Syndrom vyhoření může potkat i vás

07. května 2010, 12:30 - Karolina, <a target="_blank" href="http://www.ladyzone.cz">Ladyzone.cz</a>
07. května 2010, 12:30

Nebaví vás práce a už jen samotná představa, že zítra zase musíte zasednout k monitoru, ve vás vyvolává úzkost, nechuť a obavy. Každý si jisté tímto "odporem" k práci prošel, ten byl ale vždy během týdne pryč. Pokud tím trpíte už delší čas, pak vězte, že jste v některé z fází syndromu vyhoření.

Autor: Pixmac.cz

Syndrom vyhoření, jinak nazýván také jako syndrom vyhaslosti, je jedním z důsledků psychického stavu vyčerpání. Potkává především ty skupiny lidí, kteří vykonávají náročné povolání vyžadující úzký kontakt s lidmi a zodpovědnost za důležitá rozhodnutí. Jeho součástí je vyčerpanost, únava a chronický stres.

Jedním z prvních náznaků toho, že vás v budoucnosti může postihnout syndrom vyhoření, je nechuť k práci. Při představě pracovního dne se vám dělá špatně. Nepopsatelná únava a chuť spát je jediné, co se vám honí hlavou. Ano, jedná se o zcela normální reakci na dlouhodobou psychickou zátěž, jejímž důsledkem je celkové vyčerpání organismu.

Samotné vyhoření nepřichází náhle, ale provází jej několik fází:

1. fáze

Na počátku stojí snaha pracovat co nejlépe, ale přesto se výsledky nedostavují a ani vynaložená snaha není dostatečně oceněna. Takto vzniká docela pevný základ pro vyhoření.

2. fáze

Člověk začíná ztrácet přehled o tom, co dělá a co dělat má. Práce přestává mít systém a pomalu se do její organizace začíná vkrádat chaos.

3. fáze

Začínají být patrné první příznaky neurózy. Člověk se snaží o udržení pořádku a systému ve své práci, ale důsledkem je spíše stále větší chaos.

4. fáze

Nechuť k práci se mění v celkovou apatii. Ostatní spolupracovníci jsou pro postiženého člověka přítěží a vůbec jakákoli komunikace s nimi se mění v úzkostné jednání. Převládá únava, vyčerpání a často se člověku ráno nechce vstát z postele.

První zmínky o tomto syndromu pocházejí již z poloviny sedmdesátých let minulého století. Popsal jej H. Freudenberger. Osoby, které si počáteční příznaky neuvědomují, často sahají k náhražkám, jakými jsou silná káva, alkohol či jiné drogy. Ty samozřejmě v počátku všechny projevy zmírní, v důsledku však pro jedince znamenají rapidní zhoršení. Nejvíce jsou jím ohroženi manažeři, lékaři, učitelé a policisté.

Existuje několik možností, jak se syndromu vyhoření vyhnout nebo alespoň nedospět do jeho nejposlednější fáze:

1) Nepovažujte práci za hlavní smysl života. Ač je někdy těžké ji brát jako koníčka, zkuste si od ní udržet odstup a nemějte ji za nutné zlo. Najděte si více času pro své přátele a rodinu, oceníte to určitě vy i oni.

Více na Ladyzone.cz.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít