Tahač, a létá

26. listopadu 2009, 16:59 - David Kasl
26. listopadu 2009, 16:59

Co mají společného závodní tým Buggyra a Ústav letadlové techniky ČVUT v Praze?

Co mají společného závodní tým Buggyra a Ústav letadlové techniky ČVUT v Praze?
Buggyra je v současné době nejúspěšnějším závodním tahačem starého kontinentu. David Vršecký s jedním ze dvou týmových kolosů o výkonu bezmála dvou tisíc koní letos jako druhý trucker české historie (po Martinu Kolocovi) obhájil titul mistra Evropy v závodech tahačů. V roce 2004 v dubajské poušti zajel Vršecký dosud platný světový rychlostní rekord: 281,7 km/hod. Od loňska je také držitelem „svěťáku“ na jeden kilometr s pevným startem (průměrná rychlost 171,9 km/hod.). To vše na strojích, které se rodí ve vývojovém centru týmu Buggyra v České republice na základě vlastních technologických konceptů závodního speciálu i motoru.
Ústav letadlové techniky ČVUT vyvíjí unikátní prototyp dmychadlového propulzoru (zařízení, které dodává letadlu tah) určeného pro pohon ultralehkých letounů. Na rozdíl od pístového motoru s vrtulí se v případě vyvíjeného prototypu jedná o ventilátor v kompozitním tunelu – na jedné straně tunelu je nasáván vzduch, ventilátor mu dodá energii a tryska v zadní části upraví rychlost vzduchu takovým způsobem, aby propulzor vytvářel žádaný tah. Díky této alternativě ke klasickému vrtulovému motoru by se mohli piloti ultralightů dočkat vyšší cestovní rychlosti spolu s požitkem podobným řízení proudového letadla. Nehledě na to, že „cool-jet“, neboli studený propulzor, neprodukuje nebezpečné horké spaliny, o možnosti uplatnění i v oblasti bezpilotních prostředků nemluvě.
V pátek 20. listopadu mechanici Buggyry a vědci z ČVUT připevnili třímetrový „tunel“ na kabinu tahače. „V praxi jsme si vyzkoušeli, že na rychlostním superspeciálu Buggyra lze zkoušet nový typ propulzoru i ve vysokých rychlostech, aniž by se musel stavět drahý prototyp letounu,“ reagoval na výsledky mobilního testování při rychlostech okolo 250 kilometrů v hodině vedoucí projektu Robert Theiner z ČVUT. Ani tým Buggyra neodejde z testování s prázdnou. „Věda k našemu sportu patří. A ČVUT je mimořádně renomovaný a perspektivní partner,“ potvrzuje sportovní ředitel Buggyry Jan Kalivoda. Brzy by buggyry mohli ukazovat soupeřům místo zádí podvozky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít