Svět v roce 2050? Deutsche Post DHL zveřejnil studii o budoucnosti

28. února 2012, 10:56 - Profit, TZ
28. února 2012, 10:56

Studie scénářů „Delivering Tomorrow: Logistics 2050“ uvádí pět vizí budoucnosti a jejich dopad na obchod a podnikání, výsledky vycházejí z očekávání a předpovědí 42 odborníků ze široké škály profesních oblastí.

Foto: Profimedia.cz

Ve zveřejněné studii o budoucnosti „Delivering Tomorrow: Logistics 2050“ předkládá společnost Deutsche Post DHL pohled na vývoj obchodu, podnikání a společnosti v daleké budoucnosti. Studie zkoumá pět různých scénářů života v roce 2050. Těchto pět vizí budoucnosti vychází z detailní analýzy nejzákladnějších faktorů – včetně obchodních a spotřebních modelů, technologických a sociálních trendů a klimatických změn – a odhaduje jejich pravděpodobný dopad na chování a hodnoty lidí v roce 2050.

Rychlost změn se v nedávných letech rapidně zvýšila,“ řekl Frank Appel, CEO společnosti Deutsche Post DHL, při představení studie v Berlíně. „V tomto složitém ekonomickém, politickém a sociálním klimatu je prakticky nemožné činit lineární předpovědi. Ve světě, jehož vývoj se dá stále hůře předvídat, musíme rozšířit vlastní horizonty a myslet na alternativy. Odolné strategie a správný směr dokážeme vyvinout a nabrat, pouze pokud dokážeme pochopit nejrůznější pohledy.

Vytvoření studie podpořilo 42 uznávaných odborníků zvučných jmen, například Klaus Töpfer (bývalý německý ministr životního prostředí a ředitel Environmentálního programu OSN ), Fatih Birol (hlavní ekonom Mezinárodní agentury pro energii) a Michael ten Hompel (generální ředitel Fraunhoferova ústavu pro tok materiálů a logistiku), ale také přední zástupci organizací, jako jsou Světové ekonomické fórum, Gesellschaft für Konsumforschung (GfK), institut Rocky Mountain, Kodaňský institut budoucích studií CIFS, organizace WBCSD (World Business Council for Sustainable Development) a Greenpeace International.

Hlavní zjištění studie jsou sestavena do ucelené sbírky pěti důvěryhodných vizí budoucnosti. Předkládají, jak různě by svět mohl v roce 2050 vypadat co do stupně globalizace, rozsahu ekonomického a sociálního rozvoje, převládajících technologických standardů a podmínek životního prostředí. Studie popisuje pět dalekosáhlých, někdy i radikálních verzí života v roce 2050. Všechny scénáře mají společný prvek: značně transformovanou roli logistiky. Celková poptávka po logistických službách ve většině z pěti scénářů roste. Ale zvláštní požadavky kladené na logistické společnosti a konkrétní výzvy, kterým čelí, se v každém scénáři značně odlišují.

Studie složená z řady rozmanitých esejí o různých aspektech budoucnosti je třetím zrealizovaným výzkumným projektem z řady projektů Skupiny nazvané „Delivering Tomorrow“. Zveřejněním této průlomové řady studií se společnost Deutsche Post DHL snaží ostatní vtáhnout do dialogu o zásadních otázkách, které budou utvářet svět v budoucích desetiletích. „Jako přední dodavatel v tomto klíčovém průmyslu považujeme rozsáhlé studium sociálních a obchodních otázek, které budou utvářet budoucnost, za součást naší odpovědnosti,“ vysvětlil Appel důvod vzniku této řady studií. Studie byly zahájeny v roce 2009 průzkumem očekávání zákazníků v roce 2020. O rok později se studie věnovaly dalšímu důležitému trendu budoucnosti – posunu k trvale udržitelnější logistice.

Metodickým výchozím bodem vývoje alternativních scénářů budoucnosti v letošní studii byla hloubková analýza klíčových faktorů a jejich souvislost s těmito trendy, které by mohly formovat svět v budoucích desetiletích. Na rozdíl od klasických, izolovaných analýz a prognóz zde použité techniky scénářů vytvořené za pomoci předních odborníků předkládají možné směry nejdůležitějších parametrů a dávají je do souvislosti s těmito scénáři. Tyto možné směry byly diskutovány a hodnoceny během pracovních seminářů. Díky tomuto přístupu lze systematicky a komplexně identifikovat různé cesty vývoje během příštích čtyřech desítek let a několik komplexních obrázků budoucnosti.

Shrnutí pěti scénářů

Scénář 1, Divoká ekonomika - blížící se kolaps

Svět charakterizuje nekontrolovaný materializmus a masivní spotřeba. Tento trvale neudržitelný životní styl pohání neustálé zužitkovávání zdrojů, rozvoj, který vede ke klimatickým změnám a způsobuje rostoucí počet přírodních katastrof. Ve světě charakterizovaném bouřlivým růstem prudce roste poptávka po logistických a přepravních službách. Globální přepravní supersíť zajišťuje rychlou směnu zboží mezi spotřebitelskými centry. Nicméně s klimatickými změnami jsou dodavatelské řetězce častěji narušovány a vývoj vede k dalším problémům, kterým musí logistické společnosti čelit.

Scénář 2: Megaefektivita v megaměstech

Vznikla „megaměsta“, která představují světová centra moci. Jsou hlavními hnacími motory i příjemci výhod modelu přesunu směrem k ekologickému růstu. Ve snaze se vypořádat s problémy způsobenými rozšiřujícími se urbanistickými strukturami, jako jsou zácpy a emise, se megaměsta stala spolupracujícími partnery. Robotika revolucionalizovala svět výroby a služeb. Spotřebitelé změnili své zvyky: Produkty jsou obvykle najímány a nikoli kupovány. Vysoce efektivní koncepty přepravy eliminovaly zácpy. Globální supersíť s mega přepravními zařízeními, včetně kamiónů, lodí a letadel i vesmírných transportérů, umožňují otevřená obchodní spojení mezi megaměsty světa. Logistický průmysl se nyní stará o městskou logistiku, městské služby i systémové služby pro letiště, nemocnice a nákupní střediska.

Scénář 3, Přizpůsobený životní styl

Tento scénář popisuje svět, ve kterém převládá individualizace a osobně uzpůsobená spotřeba. Spotřebitelé mají možnost vytvářet, navrhovat a vyrábět vlastní produkty. Hlavní roli zde hrají nově vyvinuté 3D tiskárny. To vede k nárůstu regionálních obchodních cest, kdy globálně jsou přesunovány pouze suroviny a data. Přizpůsobení a regionální produkce jsou doplněny o decentralizované systémy a infrastruktura distribuce energií. Díky globalizaci hodnotových řetězců patří k důsledkům tohoto vývoje pro logistiku také významně nižší potřeba přepravy hotových produktů a polotovarů do vzdálených destinací. Logistické společnosti organizují celý fyzický hodnotový řetězec. Rovněž se starají o šifrované datové toky potřebné pro přenos stavebních a výtvarných projektů do 3D tiskáren. Díky decentralizované organizaci výroby jsou zásadními faktory úspěchu regionální logistika a vysoce kvalitní lokální síť v destinacích.

Scénář 4, Paralyzující protekcionizmus

Tento scénář popisuje svět, který se v důsledku ekonomického příkoří, rozsáhlých národních a protekcionalistických bariér odvrátil od globalizace. Technologický vývoj stagnuje. Vysoké ceny energií a dramatický nedostatek dodávek vede k mezinárodním konfliktům týkajícím se úložišť. Nejvýznamnějšími dopady na logistiku jsou výzvy způsobené poklesem světového obchodu a následná regionalizace dodavatelských řetězců. Vlády vidí v logistice strategický průmysl. Vztahy mezi některými bloky a zeměmi jsou extrémně napjaté, logistické společnosti v nezávislých zemích jednají jako prostředníci ve zprostředkovávání mezinárodního obchodu.

Scénář 5, Globální pružnost – lokální adaptace

Tento scénář popisuje svět, který zprvu charakterizují vysoká spotřeba díky levné, automatizované produkci. Zrychlené změny klimatu však vedou k častějším katastrofám, které narušují dodavatelské řetězce a struktury štíhlé výroby, což vede k opakovanému selhávání dodávek. Nový ekonomický model se odlišuje přesunem od maximalizace efektivity k eliminaci zranitelnosti a vytvoření odolných řešení. Tento radikální přesun směrem k záložním systémům výroby a přechod z globálních dodavatelských řetězců na regionalizované umožňuje globální ekonomice lépe zvládat obtížné období způsobované výkyvy počasí. Houževnatě odolávající svět v roce 2050 s regionalizovaným obchodem se spoléhá na logistický sektor, který zajišťuje vysoce prioritní bezpečnost dodávek a disponuje záložní infrastrukturou, která garantuje spolehlivou přepravu v nestabilních a nebezpečných dobách. Namísto komplexních procesů dodávek JIT jsou za nutná záložní řešení považovány obrovské skladové areály v blízkosti výrobních závodů.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče