Tahač, a létá

26. listopadu 2009, 16:59 - David Kasl
26. listopadu 2009, 16:59

Co mají společného závodní tým Buggyra a Ústav letadlové techniky ČVUT v Praze?

Co mají společného závodní tým Buggyra a Ústav letadlové techniky ČVUT v Praze?
Buggyra je v současné době nejúspěšnějším závodním tahačem starého kontinentu. David Vršecký s jedním ze dvou týmových kolosů o výkonu bezmála dvou tisíc koní letos jako druhý trucker české historie (po Martinu Kolocovi) obhájil titul mistra Evropy v závodech tahačů. V roce 2004 v dubajské poušti zajel Vršecký dosud platný světový rychlostní rekord: 281,7 km/hod. Od loňska je také držitelem „svěťáku“ na jeden kilometr s pevným startem (průměrná rychlost 171,9 km/hod.). To vše na strojích, které se rodí ve vývojovém centru týmu Buggyra v České republice na základě vlastních technologických konceptů závodního speciálu i motoru.
Ústav letadlové techniky ČVUT vyvíjí unikátní prototyp dmychadlového propulzoru (zařízení, které dodává letadlu tah) určeného pro pohon ultralehkých letounů. Na rozdíl od pístového motoru s vrtulí se v případě vyvíjeného prototypu jedná o ventilátor v kompozitním tunelu – na jedné straně tunelu je nasáván vzduch, ventilátor mu dodá energii a tryska v zadní části upraví rychlost vzduchu takovým způsobem, aby propulzor vytvářel žádaný tah. Díky této alternativě ke klasickému vrtulovému motoru by se mohli piloti ultralightů dočkat vyšší cestovní rychlosti spolu s požitkem podobným řízení proudového letadla. Nehledě na to, že „cool-jet“, neboli studený propulzor, neprodukuje nebezpečné horké spaliny, o možnosti uplatnění i v oblasti bezpilotních prostředků nemluvě.
V pátek 20. listopadu mechanici Buggyry a vědci z ČVUT připevnili třímetrový „tunel“ na kabinu tahače. „V praxi jsme si vyzkoušeli, že na rychlostním superspeciálu Buggyra lze zkoušet nový typ propulzoru i ve vysokých rychlostech, aniž by se musel stavět drahý prototyp letounu,“ reagoval na výsledky mobilního testování při rychlostech okolo 250 kilometrů v hodině vedoucí projektu Robert Theiner z ČVUT. Ani tým Buggyra neodejde z testování s prázdnou. „Věda k našemu sportu patří. A ČVUT je mimořádně renomovaný a perspektivní partner,“ potvrzuje sportovní ředitel Buggyry Jan Kalivoda. Brzy by buggyry mohli ukazovat soupeřům místo zádí podvozky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít