Menu Zavřít

Světlo na začátku tunelu

29. 5. 2012
Autor: Euro.cz

Firmu zabývající se osvětlením vybudoval Jindřich Lukavský na koleni. Když se dostala mezi špičky v oboru, rozšířil podnikání až k celkovému vybavení interiérů

Začít podnikatelskou kariéru prakticky hned po ukončení střední školy dnes už není zas až tak neobvyklé. Udržet se na nastoupené dráze, a navíc se s vlastní firmou stát jednou ze špiček v oboru ale rozhodně jednoduché není. Jindřichovi Lukavskému, jednateli společnosti EXX, se podařilo obojí. A příklad úspěšným byznysmenům dává i svým přístupem k filantropii. Založil Nadaci Leontinka, která pomáhá zrakově postiženým dětem a mladým lidem.
„Loňský rok byl pro nadaci rekordní, když se nám podařilo rozdělit 4,1 milionu korun. V podstatě navzdory krizi,“ říká Lukavský s tím, že jinak k jeho firmě, zabývající se osvětlením a interiéry, krize nejshovívavější zrovna nebyla.

Po roce praxe vlastní firma

Do sféry byznysu se Lukavský vrhl už ve dvaadvaceti letech, po ukončení střední elektrotechnické školy. Bylo to v roce 1993, kdy se „chytil“ na jeden z prvních inzerátů, na které narazil. Při přijímacím řízení uspěl a stal se obchodním zástupcem italské firmy Esagono, která na tuzemský trh dodávala svítidla tamní provenience. Lukavskému stačil rok praxe k rozhodnutí postavit se na vlastní nohy. Ve spolupráci s italským výrobcem technického osvětlení Unilux pak začal prakticky od nuly budovat pobočku firmy v Praze. „Šlo tehdy hlavně o technické a nouzové osvětlení a během pár let se nám podařilo získat na tomto trhu rozhodující podíl. Mezi lídry na trhu s osvětlením se držíme dodnes, a to už nejde jen o nouzové a technické, ale i dekorativní osvětlení,“ uvádí Lukavský, který si z podnikatelské dráhy „odskočil“ mezi lety 1998 a 2001, kdy dělal obchodního ředitele ve společnosti Beghelli-Elplast. Ještě před svou tříletou přestávkou začal rozšiřovat záběr vlastní firmy – poté co vyplatil italské partnery – když ke svítidlům v roce 1998 přidal i interiérový nábytek. Tato fáze se symbolicky uzavřela po deseti letech rebrandingem firmy, jež od té doby používá název Exx.
„Předchozí název Eurolux si lidé příliš spojovali jen s osvětlením. Teď se věnujeme interiérům komplexně, od návrhů přes 3D vizualizace, poradenství až k samotné realizaci. Rok 2008 pro nás byl zároveň nejúspěšnějším v historii, obrat nám vzrostl o osmdesát procent na půl miliardy korun,“ vzpomíná Lukavský.

Ubylo velkých projektů

Tou dobou už ale ve světě vystrkovala růžky ekonomická krize, která se následně protlačila i do Česka. A i kdyby sem nepřišla reálně, rozhodně se podepsala na chování firem. Začalo se šetřit, nad kvalitou a designem začala vítězit cenovka. Ubrali i do té doby řádně rozmáchlí developeři.
„Ubylo hlavně velikých projektů. Zatímco dříve byly do roka tři, teď se dostaneme zhruba k jednomu. > Obrat nám během krize spadl na polovinu. V roce 2009 už ale opět vzrostl o devět procent na 280 milionů korun tržeb,“ říká Lukavský s tím, že firmě se daří růst i díky náročné restrukturalizaci. Samozřejmostí bylo snížení nákladů, došlo i na pokles platů a propouštění, změnil se i systém řízení. Jednotlivé pobočky v Praze, Brně, Liberci a Mostě už například neúčtují samostatně, ale centrálně přes pražské sídlo. „Leckdy bylo těžké zaměstnancům vysvětlit, že ty změny jsou nutné, abychom se udrželi. V dnešním agresivním prostředí je motivace lidí opravdu náročná,“ dodává jednatel, který díky zlepšujícím se výsledkům může opět uvažovat o rozšíření týmu.
Firma EXX se podílela například na projektech O2 areny, sídla ČSOB v Radlicích, VIP terminálu na letišti Ruzyně a aktuálně třeba na projektu Main Point Karlin, který mimo jiné získal ocenění za nejlepší kancelářskou budovu na veletrhu MIPIM ve francouzském Cannes.
„Právě na zakázkách komerčních interiérů jsme s panem Lukavským a jeho firmou začali spolupracovat. Nejde přímo o typy osvětlení, ty by se daly sehnat i jinde. Jejich výhodou je hlavně výborný servis a s tím spojené služby,“ nešetří chválou Miroslav Čech, jednatel architektonického ateliéru Gradus.
Vedle komerčních zakázek a zařizování vzorových bytů pro developery se EXX věnuje i návrhům a realizaci soukromých bytů. „Klienty jsou většinou lidé po čtyřicítce, vrcholoví manažeři nebo majitelé společností. Chodí i lidé, kteří už mají špičkovou kariéru za sebou a v zajištěném důchodu si chtějí užívat hezkého bydlení. Přicházejí i dlouhodobí klienti, kteří si u nás zařizují interiér postupně. Jednou přijdou pro lampu, začas pro sedačku,“ přibližuje své zákazníky Lukavský.

Na míru vkusu

V nabídce má Lukavského firma především zahraniční výrobce svítidel i interiérového zařízení, mezi něž se počítají známá jména jako Flos, Poliform, Cassina, Leicht, Regent či Royal Botania. Českým zástupcem mezi nimi je brněnská společnost Lucis, výrobce dekorativního osvětlení.
„Nejlepší je, když k nám přijde klient, který už přesně ví, co chce. Pokud si jen nepřijde pro konkrétní kuchyň, pohovku nebo lampu, ale chce zařídit celý interiér, mohou mu s tím pomoci naši odborníci a designéři, kteří jsou schopni pomoci s celou koncepcí nebo i jen poradit a dodat inspiraci, “ vypočítává Lukavský možnosti spolupráce se zákazníky. Prochází přitom nedávno otevřeným showroomem firmy Exx v Praze, který se s tisíci metry čtverečními počítá mezi největší v Česku.
Dvoupatrový showroom připomíná spíše než „skladovou výstavu“ členitý mezonet, kde se v jednotlivých částech představují různé možnosti zařízení interiérů od kuchyně přes obývák, ložnici a koupelnu až ke kanceláři.
„Kromě jednotlivých kusů chceme ukázat jejich různé kombinace i to, jak působí v interiéru jako takovém. Oddělení, v nichž by byly buď sedačka na sedačce nebo lampa na lampě, by moc inspirativně nepůsobila,“ říká Lukavský s tím, že se díky novému showroomu zvedá počet nových zákazníků i prodejů. „U velkých staveb se nárůst pořád neprojevuje, ale klientů máme více, i když jsou při utrácení opatrnější než dříve.“

BRAND24

Myslet na ostatní

Jindřich Lukavský patří k podnikatelům, kteří rozšiřují novodobé řady mecenášů. Filantropii se nevěnuje jen proto, aby firmě připsal body za společenskou odpovědnost, jeho aktivity vycházejí z osobní zkušenosti. Když se mu narodila zrakově postižená dcera, založil Nadaci Leontinka, která se věnuje právě zrakově postiženým dětem a mladým lidem. „Nešlo ale jen o mou osobní zkušenost. Charitě jsem se chtěl věnovat vždy, už jen díky výchově v rodině. Zároveň na to mám finanční prostředky,“ říká Lukavský.
Od svého vzniku v roce 2005 rozdělila Leontinka více než čtrnáct milionů korun. „S dary kupodivu nebyl problém od roku 2008, kdy začala krize, složitější to začíná být až letos, kdy firmy škrtají ve výdajích výrazněji a obracejí každou korunu. Na druhé straně nám díky transparentnosti a tomu, že rozdělujeme až 100 procent příspěvků, vyjádřily podporu i společnosti s vlastními nadacemi, jako je Česká pojišťovna nebo Škofin,“ upřesňuje.
Lukavský nezapomíná ani na koníčky, jako je rybaření, hokej a golf. Mezi největší výhody posledního jmenovaného počítá to, že v sobě propojuje relaxační zábavu s byznysem i charitou. I proto už šestým rokem probíhá benefiční golfová Tour pro Leontinku, jejímž prostřednictvím se na projekty nadace podařilo nashromáždit zhruba tři miliony korun.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).