Systém elektronického mýtného v Polsku dodá firma Kapsch

05. října 2010, 04:02 - Hamřík Miloslav, ČTK
05. října 2010, 04:02

Elektronický systém pro výběr mýtného od nákladních automobilů a autobusů v Polsku postaví rakouská firma Kapsch, která ho vybudovala a provozuje také v Česku. Kapsch ve výběrovém řízení, které vypsalo polské ředitelství silnic a dálnic, porazilo mezinárodní konsorcium MyToll.

Autor: archív Profit

Nákladní auta a autobusy mají elektronické mýtné na velkých polských silnicích a dálnicích začít platit od začátku července příštího roku. Bude se to týkat 630 kilometrů dálnic, asi 570 kilometrů rychlostních silnic a asi 400 kilometrů jiných dálkových silnic. Kapsch tvrdí, že systém vybudovat stihne. V roce 2018 by náklaďáky a autobusy v Polsku měly platit na asi 7600 kilometrech silnic a dálnic. Ředitelství silnic a dálnic si slibuje, že mezi lety 2011 a 2018 na silničních poplatcích do státní pokladny přiteče 19,5 miliardy zlotých (asi 120,6 miliardy korun). Podle mluvčího ředitelství silnic a dálnic Marcina Hadaje příjmy pro stát v jednotlivých letech budou v rozmezí od 360 milionů do 3,7 miliardy zlotých (2,23 miliardy až 22,9 miliardy korun).

Elektronické mýtné nahradí viněty, které se používají nyní. Řidiči osobních automobilů, kteří jezdí po zpoplatněných dálnicích a nechce se jim zastavovat u mýtných bran, si budou moci koupit palubní jednotku a platit elektronicky.

Firma Kapsch svůj mikrovlnný systém v Polsku nabídla za 4,9 miliardy zlotých, její konkurent MyToll za 6,5 miliardy zlotých. Polská vláda do něho přitom původně chtěla investovat jen 3,9 miliardy zlotých.

Karel Feix, ředitel českého zastoupení Kapsch, který zároveň působil jako poradce v polském tendru, ČTK řekl, že Polsko, Česko a Rakousko, by spolu mohly jednat o propojování systémů, aby například řidičům kamionů pro placení v těchto zemích stačila jen jedna palubní jednotka.

V Česku autodopravci za první tři čtvrtletí letošního roku zaplatili 4,8 miliardy korun, což je o 16 procent více než ve stejném období loni. Vybrané částky nejsou čistým výnosem pro stát. Ministerstvo dopravy posílá společnosti Kapsch splátky za výstavbu systému a každoročně firmě platí i za služby spojené s vybíráním mýta.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít