Sto kilometrů za čtyři koruny

30. června 2008, 00:00 - Erich Handl
30. června 2008, 00:00

NOVINKA NA TRHU - Na tuzemských silnicích se letos začaly prohánět první motorky s elektrickým pohonem. Jejich pořizovací cena je sice poměrně vysoká, ovšem provozní náklady se počítají v haléřích.

Na českém trhu se letos objevil první motocykl poháněný elektromotorem. Jde o americký skútr Vectrix, který je montován pro Evropu v Polsku a do Česka ho začala dovážet firma 3e. Importérovi asistuje s nastavením distribučních kanálů, marketingovým plánem, jednáním s investory a korporátními zákazníky Američan Jason Buinicky. Původně pracoval v nadnárodní firmě, později si v Česku založil vlastní poradenskou firmu. Na základě nápadu jednoho z klientů se rozhodl zkusit štěstí s elektricky poháněnou motorkou.

Oproti spalovacímu motoru s účinností kolem 30 procent má elektrický trakční motor účinnost až třikrát vyšší. Přitom neplodí žádné emise a v případě, že energie pochází z čistě ekologických zdrojů, nejsou emise dokonce žádné. „Ze začátku jsme byli sami překvapeni tím, jak daleko se elektrický pohon za sto let své existence dostal – na jedno nabití baterie není problém ujet třeba 400 kilometrů. Díky pokrokům v rychlém nabíjení je technicky možné vozidlo na takový dojezd nabít třeba za deset minut,“ říká Buinicky o prvním setkání s technologií.

Buinicky se spojil s americkou firmou Vectrix, která montuje takzvané maxiskútry s elektrickým pohonem. Jsou kompletovány v polské továrně nedaleko Wroclavi, jejich základem je odlehčený hliníkový rám, který se vyrábí v Česku. Brzdy pocházejí od prověřeného výrobce motocyklových brzd Brembo, vidlice nese značku Marzochi. Pohon zajišťují nikl-metalhydridové baterie, které se nabíjejí z běžné domácí zásuvky. „Cílem výrobce je poskytnout kvalitní produkt za přijatelnou cenu, který má provozní náklady 4 až 12 korun na 100 kilometrů,“ říká Buinicky.

Motorku ale znevýhodňuje relativně vysoká pořizovací cena – 160 tisíc korun bez DPH. „Pro segment maxiskútrů není zase až tak výjimečná, díky mizivým provozním nákladům se motorka rychle zaplatí. Energetická spotřeba se pohybuje mezi 4 a 20 haléři na kilometr, což nemůže nabídnout žádný spalovací motor. K tomu dokážeme poskytnout 24měsíční plnou záruku, včetně záruky na baterie,“ tvrdí Američan a přiznává se k tomu, že i nadšení potenciální zákazníci takovou investici zvažují déle. Za necelé dva měsíce prodeje se v Česku prodalo jen několik strojů.

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít