Stoprocentní kvalita výrobků a spokojenost zákazníka,

21. července 2003, 00:00 - Pavel Šnajdr, snajdr@profit.cz
21. července 2003, 00:00

případová studieNázev firmy: U. S. spaForma podnikání: společnost s ručením omezenýmDatum vzniku: 1995Předmět podnikání: masážní bazénky a vany spaKlíčová osobnost: Petr Kolář se svou rodinouCíl: pokračovat v dosavadní filozofii jako klasická rodinná firma, vytvořit novou značku a prosadit se ještě více na evropském trhuRodinná firma U.

případová studie

Název firmy: U. S. spa

Forma podnikání: společnost s ručením omezeným

Datum vzniku: 1995

Předmět podnikání: masážní bazénky a vany spa

Klíčová osobnost: Petr Kolář se svou rodinou

Cíl: pokračovat v dosavadní filozofii jako klasická rodinná firma, vytvořit novou značku a prosadit se ještě více na evropském trhu

Rodinná firma U. S. spa, s. r. o., z Dolní Dobrouče na Orlickoústecku je prvním a zatím stále jediným výrobcem masážních bazénů v České republice. Působí na českém trhu od roku 1995. Výrobky jsou známy pod názvem spa, což lze stručně charakterizovat jako ergonomicky tvarované lázně s různě rozmístěnými vodními a vzduchovými tryskami rozličných typů. Je v nich stále připravená teplá voda a mohou být instalovány iv exteriéru s celoročním využitím. Občas se těmto masážním bazénům říká vířivky. Společnost, kterou spolu s celou rodinou založil Petr Kolář, je jedinou firmou u nás s vlastní výrobní továrnou na produkci masážních lázní spa. Nezanedbatelný není ani vývoz, který tvoří zhruba 30 % produkce a stále narůstá. Rodinný podnik nepodceňuje design svých produktů a neustále se věnuje inovaci a rozšiřování nabízeného sortimentu svých výrobků. Také díky tomu patří mezi špičkové výrobce spa ve světě. Firma má několik registrovaných patentů. V uplynulém roce Kolářův podnik prodal 300 kusů masážních bazénů, zatímco v prvním roce po zahájení činnosti to byly jenom tři spa.

Problém č. 1: Postavit se na vlastní nohy

Ředitel a spolumajitel rodinné firmy Petr Kolář původně pracoval v textilním průmyslu. Absolvoval Vysokou školu strojní a textilní v Liberci a po jejím absolvování působil ve vystudovaném oboru. Revoluce v roce 1989 nynějšího podnikatele zastihla ve výzkumném ústavu bavlnářském v Ústí nad Orlicí. Po nějaké době dostal lukrativní nabídku od švýcarské firmy Rieter Elitex - výrobce dopřádacích strojů. U společnosti byl zpočátku zaměstnán jako vedoucí vývoje a později se stal ředitelem výroby. Služebně často cestoval po celém světě a na různých místech se setkával s masážními bazény, které počátkem devadesátých let minulého století nebyly u nás příliš běžné. Přesvědčil se, že tzv. spa mohou během krátké chvilky zregenerovat fyzickou i duševní sílu. „Starosti nahromaděné v průběhu vyčerpávajícího dne se rozplynou v nekonečných vlnkách příjemně teplé vody a vzduchových bublinek ve stále připravené lázni,“ říká Kolář o přednostech masážních bazénků a domácích masážních lázní, jejichž výrobou se teď živí. Jako zkušený obchodník si dobře spočítal, že u nás je pro tyto výrobky na trhu místa dost a začal uvažovat o tom, že by se mohl zabývat jejich prodejem.

O podnikání rozhodla celá rodina

Několikrát byl v USA, kde shodou okolností studovala jeden rok v rámci výměnného studijního pobytu jeho dcera Kateřina na střední škole. Ta se dnes jmenuje Kadlecová a ve firmě působí jako marketingová ředitelka. Otec i dcera se ve volném čase věnují sportu. Petr Kolář byl špičkovým cyklistou, nyní oba dva hrají tenis. Kolář navíc působí v českém tenisovém výkonném výboru. „Oba dva nás tehdy v rámci tělesné a duševní relaxace zaujaly právě spa. Řekli jsme si, že bychom se mohli pokusit s nimi více proniknout v naší zemi,“ popisuje ředitel U. S. spa počáteční myšlenkový impulz, který vedl až k dnešnímu úspěšnému podnikání. A dodává: „Hodlali jsme, jako celá řada jiných lidí, využít situace, která nastala po roce 1989 a umožňovala podnikat. Chtěli jsme se zkrátka postavit na vlastní nohy. Zvážili jsme všechna pro i proti s tím, že omezíme některé výdaje a investujeme veškeré úspory do tohoto byznysu. Rozhodovala o tom celá rodina“. Petr Kolář tedy opustil lukrativní manažerské místo ve švýcarské firmě a založil si vlastní rodinnou firmu. Spolu s manželkou, dcerou a jejím manželem dodnes tvoří páteř společnosti a rozhodují především o obchodních a jiných důležitých věcech spojených s chodem firmy.

Problém č. 2: Hledání vhodného obchodního partnera

V polovině devadesátých let se podle Kolářových slov pustili spolu s dcerou na celkem dobrodružnou cestu do Spojených států amerických, kde chtěli nalézt vhodného obchodního partnera. V té době chtěli s masážními bazénky zatím jen obchodovat. Měli vytipováno několik firem, které se výrobou spa zabývají. „Oslovili jsme některé americké výrobce a zkusili jsme se na místě s nimi dohodnout na vzájemně výhodných podmínkách. Museli jsme samozřejmě zaujmout svými jasnými představami. Nakonec největší zájem projevila firma Royal Spa v Indianapolisu. Řekli jsme své představy. Oni řekli OK, ukažte, co umíte. Veškeré riziko spojené s podnikáním jsme nesli vlastně my. V té době u nás znalo podobné výrobky dost málo lidí. Chtěli jsme ale do toho rozhodně jít,“ uvádí k počátečním dohodám s novým partnerem ředitel. Jeho rodinná firma se stala v roce 1995 exkluzivním zástupcem amerického výrobce spa pro Evropu. Od té doby dováží komponenty masážních bazénů a jejich kompletace probíhá ve vlastní továrně v Dolní Obrouči.

Problém č. 3: Dostat spa do širšího povědomí

Vzhledem k tomu, že o nových amerických masážních bazénech nebyla česká veřejnost příliš informovaná a na trhu bylo a stále ještě je pro tuto produkci poměrně dost místa, bylo nutné dostat spa do širšího povědomí. Marketingu a propagaci proto věnovala rodinná firma dost potřebného času a prostředků. „V tom nám právě pomohla nejvíce dcera Kateřina. Jistá nevýhoda spočívala v tom, že jsme nesídlili v Praze, ale v Ústí nad Orlicí. Zhruba půl roku nám trvalo, než byl o námi nabízené výrobky větší zájem,“ říká Petr Kolář. Vše šlo krok za krokem. Vydělané finanční prostředky se opět investovali do podnikání. Nikdy nedošlo na bankovní úvěry vzhledem k nevýhodným podmínkám, které bankovní domy nabízely. „Vůbec první spa jsem montoval sám. Postupně jsem přijímal další zaměstnance. V prvním roce jsme měli obrat půl milionu korun, zato je filozofie ředitele rodinné firmy Petra Koláře, který založil výrobu masážních bazénků u nás tímco loni to bylo již 100 milionů,“ líčí vývoj ve firmě její spolumajitel. Dalším důležitým krokem v historii jeho rodinné společnosti bylo po šesti letech zahájení samotné výroby. Tomu předcházelo zakoupení továrního areálu o rozloze 8 tisíc čtverečních metrů. Investice na rekonstrukci přesáhly deset milionů. V roce 2002 se U. S. spa stává oficiálně prvním výrobcem a krylátových masážních bazénů v České republice. V současné době vyváží spa do mnoha evropských zemí. Nejvíce na Slovensko a do Velké Británie. Jejich cena se pohybuje od 150 do zhruba 350 tisíc korun. Masážní vany, například do panelákového bytu, se dají ale pořídit poněkud levněji, kolem několika desítek tisíc. Rodinná firma U. S. spa se podle vyjádření svého šéfa řídí jasnou filozofií - stoprocentní kvalita výrobků a v neposlední řadě spokojenost zákazníka. „To rozhodně prosazujeme u svých zaměstnanců. Na tom jsme postavili své podnikání,“ zdůrazňuje ředitel Petr Kolář. Sází v tomto směru také na rodinu, na jakési semknutí se a nezbytnou relaxaci po celodenní námaze. Mezi klienty patří spíše lidé ze střední a vyšší vrstvy. Zhruba 90 % produkce si kupuje soukromá klientela. Vedle toho na druhé straně narůstá ale i zájem ze strany různých hotelů, fit center, sportovních klubů a podobně.

Problém č. 4: Zaměstnanci

Podobně jako jiní malí a střední podnikatelé, není ředitel firmy Petr Kolář spokojen s podporou podnikání a vytvářením podmínek ze strany státu. Souvisí s tím obrovské daňové zatížení a odvody na sociální a zdravotní pojištění. Obává se, že bude v tomto směru v budoucnu ještě hůř. Souvisí s tím i možnost zaměstnat nové pracovníky. V současnosti pracuje v továrně na masážní bazény a lázně kolem 35 zaměstnanců. I přes nevýhodné podmínky ze strany státu se ředitel Kolář snažil v rámci možností nabírat stále nové pracovníky. Přispívá tak i ke snižování nezaměstnanosti, která je v okrese Ústí nad Orlicí vysoká 7,4 %. Zatímco průměrná mzda v Pardubickém kraji představovala v roce 2002 částku kolem 14 tisíc korun, byla průměrná mzda ve firmě (nezahrnuje platy managementu) téměř 17 tisíc korun.

Vstupu do EU se není třeba obávat

Rodinná firma vyrábějící spa se podle svého ředitele Koláře rozhodně neobává našeho vstupu do Evropské unie. „Jsme na to již dávno připraveni. O naše výrobky je v Evropě zájem. Chceme ještě více expandovat. Firma hodlá i nadále sázet na solidnost, preciznost, slušnost,“ popisuje podnikovou filozofii. Zajímavá je zkušenost s placením za vyrobené masážní bazénky. Zkušený obchodník Petr Kolář rozhodně neponechá nic náhodě. „Měli jsme i špatný zážitek, kdy zákazník, kterému jsme vyšli všemožně vstříc, nakonec s jedním spa zmizel. Proto vyžadujeme placení při dodání zboží. Někdy požadujeme zálohy. Něco jiného je to samozřejmě se stálými zákazníky. Většinou ale lidé, se kterými uzavíráme obchod, mají podobné negativní zkušenosti jako my, takže je naše opatrnost v tomto směru neuráží. Platební morálka je u nás bohužel velmi špatná,“ konstatuje Petr Kolář s tím, že ČR není žádnou výjimkou. Špatné zážitky při placení za zboží má například i z Německa.

Profit Rady

* Investice do firmy krok za krokem a po malých částkách má své výhody. Expanze bude sice pomalejší, zato jistější než v případě bankovního úvěru.

* Budování prosperující rodinné firmy trvá někdy hodně dlouho. Předávání zkušeností mezi generacemi může být vzájemným přínosem. Týká se to třeba marketingu a propagace, které lidé zatížení zkušenostmi z minulosti v podnikání někdy podceňují.

* Nejenom u nás je potřeba být opatrný při prodeji zboží. Iv zahraničí bývá někdy špatná platební morálka.

FOTO: AUTOR

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče