Tahanice o diváky začínají

21. dubna 2008, 00:00 - Jan Němec
21. dubna 2008, 00:00

NOVÉ TELEVIZE - Jedním z hlavních lákadel digitalizace televizního vysílání má být příchod nových stanic. Většina z nich počítá spíše se skromným tržním podílem. Ovšem i o ten budou muset tvrdě bojovat.

Digitalizace vysílání otevírá především prostor pro vznik nových stanic. Na kmitočtu, který dosud „utáhl“ jednu analogovou televizi, mohou totiž vysílat hned čtyři digitální. O vstup na televizní trh byl zpočátku velký zájem. V dubnu 2006 Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila prvních šest „digitálních“ licencí. Jenže jejich noví držitelé se z nich příliš dlouho neradovali. Na popud televize Nova jim je soud po půlroce odebral. Soudcům se totiž nelíbily přehmaty v licenčním řízení.

Situace se změnila na konci loňského roku. Parlament schválil takzvanou diginovelu a v ní novým stanicím nabídl dočasné kompenzační licence. Ty mají platit až do vypnutí „analogu“. Pak si televize mohou znovu zažádat o licence standardní. Dočasné licence si doposud „vyzvedly“ Barrandov TV a Regionální televizní agentura. Další televize zatím vyčkávají.

Pouze další cestička

Největší náskok má z nových televizí především hudební kanál Óčko. Ten už vysílá několik let a pozemní digitální vysílání je „pouze“ další cestou k divákům. Už nyní je možné Óčko sledovat přes satelit, na internetu, v kabelových sítích a v lokalitách, kde již pozemní digitální vysílání funguje. Ještě letos se podle šéfa televize Jiřího Balvína chce Óčko dostat do zemského digitálního vysílání v Brně a na Ústecku. „Cílem je dosáhnout v oblastech se stoprocentním pokrytím digitálním signálem sledovanosti šest až osm procent. Po skončení digitalizace hodláme dosáhnout celkového podílu tři až čtyři procenta, který je pro naše fungování dostatečný,“ dodává.

Další digitální televize, zpravodajská Z 1, plánuje podle svého generálního ředitele Martina Mrnky zahájit vysílání ještě před letními prázdninami. Přestože je pokrytí zemským digitálním signálem stále velmi malé, hodlá se Z 1 do konce roku dostat do 60 procent domácností. Dosáhnout toho chce prostřednictvím satelitního vysílání, kabelových televizí či internetu. S postupující digitalizací pak Mrnka odhaduje pokrytí v příštím roce na 70 až 80 procent.

V čem se bude nová zpravodajská televize lišit od veřejnoprávní ČT 24? „Máme úplně jiné cíle. Pokud se s někým chceme srovnávat, pak jsou to spíš Sky News nebo CNN. Tedy komerční zpravodajské televize,“ popisuje Mrnka. Vedle zpravodajství orientovaného především na movitější a ekonomicky zajímavější diváky hodlá zařazovat diskuzní pořady, talk show, magazíny a dokumenty. „ČT 24 musí uspokojit zájem všech, a proto se zabývá i věcmi, jako je přílet Barbory Škrlové do Česka. Z našeho pohledu tato informace nemá žádný význam,“ vysvětluje Mrnka. Chce klást větší důraz například na ekonomické zpravodajství. Cílem je pro Z 1 sledovanost v rozmezí jednoho až tří procent.

Jsme skromní, stačí nám druhé místo

Na konci léta zahájí vysílání i Barrandov TV. Podle programového ředitele Přemysla Svory chce stanice na trhu soupeřit o pozici dvojky. To však bude reálné až po stoprocentním pokrytí digitálním signálem. Vysílání by mělo stavět na české a evropské filmové tvorbě, ale i na vlastní produkci včetně publicistiky a zpravodajství. Cílem televize je údajně „městský aktivní divák“.

Naopak Febio TV Fera Feniče se začátkem vysílání váhá. Podle manažera rozvoje Petra Sládečka si diváci budou muset počkat na příští rok. „Pro náš obchodní model je nezbytné začít na určité penetraci. Té se letos dosáhnout nepodaří,“ vysvětluje Sládeček. Přesto televize nemá malé cíle. V prvním roce vysílání se Febio TV spokojí se dvěma procenty, cílová sledovanost je ale 10 procent. Hlavním publikem televize má být skupina ve věku 15 až 55 let. Ohledně náplně vysílání nejsou zástupci příliš sdílní – mají ji tvořit filmy, dokumenty, publicistika i zpravodajství.

Rovněž termín spuštění vysílání TV Pohoda je zatím velmi nejasný. Televize úzce zaměřená na dětské publikum chce nabízet především pohádky, dětské filmy nebo vzdělávací pořady.

Poslední z nových stanic, Regionální televizní agentura, zatím vysílá pouze na internetu. Hlavní náplní je zpravodajství z jednotlivých oblastí Česka.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče