Stop dovozu americké bionafty

19. listopadu 2007, 00:00 - Petr Havel
19. listopadu 2007, 00:00

Evropští výrobci biopaliv tlačí na Brusel, aby zamezil dovozu dotované bionafty z USA. Pokud se jim to podaří, získají nejen odbytiště pro svoji vlastní produkci, ale i prostor pro další zvýšení cen.

Výrobci biopaliv Evropští výrobci biopaliv tlačí na Brusel, aby zamezil dovozu dotované bionafty z USA. Pokud se jim to podaří, získají nejen odbytiště pro svoji vlastní produkci, ale i prostor pro další zvýšení cen.

Evropská rada pro bionaftu požaduje po Bruselu zákaz dovozu americké bionafty. Ta přitom obsahuje 99,9 procenta biosložky a 0,1 procenta klasické motorové nafty (v obchodní praxi se označuje jako B 99,9). Rada v této souvislosti hovoří o „nepoctivém exportu“. Spojené státy totiž přijaly před třemi lety opatření, podle nějž může být takové palivo dotováno až do výše 264 amerických dolarů za krychlový metr, což je zhruba 200 eur za tunu.

Taková podpora pochopitelně znevýhodňuje evropské výrobce bionafty. Přitom toto přidávání „kapky nafty“ do biopaliva vyhovuje stávajícím evropským normám a produkt lze tedy bez problémů z USA do Unie dovážet.

V průběhu roku 2006 se do Evropy dovezlo zhruba 90 tisíc tun tohoto paliva. Od počátku letošního roku do září se již na evropský trh dostalo 700 tisíc tun amerického metylesteru a do konce roku by mohlo být podle evropských producentů bionafty dosaženo hranice milionu tun. Toto palivo je přitom v členských zemích prodáváno jako čistá bionafta od 120 do 180 eur za tunu a v některých případech za ceny nižší, než za jaké evropští producenti bionafty nakupují zemědělské suroviny pro výrobu metylesteru. To se evropským producentům pochopitelně nelíbí.

Zatím jsme v klidu

Sdružení výrobců bionafty ČR nicméně nemá podle svého předsedy Petra Jeviče s dovozem dotované bionafty z USA problém. „My bychom spíše potřebovali, aby se u nás v příštím roce zvýšila možnost výroby metylesteru řepkového oleje a aby se mohl do motorové nafty přimíchávat v podílu čtyři až 4,5 procenta, tedy dvojnásobně oproti současnému stavu,“ říká Jevič.

Na takovou produkci v České republice existují jak výrobní kapacity, tak poptávka, především ze zahraničí. Cena řepkového oleje si totiž podle Jeviče udržuje při stávajících cenách ropy konkurenceschopnost. „Zatímco kilogram oleje z řepkové suroviny stojí zhruba 24 korun, kilogram nafty je za 28 korun,“ podotýká šéf tuzemských výrobců bionafty. Právě zdražování ropy a nafty jsou podle jeho slov hlavním důvodem rostoucích cen řepky a všech pro technické účely vhodných zemědělských surovin.

 

Potraviny se svezou s naftou

Jenže důvodem pro vysoké ceny řepky, ale i obilí, může být v příštím roce také právě zákaz dovozu biopaliv z USA, případně zákaz dovozu krmných směsí z amerického kontinentu. Kdyby k němu skutečně došlo, muselo by se v unijních zemích pěstovat vyšší množství olejnin a luskovin – surovin k výrobě bionafty – a vyšší množství obilovin a kukuřice – surovin k výrobě krmných směsí.

V praxi by to znamenalo nárůst cen veškeré evropské zemědělské rostlinné produkce a tedy tlak na další růst cen potravin. To potvrzuje i náměstek ředitele Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky a bývalý 1. náměstek ministra zemědělství Tomáš Doucha. „Ano, zákaz dovozu amerických biopaliv by znamenal další tlak na růst cen zemědělských komodit,“ konstatuje.

Systém společné zemědělské politiky podle Douchy ostatně „dlouhodobě vytváří stav, kvůli němuž má spotřebitel v Evropské unii dražší potraviny a případná ochrana výrobců bionafty by byla jen dalším prvkem tohoto systému“. Že na společnou zemědělskou politiku doplácí konečný spotřebitel, dokladují podle Douchy i analýzy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Podle nich je totiž evropské zemědělství dotováno v zásadě dvojím způsobem. „Zhruba polovina peněz pro zemědělství pochází z prostředků daňových poplatníků formou dotací, druhou polovinu dodává spotřebitel zaplacením cen dražších evropských výrobků,“ upozorňuje Doucha.

Budeme platit víc?

Pokud přitom bude Brusel v příštím roce i nadále chránit své výrobce, podíl „dotací“ od spotřebitelů se může významně zvýšit. Například propad dovozů americké bionafty ve výši zhruba milionu tun v praxi znamená sklidit v EU asi tři miliony tun řepky navíc. To obnáší přibližně čtyřletou produkci veškeré řepky v České republice. Poptávka po surovině samozřejmě zvýší její ceny.

Ještě větší problémy může znamenat již přijatý zákaz dovozů surovin na výrobu krmných směsí z USA, Brazílie a Argentiny. Pod tlakem lobbistických organizací typu Greenpeace totiž Brusel přijal nulovou toleranci na příměsi geneticky modifikovaných organismů u krmiv z GMO odrůd, které ještě nebyly v Evropské unii schváleny. Podle analýzy Evropského generálního ředitelství zemědělství to může znamenat propad dovozů krmiv ve výši až 32,3 milionu tun ekvivalentu sójového šrotu. To by vedlo k dramatickému růstu cen.

Zdraží krmení, nebude maso

„Celkové náklady na krmiva by se v případě optimistického scénáře měly zvednout o 23 procent, u nejhoršího scénáře dokonce o více než 600 procent,“ konstatuje analýza. Kvůli tomu by v roce 2009 měla poklesnout unijní produkce vepřového masa o 29 procent a o rok později o 35 procent.

Drahé evropské krmné směsi by také vedly ke snížení evropské produkce drůbežího. Podle nejhorší varianty by se v Evropské unii mohlo v roce 2010 vyrábět o 44 procent drůbežího méně než v současné době. Scénář totiž počítá s tím, že by evropští spotřebitelé drahé drůbeží a vepřové nekupovali a přednost by dali levnějším produktům původem z mimoevropských teritorií. To vše by se ale nemuselo stát, pokud by Brusel nechránil ani své výrobce krmných směsí, ani producenty bionafty.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče