Sucho způsobuje ztráty rejdařům

23. srpna 2004, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
23. srpna 2004, 00:00

LODNÍ DOPRAVAŠkody v řádu desítek milionů korun způsobuje každoročně českým rejdařům nízký stav vody na dolním toku Labe, který znemožňuje provoz nákladní lodní dopravy mezi Českou republikou a sousedním Německem. Jen v loňském roce se tyto škody vyšplhaly na 110 milionů korun.

LODNÍ DOPRAVA Škody v řádu desítek milionů korun způsobuje každoročně českým rejdařům nízký stav vody na dolním toku Labe, který znemožňuje provoz nákladní lodní dopravy mezi Českou republikou a sousedním Německem. Jen v loňském roce se tyto škody vyšplhaly na 110 milionů korun. Doprava na Labi se letos poprvé zastavila na začátku prázdnin, kdy hladina řeky klesla ke 140 centimetrům, což je ponor většiny labských lodí. „Zatím registrujeme ztráty v několika milionech korun. Pokud však budeme muset poslat zaměstnance na nucené volno, dále porostou,“ hodnotí letošní rok jednatel společnosti Evropské vodní cesty (EVD) Lukáš Hradský. Z loňské ztráty způsobené suchem, která se podle údajů rejdařů vyšplhala až na 110 milionů korun, uznalo ministerstvo dopravy jen škody ve výši 82 milionů korun. Vláda pak pro účely odškodnění rejdařů uvolnila dokonce pouze 25 milionů korun. Ministerstvo dopravy je podle Josefa Kaisrlíka z odboru plavby a vodních cest připraveno o dalším odškodnění rejdařů jednat v případě, že bude řeka nesplavná déle než tři měsíce. Zatím tento stav trvá necelé dva měsíce. V Ústí nad Labem v současnosti stav vody kolísá pod hranicí 140 centimetrů. Nákladní lodní doprava je přitom v tomto úseku rentabilní u ponoru nákladních plavidel nad 140 centimetrů. N ové jezy na Labi, které by měly rejdařům pomoci, jsou přitom v nedohlednu. Řešením situace by byla výstavba dvou plavebních stupňů v Malém Březnu a v P rostředním Žlebu. Ty by totiž zajistily ponor 140 centimetrů minimálně 345 dnů v roce a ponor 220 centimetrů po 180 dnů v roce. Vláda již v únoru projednávala materiál o zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského je výstavba jezů na dolním Labi jednou z hlavních dopravních priorit vlády Stanislava Grosse. Právníci ministerstva dopravy ale tvrdí, že vláda podle platných zákonů nemůže v již probíhajícím územním řízení rozhodnout, zda je větším veřejným zájmem zajistit dopravu na Labi, nebo ochránit tamní přírodu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Intel prý chystá už i dvoujádrové Kaby Lake-X, extrémní Core i3 pro platformu X299
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít