Systém elektronického mýtného v Polsku dodá firma Kapsch

05. října 2010, 04:02 - Hamřík Miloslav, ČTK
05. října 2010, 04:02

Elektronický systém pro výběr mýtného od nákladních automobilů a autobusů v Polsku postaví rakouská firma Kapsch, která ho vybudovala a provozuje také v Česku. Kapsch ve výběrovém řízení, které vypsalo polské ředitelství silnic a dálnic, porazilo mezinárodní konsorcium MyToll.

Autor: archív Profit

Nákladní auta a autobusy mají elektronické mýtné na velkých polských silnicích a dálnicích začít platit od začátku července příštího roku. Bude se to týkat 630 kilometrů dálnic, asi 570 kilometrů rychlostních silnic a asi 400 kilometrů jiných dálkových silnic. Kapsch tvrdí, že systém vybudovat stihne. V roce 2018 by náklaďáky a autobusy v Polsku měly platit na asi 7600 kilometrech silnic a dálnic. Ředitelství silnic a dálnic si slibuje, že mezi lety 2011 a 2018 na silničních poplatcích do státní pokladny přiteče 19,5 miliardy zlotých (asi 120,6 miliardy korun). Podle mluvčího ředitelství silnic a dálnic Marcina Hadaje příjmy pro stát v jednotlivých letech budou v rozmezí od 360 milionů do 3,7 miliardy zlotých (2,23 miliardy až 22,9 miliardy korun).

Elektronické mýtné nahradí viněty, které se používají nyní. Řidiči osobních automobilů, kteří jezdí po zpoplatněných dálnicích a nechce se jim zastavovat u mýtných bran, si budou moci koupit palubní jednotku a platit elektronicky.

Firma Kapsch svůj mikrovlnný systém v Polsku nabídla za 4,9 miliardy zlotých, její konkurent MyToll za 6,5 miliardy zlotých. Polská vláda do něho přitom původně chtěla investovat jen 3,9 miliardy zlotých.

Karel Feix, ředitel českého zastoupení Kapsch, který zároveň působil jako poradce v polském tendru, ČTK řekl, že Polsko, Česko a Rakousko, by spolu mohly jednat o propojování systémů, aby například řidičům kamionů pro placení v těchto zemích stačila jen jedna palubní jednotka.

V Česku autodopravci za první tři čtvrtletí letošního roku zaplatili 4,8 miliardy korun, což je o 16 procent více než ve stejném období loni. Vybrané částky nejsou čistým výnosem pro stát. Ministerstvo dopravy posílá společnosti Kapsch splátky za výstavbu systému a každoročně firmě platí i za služby spojené s vybíráním mýta.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče