Střední firmy pohánějí ekonomiku

09. prosince 2002, 00:00 - Dana Rybáková, rybakova@profit.cz
09. prosince 2002, 00:00

Po podpoře malých a středních firem volají i velké podniky Malé a středně velké firmy vyprodukují polovinu tuzemského objemu výroby. Slabinou je zavádění moderních technologií a inovací. Odborníci se shodují v tom, že menší a střední podniky budou pro budoucnost tuzemské ekonomiky klíčové.

Po podpoře malých a středních firem volají i velké podniky

Malé a středně velké firmy vyprodukují polovinu tuzemského objemu výroby. Slabinou je zavádění moderních technologií a inovací.

Odborníci se shodují v tom, že menší a střední podniky budou pro budoucnost tuzemské ekonomiky klíčové. Vzhledem k tomu, že jsou velmi výrazným potenciálem a významným přispěvatelem v tvorbě hrubého domácího produktu ve všech rozvinutých ekonomikách, není jistě žádný důvod, proč by tomu v Česku mělo být jinak. Středně velké firmy jsou ve vyspělých ekonomikách pružnější zejména pokud jde o reakce na změny. Lépe a rychleji zavádějí například progresivní změny v managementu a podobně. „Podle výsledků statistiky za uplynulé období už malé a střední podniky a mikropodniky motorem české ekonomiky jsou. Jde spíše o jejich další rozvoj a o cílenou podporu v méně rozvinutých regionech,“ uvedl Vladimír Červený z úseku projektů Evropské unie a podnikatelského prostředí Agentury pro rozvoj podnikání.

Jsou pružné a chybějí jim peníze

„Šance středně velkých společností na progresivní vývoj vidím především v jejich možnostech pružně a téměř okamžitě reagovat na změny a požadavky trhu. Na rozdíl od velkých podniků, které mají stabilizovanou základnu, dlouhodobé plány a každá změna pro ně představuje do jisté míry komplikovanější proces,“ řekl Profitu prezident Hospodářské komory ČR Jaromír Drábek. Podle něho velkou schopnost malých (respektive středních) firem uspět na trhu dokazuje fakt, že z celkového objemu výroby v tuzemsku vyprodukují polovinu. Velké firmy mají podle jeho slov naopak při svém režimu a zázemí jistou výhodu v možnosti profesionálních příprav na nejrůznější chystané změny například v daňové či finanční problematice. Představují také často solidnějšího partnera třeba pro bankovní domy při poskytování úvěrů a podobně. Naproti tomu středně velké (a především malé) podniky mají s úvěrováním svých aktivit stále ještě problémy. Ty další jsou podle Červeného spojené s kapitálovou dostatečností, úrovní podnikání a malým nebo žádným firemním výzkumem a vývojem.

Podpůrné programy jsou spíš pro malé

„Co je v současné době slabinou, kterou bude jistě třeba řešit, je podpora zavádění moderních technologií a inovací v malých a středních podnicích. Již se s tím začalo, dokládá to například program Phare 2000, kde existuje podprogram Transfer. Ten pomáhá zavádět moderní technologie do podniků v regionech Severozápad a Moravskoslezsko,“ řekl Červený. Programů na podporu malých a středních podniků financovaných ze státního rozpočtu i z programů Phare existuje v České republice celá řada. Problém však je, že pro středně velké firmy nejsou tyto pomoci často dosažitelné, protože se zaměřují na malé firmy. A na výhody, například investiční pobídky, které jsou určené velkým firmám, zase nedosáhnou. Navíc rozsah podpory přirozeně vždy limitují prostředky. Červený upozornil i na to, že se zpracovává řada dokumentů, které analyzují současnou situaci a připravují opatření na podporu malých a středních podniků. „Po vstupu do Evropské unie se situace jistě dále zlepší. Celá rozvojová strategie v unii se věnuje prioritně segmentu malých a středních podniků. Nestane se tak ovšem automaticky, ale bude nutný konsenzus mezi možnostmi a přáními,“ dodal Červený.

Velké firmy se bez menších neobejdou

Drábek dále zdůraznil, že menší společnosti by se měly podobně jako ty velké v dostatečném časovém předstihu připravovat na změny v podnikatelském prostředí, měly by také dokázat efektivně využívat nejrůznějších možností a podpor, které nemohou při svých kapacitách monitorovat. Motorem české ekonomiky tedy musejí být nejen malé a střední, ale i velké společnosti. Menší firmy by přitom měly být nositelkami rychlých změn, právě díky své schopnosti reagovat pružněji na poptávku trhu. „Podpora malých a středních podniků je nezbytná i z toho důvodu, že pro řadu velkých společností představují tyto podniky významné subdodavatele a jsou nezbytnými partnery pro fungování významných společností. Jsou to tedy právě i velké společnosti, které dnes volají po podpoře malých a středních firem,“ uzavřel Drábek.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče