STRATEGIE JE DOBRÝ ZÁKLAD PRO DALŠÍ DISKUZI

20. června 2005, 00:00 - admin
20. června 2005, 00:00

Hospodářská komora Hospodářská rada vlády se na svém zatím posledním zasedání zabývala mimo jiné návrhem Strategie hospodářského růstu a dopravní politiky (podrobněji v Profitu č. 23/2005). Prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek zopakoval, že vítá vytvoření tohoto materiálu a považuje ho za velmi užitečný, přestože obsahuje řadu sporných bodů, které by ještě měly být diskutovány.

**Hospodářská komora

Hospodářská rada vlády se na svém zatím posledním zasedání zabývala mimo jiné návrhem Strategie hospodářského růstu a dopravní politiky (podrobněji v Profitu č. 23/2005). Prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek zopakoval, že vítá vytvoření tohoto materiálu a považuje ho za velmi užitečný, přestože obsahuje řadu sporných bodů, které by ještě měly být diskutovány. Strategie si podle jeho slov vytyčila příliš mnoho cílů, chybí zde priority a milníky pro konkrétní kroky. „Nemohu také souhlasit s tím, že Strategie prosazuje další přenášení některých výkonů státní správy na vládní agentury. Některé pasáže dokonce působí jako skryté prosazování zájmů těchto agentur ve směru rozšíření jejich působnosti, a to například i v oblastech dosud zajišťovaných Českou exportní bankou a Exportní garanční a pojišťovací společností,“ tvrdí Drábek.

Strategie se zabývá také problematikou přípravy na čerpání prostředků z fondů EU pro programovací období 2007-2013. Hospodářská komora považuje za nešťastné, že je v tomto směru zcela opomíjen princip partnerství jako součásti politiky ekonomické a sociální soudržnosti. Strategie zjevně nepočítá s významnějším zapojením podnikatelských reprezentací do přípravy a realizace programů podpor a snaží se budit dojem, že státní agentury jsou z hlediska znalostí reálných potřeb podnikatelských subjektů kompetentnější než vlastní podnikatelské reprezentace.

Prezident Hospodářské komory zároveň vznesl na jednání požadavek na vytvoření metodik kontrol finančních úřadů, správy sociálního zabezpečení, živnostenských úřadů a úřadů práce. „Vytvoření a zveřejnění těchto metodik považuji za stěžejní opatření, které by výrazně přispělo k posílení právních jistot podnikatelů, a tím k posílení celé ekonomiky,“ tvrdí Drábek. Podle jeho slov dnes není zajištěno rovnoměrné pokrytí kontrolovaných subjektů jak v regionech, tak co do velikosti firem a jednotlivých odvětví. „V řadě případů se také setkáváme s nejednotným výkladem zákonů, což považuji za hrubý nedostatek, který by měl být velmi rychle řešen.“

Rada jednala také o návrhu dopravní politiky. Vytvoření tohoto dokumentu komora vítá, protože dopravní infrastrukturu považuje za jeden ze stěžejních faktorů rozvoje ekonomiky. Drábek na jednání přišel se třemi náměty, které by podle něho mohly přispět ke zlepšení současného stavu. „Rozhodně bych doporučil zrušení silniční daně pro osobní vozidla. Vzhledem k její výši je výběr této daně naprosto neefektivní. Pro stát znamená jen malý výnos, na který je ale nutné vynaložit nemalé prostředky na administrování, evidenci, kontrolu a podobně,“ říká Drábek. Zrušení silniční daně pro osobní automobily by podle Drábka ulevilo 95 procentům podnikatelů. Prezident komory také doporučil nenavyšovat spotřební daň u pohonných hmot nad minimální limity Evropské unie. Vytváří to podle něho konkurenční handicap tuzemských firem vůči podnikatelům ostatních zemí. 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče