Stoupá prodej výrobků s privátní značkou

04. května 2009, 13:15 - <a href="http://www.nasepenize.cz">NašePeníze.cz</a>
04. května 2009, 13:15

Hospodářská krize přiměla zákazníky po celém světě omezit své volné výdaje. Postihla tak do určité míry všechny segmenty spotřebního zboží, nejvíce zasáhla segmenty náchylné na vývoj finanční situace spotřebitelů jako např. textilní, průmyslové a luxusní zboží. Vyplývá to ze závěrů již druhé výroční zprávy Globální síla spotřebního průmyslu společnosti Deloitte.

Autor: Martin Siebert

Lidé se přirozeně snaží šetřit peníze tak, že omezují návštěvy restaurací, kupují levnější produkty a služby a obecně utrácejí daleko méně. Jedním z důsledků nového přístupu spotřebitelů k nákupům je například nárůst prodeje výrobků s privátní značkou, tzv. „private label“, což je zboží, které zpravidla nabízejí obchodní řetězce jako levnější alternativu běžného výrobku prodávaného pod jménem externího dodavatele. Kupující “přehodnocují své potřeby”, dojde-li na to, jaký typ výrobku si koupí.

„Z pohledu zákazníků jsou důležité nejenom trvale nízké ceny, ale také různé slevové akce, u kterých se dá očekávat, že jejich intenzita se bude do budoucna zvyšovat.“ Říká Martin Tesař, partner v oddělení Audit Deloitte Česká republika.

„Z analýzy také vyplývá, že způsob myšlení zákazníků se změnil. Nedomníváme se, že aspekty kvality zboží, dostupnosti služeb se zcela vytratí z mysli zákazníků, nicméně tyto aspekty budou častěji porovnávány s cenou výrobků,“ říká Martin Tesař, partner v oddělení auditu společnosti Deloitte ČR. „V rámci analýzy jsou také popsány některé příležitosti, které mohou společnostem v těchto těžkých dobách pomoci. Jednou z těchto příležitostí je optimální nastavení cenové strategie. Z pohledu zákazníků jsou důležité nejenom trvale nízké ceny, ale také různé slevové akce, u kterých se dá očekávat, že jejich intenzita se bude do budoucna zvyšovat. Správné vyhodnocení chování zákazníků a jejich očekávání může společnostem napomoci při oslovování cílových zákaznických skupin,“ dodává na závěr Tesař.

Finanční rok 2007 byl pro společnosti ze spotřebního průmyslu dobrým rokem, vyhlídky se ale začínají kazit už v roce 2007. Celkové tržby 250 největších společností orientovaných na spotřební zboží dosáhly v roce 2007 téměř 3 biliony USD oproti 2,67 bilionu v roce 2006. Meziroční průměrná míra růstu 250 největších spotřebních společností v roce 2007 činila 10,6 procent. Nejvyšší tržby ze spotřebitelských společností vykázal korejský prodejce elektroniky Samsung Electronics (106,388 miliardy USD) před Hewlett-Packard Company (104,286 miliardy USD) a švýcarskou potravinářskou skupinou Nestlé (89,724 miliardy USD). Pak ovšem přišel rok 2008 a kreditní krize.

Více na NašePeníze.cz.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče