Švýcarské koleje na Hanou

15. června 2012, 16:40 - Pavla Kreuzigerová
15. června 2012, 16:40

Po dlouhých peripetiích se v Olomouci konečně staví. Na aktuálně největší staveniště v Česku přispěla i Švýcarská konfederace

Obyvatelé lidnatých sídlišť Povel a Nové Sady mohou slavit. Konečně nebudou muset spoléhat jen na autobusy a vlastní automobily. Během osmnácti měsíců vznikne v Olomouci nová tramvajová trať, která jejich bydliště spojí se zbytkem města. Dvaceti tisícům Olomoučanů se dost uleví.

**Ojedinělá spolupráce**

Nová tramvajová trasa vznikne díky v Česku velmi ojedinělé spolupráci soukromého a veřejného sektoru. Město se totiž spojilo se společností SMC Development. Dalším účastníkem je pak Švýcarská konfederace, která do projektu vložila jedenáct milionů švýcarských franků, tedy 225 milionů korun. Jde o tzv. švýcarské fondy, což je příspěvek pro méně rozvinuté státy Evropské unie, který platí také Norsko a Lichtenštejnsko. Důvodem je fakt, že ač tyto země nejsou členy Evropské unie, využívají řady výhod, jako by jimi byli. Prioritou v rámci švýcarsko-české spolupráce je životní prostředí. Olomoucký magistrát byl proto vyzván Ministerstvem životního prostředí, aby se o fondy ucházel. „Ač byl náš projekt finančně nejnáročnější, uspěli jsme v konkurenci zhruba 230 dalších,“ říká náměstek olomouckého primátora Ladislav Šnevajs (KDU-ČSL). Celkové náklady na výstavbu mají dosáhnout 470 milionů korun. Zároveň s novou tratí vzniká nedaleko historického centra Olomouce zbrusu nová čtvrť zvaná Šantovka, kterou zamýšlená tramvajová trať protne. Staví ji už zmíněný investor SMC Development, a to je také důvodem, proč přispívá na tramvajové spojení. Výstavba začala v areálu zaniklé továrny Milo a obsáhne celkem jedenáct hektarů plochy. Investor nejprve postaví nákupní galerii Šantovka – ta své brány otevře už v říjnu následujícího roku. Poté má vzniknout nová rezidenční čtvrť a také administrativní centrum.

**Dopisy do Švýcarska**

Kromě nadšených zastánců výstavby tramvajové trati, kteří ji plánovali celých sedm let, měl projekt i své odpůrce. Možná překvapivě jimi byli ekologové, olomoučtí členové hnutí Duha. Podle nich radnice dostatečně nezvážila, kudy by trať mohla vést. Poslali proto do země helvétského kříže dopis, který měl být pro švýcarskou stranu „podnětem k zamyšlení“. Ekologové by totiž rádi viděli, kdyby trasa vedla jinudy – skrze Polskou a Rooseveltovu ulici. Ta by podle nich byla dvakrát levnější než plánovaná. Švýcaři byli rozsahem podnětů i tím, že byly adresovány přímo jim, překvapeni a začali jednat. „Kontrola ze švýcarské strany byla velmi pečlivá. Nejednali jsme jen s úředníky, kteří měli na starosti administraci peněz, ale přímo se švýcarskými odborníky na výstavbu dopravní infrastruktury. Několikrát v Olomouci osobně byli,“ tvrdí Šnevajs. Nakonec se Švýcaři rozhodli olomoucké radnici přispět a peníze poslali. Výstavba proto mohla minulý týden oficiálně začít.

**Brownfieldy neletí**

Výstavba nové čtvrti v areálu zaniklé továrny Milo je v Česku unikátní nejen svým rozsahem, ale i tím, že jde o regeneraci brownfieldu. „O atraktivitě staveb pracujících s historickým kontextem není sporu a část nájemců hledá originální prostory s přidanou kreativní hodnotou. Proti konverzím ale hovoří vyšší stavební náklady,“ říká Lenka Vodrážková, analytička realitněporadenské společnosti DTZ. Že se developeři takových rekonstrukcí přesto pouštějí, dokládá několika příklady: chystané obchodní centrum Breda & Weinstein v Opavě, dokončený kancelářský komplex Classic 7 v Holešovicích, brněnská Galerie Vaňkovka či chystaný projekt Pivovar Děčín. V zahraničí podobné projekty vznikají daleko častěji; v západní Evropě existují pro výstavbu striktní pravidla a vždy musí být dána přednost revitalizaci před zástavbou nových území.
Galerie Šantovka, která nabídne 46 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch a tisícovku nových pracovních míst, rozhodně nebude prvním velkým nákupním centrem v hanácké metropoli. Z těch velkých má Olomouc momentálně tři: OC Haná, Olympia Olomouc a Olomouc City. Přestavbou Prioru ale vzniká ještě nová Galerie Moritz. Předpovědi realitních analytiků proto nejsou právě optimistické. „Až budou tyto dva nové projekty dokončeny, bude trh z hlediska nabídky nákupních center přesycen. Po Liberci půjde o druhou největší nasycenost trhu v České republice,“ uzavírá Ondřej Vlk, analytik realitněporadenské společnosti Jones Lang LaSalle.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Intel prý chystá už i dvoujádrové Kaby Lake-X, extrémní Core i3 pro platformu X299
Nvidia nabízí levnější Shield TV. V balení však nemá gamepad
Jedna z nejlepších hororových her je teď zdarma. Stáhněte si Outlast
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít