Šumperští plánují výrobu vlastního vlaku

30. července 2007, 00:00 - admin
30. července 2007, 00:00

PARS NOVA Před několika lety přežila továrna Pars nova v Šumperku klinickou smrt. Omezení zakázek od Českých drah a vysoké pohledávky přivedly firmu až na hranici krachu. Dnes už je situace zcela jiná a společnost výrazně expanduje. Historie opravárenství v Šumperku je delší než 130 let.

PARS NOVA

Před několika lety přežila továrna Pars nova v Šumperku klinickou smrt. Omezení zakázek od Českých drah a vysoké pohledávky přivedly firmu až na hranici krachu. Dnes už je situace zcela jiná a společnost výrazně expanduje.

Historie opravárenství v Šumperku je delší než 130 let. Samotná firma Pars nova si letos připomíná šedesát let od zahájení výstavby hal současného podniku.

V roce 1993 prošly tehdejší Železniční opravny a strojírny privatizací. Jejich nástupce postupně rozšiřoval obzor činnosti. „Opravárenství jsme rozhodně neopustili, ale pustili jsme se zejména do modernizací a celkových přestaveb vozidel,“ říká Ladislav Fiala, obchodní ředitel Pars nova. V současné době tvoří komplexní modernizace a rekonstrukce vozidel kolem 80 procent činnosti. Základním programem je dnes přestavba motorových vozů do podoby Regionovy, těch by se mělo vyrobit kolem stovky. Modernizace dalších motorových vozů pro České dráhy již skončila.

Perspektivní je také výroba řídicích vozů řady 954 ze starých vyřazených poštovních vozů. „Toto vozidlo má velkou řadu výhod. Mohou vzniknout uzavřené soupravy, není nutné přepřahat v konečných stanicích,“ popisuje Fiala. Tato oblast výroby se prý bude rozvíjet dále, firma chce začít vyrábět řídicí vozy pro elektrické lokomotivy.

„Máme připravenu koncepci rekonstrukce elektrických jednotek. Zatím to nerozvíjíme, protože není poptávka ze strany zákazníka,“ pokračuje obchodní ředitel.

Podle jeho slov nyní přichází období, kdy se z firmy, která se dříve orientovala jen na opravy vozidel, stává společnost, která umí zvládnout proces komplexních rekonstrukcí a přestaveb. Odtud je pak pouhý krůček k výrobě vlastního vozidla. „Zabýváme se přípravou projektu na výrobu nového vozidla. To by mělo být nástupcem Regionovy, mělo by se jednat o výrazně modernější vozidlo, se kterým bychom se rádi prosadili i na zahraničních trzích,“ prozrazuje Fiala. Na další detaily o tomto vozidle je prý nutné si ještě chvíli počkat.

Stejně jako firmy nejen z oblasti železničního průmyslu začíná i šumperské průmyslníky trápit nedostatek kvalifikovaných pracovníků. „U nás je situace vzhledem k poměrně vysoké nezaměstnanosti lepší než v jiných regionech. I my ale narážíme na nedostatek kvalifikovaných dělníků, jako jsou lakýrníci a podobně,“ připouští Fiala. Podle jeho slov je cesta pouze v úzké spolupráci s učňovským, středním i vysokým školstvím. Firma například zřídila ve spolupráci se šumperským učilištěm Centrum odborného výcviku. Spolupracuje rovněž s Centrem bakalářských studií v tomto severomoravském městě.

HLAVNÍ HRÁČI NA TRHU

* Bombardier Transportation Czech

Republic

* CZ Loko

* ČKD Vagónka

* Krnovské opravny a strojírny

* Pars nova

* Siemens Kolejová vozidla

* Škoda Transportation

* ŽOS České Velenice CZ

* ŽOS Nymburk

Pramen: ACRI

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít