatní ji neměli nikdy, jejich díla se občas stávala součástí tematických expozic. Národní galerii se podařilo shromáždit takřka čtyři stovky olejů a kreseb, z nichž řadu vzhledem k uvedeným okolnostem veřejnost uvidí vůbec poprvé - týká se to hlavně tvorby Amálie, která vlastní obrazy ani nesignovala. Olejům a kresbám Josefa, nepochybně nejproslulejšího z celé rodiny, je vyhrazeno celé jedno podlaží. I nepoučený divák může velmi dobře - také díky chronologickému uspořádání - sledovat jak barvitý vývoj umělcova výtvarného názoru, tak až překvapivě velké tematické spektrum jeho obrazů. Josef proslul jako krajinář stejně jako portrétista, přitom virtuózně zvládal i figurální tvorbu (většinou s historickými náměty - monumentální historizující díla byla Josefovým hlavním uměleckým zájmem, realizovat jich ale mohl jen málo) i realistickou „botanickou“ kresbu. Stejnou rozmanitost nabízí i co do stylu: rokoko, romantizmus i realizmus i řada „přechodových“ poloh, když v jeho posledních pracích (například plátno Římské ruiny) jsou již patrné náznaky impresionizmu. Milovník různorodých dojmů si na své přijde i v prvním podlaží, kde jsou vystaveny práce dalších čtyř Mánesů. Osou této části expozice jsou krajinářské oleje Josefova otce Antonína, na kterou tematicky navazují plátna jeho dcery Amálie, jejíž krajiny mají jemnější rukopis. Krajinářské tvorbě se věnoval i Václav Mánes, v pražské umělecké obci první poloviny XIX. století se ale profiloval především jako malíř náboženských obrazů. A zase z trochu jiného soudku čerpal Quido, který po sobě zanechal početné žánrové obrázky povětšinou z českého venkova. To všechno dohromady je nejen průřezová výstava obrazů z mánesovské dílny, ale také dějiny českého malířství XIX. století.

(Malířská rodina Mánesů, NG Praha, palác Kinských, 20. 6. 2. 11.)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Audi radikálně mění číselné značení modelů. Bude v tom…
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Technologie
Samsung představil Galaxy Note8. Posouvá laťku technické vyspělosti, ale i ceny
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít