Article, show

Švýcarské koleje na Hanou

15. června 2012, 16:40 - Pavla Kreuzigerová
15. června 2012, 16:40

Po dlouhých peripetiích se v Olomouci konečně staví. Na aktuálně největší staveniště v Česku přispěla i Švýcarská konfederace

Obyvatelé lidnatých sídlišť Povel a Nové Sady mohou slavit. Konečně nebudou muset spoléhat jen na autobusy a vlastní automobily. Během osmnácti měsíců vznikne v Olomouci nová tramvajová trať, která jejich bydliště spojí se zbytkem města. Dvaceti tisícům Olomoučanů se dost uleví.

**Ojedinělá spolupráce**

Nová tramvajová trasa vznikne díky v Česku velmi ojedinělé spolupráci soukromého a veřejného sektoru. Město se totiž spojilo se společností SMC Development. Dalším účastníkem je pak Švýcarská konfederace, která do projektu vložila jedenáct milionů švýcarských franků, tedy 225 milionů korun. Jde o tzv. švýcarské fondy, což je příspěvek pro méně rozvinuté státy Evropské unie, který platí také Norsko a Lichtenštejnsko. Důvodem je fakt, že ač tyto země nejsou členy Evropské unie, využívají řady výhod, jako by jimi byli. Prioritou v rámci švýcarsko-české spolupráce je životní prostředí. Olomoucký magistrát byl proto vyzván Ministerstvem životního prostředí, aby se o fondy ucházel. „Ač byl náš projekt finančně nejnáročnější, uspěli jsme v konkurenci zhruba 230 dalších,“ říká náměstek olomouckého primátora Ladislav Šnevajs (KDU-ČSL). Celkové náklady na výstavbu mají dosáhnout 470 milionů korun. Zároveň s novou tratí vzniká nedaleko historického centra Olomouce zbrusu nová čtvrť zvaná Šantovka, kterou zamýšlená tramvajová trať protne. Staví ji už zmíněný investor SMC Development, a to je také důvodem, proč přispívá na tramvajové spojení. Výstavba začala v areálu zaniklé továrny Milo a obsáhne celkem jedenáct hektarů plochy. Investor nejprve postaví nákupní galerii Šantovka – ta své brány otevře už v říjnu následujícího roku. Poté má vzniknout nová rezidenční čtvrť a také administrativní centrum.

**Dopisy do Švýcarska**

Kromě nadšených zastánců výstavby tramvajové trati, kteří ji plánovali celých sedm let, měl projekt i své odpůrce. Možná překvapivě jimi byli ekologové, olomoučtí členové hnutí Duha. Podle nich radnice dostatečně nezvážila, kudy by trať mohla vést. Poslali proto do země helvétského kříže dopis, který měl být pro švýcarskou stranu „podnětem k zamyšlení“. Ekologové by totiž rádi viděli, kdyby trasa vedla jinudy – skrze Polskou a Rooseveltovu ulici. Ta by podle nich byla dvakrát levnější než plánovaná. Švýcaři byli rozsahem podnětů i tím, že byly adresovány přímo jim, překvapeni a začali jednat. „Kontrola ze švýcarské strany byla velmi pečlivá. Nejednali jsme jen s úředníky, kteří měli na starosti administraci peněz, ale přímo se švýcarskými odborníky na výstavbu dopravní infrastruktury. Několikrát v Olomouci osobně byli,“ tvrdí Šnevajs. Nakonec se Švýcaři rozhodli olomoucké radnici přispět a peníze poslali. Výstavba proto mohla minulý týden oficiálně začít.

**Brownfieldy neletí**

Výstavba nové čtvrti v areálu zaniklé továrny Milo je v Česku unikátní nejen svým rozsahem, ale i tím, že jde o regeneraci brownfieldu. „O atraktivitě staveb pracujících s historickým kontextem není sporu a část nájemců hledá originální prostory s přidanou kreativní hodnotou. Proti konverzím ale hovoří vyšší stavební náklady,“ říká Lenka Vodrážková, analytička realitněporadenské společnosti DTZ. Že se developeři takových rekonstrukcí přesto pouštějí, dokládá několika příklady: chystané obchodní centrum Breda & Weinstein v Opavě, dokončený kancelářský komplex Classic 7 v Holešovicích, brněnská Galerie Vaňkovka či chystaný projekt Pivovar Děčín. V zahraničí podobné projekty vznikají daleko častěji; v západní Evropě existují pro výstavbu striktní pravidla a vždy musí být dána přednost revitalizaci před zástavbou nových území.
Galerie Šantovka, která nabídne 46 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch a tisícovku nových pracovních míst, rozhodně nebude prvním velkým nákupním centrem v hanácké metropoli. Z těch velkých má Olomouc momentálně tři: OC Haná, Olympia Olomouc a Olomouc City. Přestavbou Prioru ale vzniká ještě nová Galerie Moritz. Předpovědi realitních analytiků proto nejsou právě optimistické. „Až budou tyto dva nové projekty dokončeny, bude trh z hlediska nabídky nákupních center přesycen. Po Liberci půjde o druhou největší nasycenost trhu v České republice,“ uzavírá Ondřej Vlk, analytik realitněporadenské společnosti Jones Lang LaSalle.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Velká aktualizace ovladačů u AMD. Mnohé novinky pro hráče, GPU Profiler pro vývojáře
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít