Sto kilometrů za čtyři koruny

30. června 2008, 00:00 - Erich Handl
30. června 2008, 00:00

NOVINKA NA TRHU - Na tuzemských silnicích se letos začaly prohánět první motorky s elektrickým pohonem. Jejich pořizovací cena je sice poměrně vysoká, ovšem provozní náklady se počítají v haléřích.

Na českém trhu se letos objevil první motocykl poháněný elektromotorem. Jde o americký skútr Vectrix, který je montován pro Evropu v Polsku a do Česka ho začala dovážet firma 3e. Importérovi asistuje s nastavením distribučních kanálů, marketingovým plánem, jednáním s investory a korporátními zákazníky Američan Jason Buinicky. Původně pracoval v nadnárodní firmě, později si v Česku založil vlastní poradenskou firmu. Na základě nápadu jednoho z klientů se rozhodl zkusit štěstí s elektricky poháněnou motorkou.

Oproti spalovacímu motoru s účinností kolem 30 procent má elektrický trakční motor účinnost až třikrát vyšší. Přitom neplodí žádné emise a v případě, že energie pochází z čistě ekologických zdrojů, nejsou emise dokonce žádné. „Ze začátku jsme byli sami překvapeni tím, jak daleko se elektrický pohon za sto let své existence dostal – na jedno nabití baterie není problém ujet třeba 400 kilometrů. Díky pokrokům v rychlém nabíjení je technicky možné vozidlo na takový dojezd nabít třeba za deset minut,“ říká Buinicky o prvním setkání s technologií.

Buinicky se spojil s americkou firmou Vectrix, která montuje takzvané maxiskútry s elektrickým pohonem. Jsou kompletovány v polské továrně nedaleko Wroclavi, jejich základem je odlehčený hliníkový rám, který se vyrábí v Česku. Brzdy pocházejí od prověřeného výrobce motocyklových brzd Brembo, vidlice nese značku Marzochi. Pohon zajišťují nikl-metalhydridové baterie, které se nabíjejí z běžné domácí zásuvky. „Cílem výrobce je poskytnout kvalitní produkt za přijatelnou cenu, který má provozní náklady 4 až 12 korun na 100 kilometrů,“ říká Buinicky.

Motorku ale znevýhodňuje relativně vysoká pořizovací cena – 160 tisíc korun bez DPH. „Pro segment maxiskútrů není zase až tak výjimečná, díky mizivým provozním nákladům se motorka rychle zaplatí. Energetická spotřeba se pohybuje mezi 4 a 20 haléři na kilometr, což nemůže nabídnout žádný spalovací motor. K tomu dokážeme poskytnout 24měsíční plnou záruku, včetně záruky na baterie,“ tvrdí Američan a přiznává se k tomu, že i nadšení potenciální zákazníci takovou investici zvažují déle. Za necelé dva měsíce prodeje se v Česku prodalo jen několik strojů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít