Tady vizita!

26. října 2007, 11:43 - Vadim Fojtík
26. října 2007, 11:43

Nevěřím, že by vláda chtěla destabilizovat naši firmu, tvrdí majitel koncernu ArcelorMittal

EURO: Proč jste přijel do Česka? Na inspekci? MITTAL: Především navštívit závod koncernu ArcelorMittal v Ostravě - setkat se se zaměstnanci, managementem a odbory, seznámit se s jejich plány. Současně jsem se chtěl setkat s představiteli vlády a vysvětlit jim, jaké jsou závazky naší firmy vůči České republice. A samozřejmě, jsou-li tady nějaké spory, pak bych chtěl přispět k jejich řešení. Je to v mé pracovní náplni. Navštěvuji naše závody po celém světě prakticky každý měsíc, takřka neustále. Takže to, že jsem zajel do Česka, není nic neobvyklého. Letos je to asi dvacátý závod, který jsem navštívil.

EURO: Vedete s Českem dva arbitrážní spory, celkem zhruba o 25 miliard korun. Je firma ArcelorMittal ochotná k nějakému smírnému řešení, nebo o všem nechá rozhodnout soudy? MITTAL: Společnost ArcelorMittal rozhodně nevěří v to, že by jakékoli spory se státem bylo možné považovat za správné a pravé řešení. Za naši stranu jsme již vytvořili tým, který bude vyjednávat s českým státem, s jeho ministerskou skupinou, o rozumném přátelském uspořádání a narovnání. Aby výsledek rokování byl výhodný pro obě zúčastněné dvě strany.

EURO: Vyjednávací týmy fungují již několik měsíců, zatím však k žádným zásadním výsledkům nedospěly. Není to i kvůli neochotě Česka dohodnout se na smírném řešení? MITTAL: Nevěřím, že by česká vláda chtěla nějakým způsobem destabilizovat podnikatelské prostředí v České republice nebo naši společnost. Naopak jsem přesvědčen, že se určitě dohodneme. Na naší straně je vůle se dohodnout a vidíme, že si totéž přeje i vláda. Máte-li dvě strany ochotné k domluvě, pak věřím v pozitivní výsledek.

EURO: Máte zájem o nějaký další podnik v Česku, nebo jsou naopak pravdivé informace, že utlumíte výrobu ve společnosti ArcelorMittal Ostrava ve prospěch továren v Polsku a ostravské hutě do několika let prodáte? MITTAL: To je absolutně nesprávná myšlenka, naopak. V minulosti jsme učinili opravdu velmi silný závazek vůči České republice. Za poslední čtyři roky jsme v Ostravě investovali mnoho peněz. Teď máme další strategii, jak rozšířit naše provozy v Ostravě a jak do nich dále investovat. Pro rozvoj oceláren ArcelorMittal Ostrava jsme přichystali tři základní plány. První předpokládá investice do nových aktiv. Druhý spočívá v expanzi současných provozů především v rámci modernizace a zavádění nových technologií. V rámci třetího plánu chceme zlepšit na nejvyšší možnou úroveň technologie, třeba informační systémy.

EURO: Plánujete i zlepšování ekologie? MITTAL: Určitě. Zahájili jsme program, v jehož rámci budeme úzce spolupracovat jak s hejtmanstvím, tak s úřadem primátora na snižování emisí oxidu uhličitého. Již jsme investovali mnoho prostředků - a budeme v tom pokračovat - do technologií, které pomohou snížit existující úroveň emisí CO2.

EURO: Zmínil jste, že jedním z chystaných záměrů jsou investice do nových aktiv. To znamená i do nákupu nových firem? MITTAL: Ne, tím jsem myslel, že v ostravském závodě budeme investovat do nových provozů, případně ty staré nahradíme zcela novými.

EURO: Když budou na prodej třeba konkurenční Třinecké železárny, budete o ně mít zájem? MITTAL: To je velmi hypotetická otázka.

EURO: Kolik prostředků chcete v Ostravě investovat? MITTAL: Dosud jsme tyto údaje nezveřejnili. Až nastane ten správný čas, samozřejmě tato čísla oznámíme. Současně s tím i konkrétní projekty.

EURO: Bavíme se o investicích v řádech desítek, stovek, nebo miliard korun? MITTAL: Musí to být samozřejmě miliardy korun.

EURO: Jak jste spokojen s fungováním ostravské firmy? Srovnáte-li privatizační cenu podniku s jeho ekonomickými výsledky z posledních let, pak zřejmě mnoho důvodů k nespokojenosti nemáte. MITTAL: Společnost ArcelorMittal Ostrava (dříve Nová huť - pozn. red.) v době privatizace rozhodně nebyla zdravá. Stát a zejména věřitelé měli mnoho problémů i mezi sebou a řada záležitostí se ani neřešila. Jsem velmi spokojen, jakých výsledků se nám po privatizaci podařilo dosáhnout. Přinesli jsme do firmy nové know-how, management, vytvořili jsme odběratelskou síť a významně jsme investovali. Je pravda, že se ekonomika výrazně zlepšila, ale ještě nejsme na konci tohoto ozdravného procesu. Zavázali jsme se do společnosti investovat a dále ji rozšiřovat, aby se ještě zlepšila. I proti současnému stavu.

EURO: Mnoho kritiků však i čtyři roky po prodeji Nové huti stále tvrdí, že privatizační soutěž nebyla transparentní a firma, jak ukázal další vývoj, byla prodána výrazně pod cenou. MITTAL: To jsou názory spekulativního charakteru. Společnost v té době procházela těžkými časy. Tehdy opravdu, a to mi můžete věřit, nebylo mnoho lidí, kteří měli zájem tuto firmu koupit.

EURO: Takřka před rokem a půl jste prosadil fúzi společností Arcelor a Mittal Steel Company. Splnilo sloučení očekávání investorů? MITTAL: Fúze začala zhruba před patnácti měsíci. Od té doby jsme udělali velký pokrok. Spojení proběhlo dobře, hladce a úspěšně. V tuto chvíli je to vlastně již jeden podnik, jedna organizace. I naši lidé o ní mluví jako o jedné společné firmě, což je velmi důležité. Jsem velice spokojen s tímto vývojem.

EURO: Jsou již vidět nějaké finanční přínosy tohoto sloučení? MITTAL: V době fúze jsme oznámili, že očekáváme synergický efekt ze spojení společností ve výši 1,6 miliardy amerických dolarů. Již nyní však mohu konstatovat, že jen za první tři čtvrtletí letošního roku jsme se dostali na úroveň úspor ve výši 1,3 miliardy dolarů. Přitom naše původní očekávání bylo, že se efekt, který vznikl synergií, uplatní až koncem prosince 2008. Nyní je však zřejmé, že se to stane mnohem dříve, než jsme původně očekávali.

EURO: Chce ArcelorMittal pokračovat v dalších fúzích? O které firmy z oboru máte nyní zájem? MITTAL: Samozřejmě. Jsme velká společnost a chceme stále růst. To však neznamená, že bychom takového rozvoje chtěli dosáhnout jen prostřednictvím nákupu dalších společností. Existují i jiné způsoby, jak těchto cílů dosáhnout.

EURO: Nyní koncern ArcelorMittal ovládá zhruba desetinu světového trhu s ocelí. Kolik to bude třeba v roce 2015? MITTAL: Dle našeho názoru poroste světový ocelářský průmysl tempem pět až šest procent ročně. Když si to spočítáme, pak do roku 2015 naroste celosvětově tento obor o 80 procent. A v takovém vývoji samozřejmě vidíme velké příležitosti. Nemáme žádný konkrétní cíl, kolik bychom chtěli v roce 2015 vyrábět oceli a jak velký díl trhu ovládat. Rozhodně však plánujeme, že porosteme, a to velmi rychle.

EURO: Spojení Arceloru s Mittal Steel zahájilo další vlnu fúzí a slučování. Stále více se hovoří o sílícím vlivu ruských podniků. Kdo bude v následujících letech nejvíce konkurovat uskupení ArcelorMittal? MITTAL: Je to otázka nejen růstu a fúzí, ale i příležitostí. Ty mohou být celosvětové, stejně úspěšné však mohou být i lokální příležitosti.

EURO: Co to znamená? MITTAL: Ruské, indické a latinskoamerické firmy se samozřejmě snaží o nějaké spojení. Je však velmi důležité, a dnes se to již v tomto oboru prokázalo, že jen zdravé fúze, které jsou správně využity, mají šance na úspěch. A je dobré, že si dnes celý průmysl uvědomuje význam trvale udržitelného růstu odvětví. A to se týká jakékoli firmy. Třeba v čínském ocelářství je mnoho fragmentovaných podniků. Čínská vláda oznámila, že bude chtít vytvořit silnější konsolidované celky.

EURO: Takže konsolidace pod vedením státu? MITTAL: Nepředpokládám, že by čínská vláda vedla v tomto procesu své podniky zcela za ruku, ale určitě hodlá docílit toho, aby zhruba deset konglomerátů kontrolovalo přibližně 75 procent tamního trhu.

EURO: Mnoho lidí v Česku jste překvapil tím, že jste z letadla, kterým jste přiletěl z Londýna, vystoupil sám bez doprovodu. MITTAL: Mám mnoho dobrých přátel, a proto nepotřebuji kolem sebe nikoho ani ochranku. Mimochodem, na další cestu do Poslanecké sněmovny nepojedu autem, ale půjdu pěšky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít