Systému zpracování dřeva hrozí chaos

02. ledna 2006, 00:00 - PETR HAVEL
02. ledna 2006, 00:00

DŘEVOZPRACUJÍCÍ PRŮMYSL Prakticky všechny dřevozpracující firmy v Česku, které jsou obchodními partnery státního podniku Lesy České republiky, zahajují nový rok v nejistotě. Nejde přitom o zanedbatelné peníze - v oblasti zpracování dřeva se ročně točí miliardy korun.

DŘEVOZPRACUJÍCÍ PRŮMYSL Prakticky všechny dřevozpracující firmy v Česku, které jsou obchodními partnery státního podniku Lesy České republiky, zahajují nový rok v nejistotě. Nejde přitom o zanedbatelné peníze - v oblasti zpracování dřeva se ročně točí miliardy korun.

Obchodní partnery Lesů České republiky (LČR) možná čekají neklidné časy. Problém je ve sporu o legitimitu a podmínky veřejných výběrových řízení, z nichž měli po vstupu do Unie vzejít noví smluvní partneři tohoto státního podniku.

Lesy České republiky loni vyhlásily nová výběrová řízení. Mimo jiné i kvůli jejich urychlení tak ale neučinily podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Podmínky tendrů následně označil za neprůhledné původní jejich největší obchodní partner, společnost CE Wood. Ta v prvním kole loňských výběrových řízení neuspěla a druhého se již nezúčastnila. Poté si na celý proces stěžovala v Bruselu. Výsledek? Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil koncem loňského roku s Lesy ČR správní řízení. Jeho výsledkem může být zrušení stávajících smluv a vypsání nových výběrových řízení. To však může mít nedozírné následky jak pro LČR, tak pro státní kasu.

ROLE KONTROLORA Podle Lesů ČR přitom státní podnik před vypracováním podmínek loňských výběrových řízení požádal ÚOHS a Ústav státu a práva o stanovisko, zda je zadavatelem takových řízení ve smyslu zákona veřejných zakázkách. Stanoviska obou institucí byla negativní. Následně zpracované podmínky podnik před vyhlášením výběrových řízení ještě jednou poskytl antimonopolnímu úřadu, který je ve svém rozhodnutí ze dne 6. června 2005 schválil. Kromě toho existují minimálně další dva dokumenty ÚOHS (ze 4. dubna a 21. července loňského roku), z nichž vyplývá, že LČR podmínkami ve svých výběrových řízení antimonopolní zákon neporušují. Mimochodem, ani obdobný státní podnik, Vojenské lesy a statky, výběrová řízení podle zákona o veřejných zakázkách nevypisují. Přesto v současné době ÚOHS opětně šetří, zda LČR zadávaly zakázky správně, tedy zda neporušily antimonopolní zákon. Pokud by zhruba po půlroce od původního verdiktu došel k opačnému právnímu názoru, byl by to špatný signál pro podnikání v Česku obecně. V praxi by totiž demonstroval, že se ani na rozhodnutí nejvyšších zodpovědných státních orgánů nelze spoléhat, pokud se mohou měnit. BRUSEL ŽÁDÁ VYSVĚTLENÍ

Na ministerstvu zemědělství o problému vědí, nechtějí ale zatím předjímat výsledky probíhajících šetření. Podle mluvčího rezortu Tomáše Loskota je momentálně situace taková, že se 13. prosince 2005 obrátila Evropská komise dopisem na českého ministra zahraničí s žádostí o vyjádření k problému veřejných zakázek. „Dopis byl doručen Stálému zastoupení České republiky při Evropské unii 19. prosince a od tohoto data běží dvouměsíční lhůta pro vyjádření,“ říká Loskot.

V první polovině ledna by se pak mělo podle něj uskutečnit jednání zástupců Lesů ČR, ÚOHS, ministerstev zemědělství, zahraničí a místního rozvoje s cílem vypracovat pro Brusel příslušnou odpověď. „Není tedy pravda, že by měla Česká republika přijmout do dvou měsíců řešení, ale pouze podat vysvětlení,“ potvrzuje i mluvčí LČR Alexandra Křížková.

DŮSLEDKY MOŽNÝCH ZMĚN

Ačkoli o tom nikdo nechce v současné době moc mluvit, je zřejmé, že možné zrušení stávajících smluv a vypsání nových výběrových řízení na smluvní partnery LČR by mělo rozsáhlé podnikatelské a ekonomické důsledky. Na činnosti zajištěné smlouvami jsou totiž vázány další aktivity státního podniku, zejména zásobování zpracovatelů a průmyslu dřívím a dřevní hmotou. Pokud by byly současné smlouvy vypovězeny a nové teprve vyhlašovány, mohl by nastat propad nebo minimálně komplikace v dodávkách surovin pro papírenský a dřevozpracující průmysl. Absencí smluv by navíc nebyly Lesy ČR schopny zajistit požadavky kladené na řádné lesní hospodářství lesním zákonem.

Ve hře jsou i další rizika. Kromě hospodářské ztráty Lesů ČR a dotčených podnikatelských subjektů to může být i zahájení řady soudních sporů s dodavateli prací i odběrateli dříví, či dokonce mezinárodních sporů z ochrany investic. Žaloby by logicky směřovaly buď přímo na LČR, nebo samotný stát, což je nicméně ve výsledku jedno. Požadavky náhrad za újmu z vypovězených nebo neoprávněně přerušených smluv (původní smluvní partneři) by přitom odhadem dosáhly miliard korun a zaplatili by je daňoví poplatníci.

LESY ČESKÉ REPUBLIKY

Státní podnik vznikl k 1. lednu 1992. Jeho zřizovatelem je ministerstvo zemědělství. Hlavní činností podniku je obhospodařování více než 1,4 milionu hektarů lesního majetku ve vlastnictví státu a péče o téměř 20 tisíc kilometrů vodních toků a bystřin.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče