Švédsko

16. srpna 2004, 00:00 - SOŇA GULLOVÁ, VŠE Praha,JANA HÁJKOVÁ, ZUZANA VLČKOVÁ
16. srpna 2004, 00:00

Švédsko má pověst země s náročným trhem, s náročným importérem a ještě náročnějším spotřebitelem.Při vstupu na švédský trh je možné použít jak přímou, tak i nepřímou obchodní metodu. Pokud exportér vstoupí na švédský trh přes zástupce, počítá se s tím, že ho bude na trhu dlouhodobě zastupovat a švédské firmy budou v kontaktu pouze s ním.

Severské státy kladou v ekonomice velký důraz na technologie šetrné k životnímu prostředí. Příkladem je i jaderná elektrárna Barseback na západě Švédska. 

Švédsko má pověst země s náročným trhem, s náročným importérem a ještě náročnějším spotřebitelem. Při vstupu na švédský trh je možné použít jak přímou, tak i nepřímou obchodní metodu. Pokud exportér vstoupí na švédský trh přes zástupce, počítá se s tím, že ho bude na trhu dlouhodobě zastupovat a švédské firmy budou v kontaktu pouze s ním. Termín schůzky se sjednává dva tři týdny předem a vždy na co nejvyšší úrovni. Je třeba zaslat kompletní a přesně vypracovanou nabídku. Importéři z této nabídky vycházejí a na jejím základě se i rozhodují. V nabídce je nutné předložit nejen cenu, ale i podmínky dodávky včetně minimálního množství (kvůli relativnímu malému rozsahu švédského trhu). POŘÁDNĚ SI VÁS PRO VĚŘÍ

Než dojde k navázání obchodních vztahů s partnerem v zahraničí, snaží se švédská firma vždy prověřit svého potenciálního partnera. Prověřuje jak jeho výrobní možnosti, tak i systém kontroly kvality, vztah k životnímu prostředí, dodržování ekologických norem, možnosti inovace výrobků ifinanční situaci. Při prvním setkání požadují informace o exportérově bankovním statutu, o členství v obchodních asociacích, předchozích exportních aktivitách apod. Švédské firmy raději obchodují s vyzkoušenými partnery. Za nejefektivnější formu navázání kontaktů a získání důvěry je možné považovat osobní setkání. Jestliže česká firma není schopna již při první dodávce splnit závazky, další příležitost nedostane.

CENA SE UŽ NEMĚNÍ Ceny doporučujeme uvádět v eurech, amerických dolarech nebo švédských korunách. Švédové o slevách nejednají dlouho, je proto žádoucí odůvodnitelnou cenu stanovit napoprvé. Po první nabídce nelze cenu měnit a Švédové rozhodně nepočítají s pravidelným zvyšováním cen. Nabídnuté příznivé platební podmínky mohou být v silné konkurenci výhodou. Akreditiv se obvykle praktikuje u neznámých začínajících partnerů. Již ve smlouvě se doporučuje dohodnout i způsob placení. Dnes se používá dokumentární inkaso nebo odložená platba, tj. o 30 až 60 dní po dodání. Švédové mají pověst nezdolatelných vyjednávačů, ale ne přemlouvačů. Nemají smysl pro smlouvání, vždy však budou důsledně prosazovat své zájmy. Pokud jsou v roli kupujícího, bude je zajímat cena včetně zajištění dopravy, všech poprodejních a doprovodných služeb, zajištění kvalitního promptního servisu, rychlost dodávek, propagace. Kupující se zajímají o schopnost exportéra přesně vyrobit a dodat, nikoliv o předvedení samotného vzorku výrobku. Jako kupující vyžadují stoprocentní a kompletní splnění závazků. Trvají na dodávce včas, dodání všech sjednaných položek a na vynikající kvalitě zboží. Kvalita výrobků v jednotlivých dodávkách nesmí kolísat. Požadují veškerý servis spojený s výrobkem okamžitě. JEN FAKTA A VÝSLEDKY Na první schůzku je nutné přinést úplný popis výrobku, technické výkresy, certifikáty, brožury, fotografie, případně vzorky atd. Jestliže se vzorky zasílají, je nutné dohodnout způsob a podmínky dodání předem. Není vhodné nabízet velký sortiment výrobků - specializace na určitou komoditu budí dojem odbornosti. Švédové chtějí znát co nejvíce informací, pak teprve určí směr. Obchodně bývají nepružní. Od partnera očekávají věcné, rychlé a připravené jednání. Zajímají je fakta a výsledky. V nabídce se nesmí přehánět ani projevovat přílišné nadšení. Vyjednávači mají rozhodovací pravomoce. V jednání jsou korektní, reální a seriózní. NA SCHŮZKY CHODÍ VČAS

Písemným kontraktům mohou předcházet předběžná písemná ujednání. N epovažuje se za nezdvořilé stanovit termín pro vyřešení problému, přijetí rozhodnutí nebo sdělení definitivního stanoviska. Rozhodování bývá pomalé, ale samotná realizace obchodu je rychlá a přesná. Vše sjednané či slíbené, ať už písemně nebo ústně, se musí přesně dodržet. Sjednaný termín schůzky i hodinu je nutné přesně dodržet. I při minimálním zpoždění je třeba partnerovi zavolat a omluvit se.

KONTAKTY:

Patent and Registration Office (Patentový a registrační úřad)

SE-851 81 Sundsvall tel.: + 46 60 18 40 00,

e-mail: prv.bolag@prv.se,

web: www.prv.se (anglicky)

The Swedish National Tax Board (Švédský národní daňový výbor)

Tritonvägen 21 SE-171 94 Solna

tel.: + 46 8 764 80 00,

e-mail: servicejouren@rsv.se,

web: www.rsv.se

foto: ČTK

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče