Stoupáme a padáme s lidmi

22. července 2009, 17:23 - Ivan Pilný
22. července 2009, 17:23

Správně vybraní zaměstnanci jsou k firmě loajální i v době krize

Mnohokrát propagované klišé: „Největším bohatstvím firmy jsou její zaměstnanci přicházející brzy do práce a pozdě z ní odcházející“ dostává v době krize na frak. Stavy zaměstnanců se krátí plošně, procentuálně, neefektivně a vůbec ne s ohledem na budoucnost. Řeší se okamžité problémy. Jak jinak, jde přece o peníze. Představa, že pokud podnik přežije, bude potřebovat řadu lidí, které posílá zpátky na pracovní trh, doplácí na krátkozrakost katů. Zdá se, že článků, receptů, publikací, návodů, jak tenhle problém řešit, je víc než schopných, pracovitých, výkonných a loajálních zaměstnanců.
Možná je to tím, že jsme si své zaměstnance úplně ideálně nevybrali. Často dáváme přednost chytrým a talentovaným. Bohužel, mozky samy o sobě nestačí, podnik potřebuje jejich chování a uplatnění ve svůj prospěch. Nábor někdy uspěcháme, protože potřebujeme místo obsadit nejlépe včera. Pohovor je důležitý, ale reference a prokázané dovednosti také. Při přijímání nových zaměstnanců hraje velkou roli přesná specifikace toho, co mají dělat. Kandidáti tomu musejí rozumět a co nejvíce se s popisem práce ztotožnit, jinak je vysíláme na smrt. Při pohovoru, jako ostatně vždycky, kdy se chceme něco dozvědět, je třeba opravdu poslouchat. Nebývá výjimkou, že se dozvíme více, než jsme se tázali. Pokud chceme využívat nový fenomén – sociální sítě – měli bychom výrazně propagovat svůj podnik k vyvolání dostatečného zájmu. Protože jde o nový nezmapovaný postup, musíme být připraveni často měnit strategii náboru.
Přijetím nového zaměstnance práce s ním zdaleka nekončí. Musí být motivován a určitě se musí průběžně vzdělávat. Imperativem není zdaleka jen finanční hodnocení, ale jasná představa o smysluplných úkolech. Samozřejmá je zpětná vazba na plnění úkolů a okamžité a veřejné ocenění dobré práce. Chceme-li po někom, aby něco iniciativně dělal, musíme mu k tomu dát příležitost. Kolečko v soukolí nemotivuje a často se mu lámou zoubky.
Správně vybraní zaměstnanci jsou k firmě loajální i v době krize a přijmou dočasná nepopulární opatření. Zbavovat se jich znamená větší rezignaci než poslat podnik do konkurzu.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít