Svalnatý nástupce Mavericka

15. září 2008, 08:00 - Erich Handl
15. září 2008, 08:00

VYZKOUŠELI JSME -FORD KUGA - S výjimkou nepříliš úspěšného Mavericka neměl Ford v minulých letech osobní auto do terénu. Letos přišel model Kuga, který může mít pohon obou náprav. Tento crossover dostal v létě podnikatelskou verzi N1 a po srpnové akční slevě se prodává od 669 990 korun včetně DPH.

Terénní Kuga se poprvé představila letos na jaře v Ženevě a téměř současně sjely z výrobní linky v německém Saarlouis první sériové kusy. Ford jich tam chce letos vyrobit 45 tisíc. V Česku měl model premiéru na jaře a zatím je k mání jen s dvoulitrovým dieselem. Konkuruje takzvaným malým SUV, tedy například Volkswagenu Tiguan, Hondě CR-V nebo Toyotě RAV4. V minulém týdnu jsme nový Ford vyzkoušeli v redakčním testu.

Elegantní a přitom praktický

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *model - Ford Kuga 2.0 TDCi typ vozu - pětidveřové SUV motor - naftový čtyřválec objem válců - 2 litry max. výkon - 100 kilowattů max. rychlost - 180 km/hod zrychlení 0-100 - 10,7 sekundy spotřeba - 6,4 l /100 km kufr - 410/1405 litrů cena - 914 990 Kč Po nasednutí jsme ho zhodnotili jako elegantní a praktické auto. V liniích auta se odráží takzvaný kinetický design, který charakterizuje značku v posledních několika letech. Na rozdíl od předchozího Mavericka, který se vyznačoval strohým kabátem a hodně úzkým profilem podvozku, je karoserie Kugy robustní až svalnatá a plná dramatických křivek. Interiér je prostorný a poměrně opulentní, zdobí ho vyspělé technologie. Dotykový displej ve středovém panelu kromě jiného zobrazuje při couvání obraz ze zadní parkovací kamery. Systém varování zase neprodleně upozorní řidiče na pokles tlaku v některém z plášťů pneumatik. Hlavním trumfem techniky je ale takzvaný inteligentní systém ochrany, který kombinuje bezpečnostní výbavu s pěti elektronickými systémy s tuhou karoserií. Obsahuje celkem šest airbagů, sedadla jsou opatřena ochranou proti podklouznutí umístěnou pod bezpečnostním pásem a výškově nastavitelnými opěrkami hlavy na všech místech. Při objednání tažného zařízení je standardem stabilizační systém pro jízdu s přívěsem. Tichá úspora JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ**

Kuga má nákladní verzi N1, odpočet DPH je možný. Přestavba na podnikatelský vůz ale znamená vestavění přepážky za 19 990 korun. Zájemci o přestavbu musí počítat ještě s jedním omezením – Ford je homologován jen jako čtyřmístný vůz. Lze jej doporučit jako kombinaci podnikatelského a rodinného vozu, který může do terénu nebo do sněhu.

A jaká je jízda bez vleku? Vznětový dvoulitr se vstřikováním typu Common Rail o výkonu 100 kilowattů je výkonný, tichý a relativně úsporný. Podvozek je jistý na asfaltu a v lehkém terénu, kde motoru pomáhá inteligentní pohon všech kol (v případě potřeby přiřazuje zadní nápravu). Při testu se podvozek osvědčil v blátě i na šotolině. Do těžko průchodného terénu jsme se ale se světlou výškou 18,6 centimetru neodvážili.

Kuga je na terénní auto dost nízko posazená, níže než například konkurenční Tiguan. Na oraniště to prostě nestačí! A další nevýhody? Problémem vozu může být skutečnost, že za zmíněných 669 990 korun je jen verze s přední poháněnou nápravou, čtyřkolka začíná až na 734 177 korunách. Příznivce benzinového pohonu zklame také výběr omezený na pouhý jeden naftový agregát.

Kuga každopádně představuje oproti Mavericku generační posun, je to šarmantní a užitečné auto pro silnici i terén. Podnikatelům ho zvýhodňuje praktičnost, vyspělá elektronika a možnost odpočtu DPH.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče