Stejná cesta pro nové využití mýta

16. června 2009, 14:13 - Pavel Hanslíček
16. června 2009, 14:13

Český mýtný systém se začíná využívat k řízení dopravy stejně jako v Rakousku

Mýtný systém pro kamionovou dopravu je jedna z věcí, která spojuje Českou republiku a Rakousko. Obě země šly cestou mikrovlnné technologie a zpoplatnily dálnice a rychlostní silnice. Rakousko od roku 2004 postupně zavedlo výběr mýtného na 2200 kilometrů silnic, v Česku se mýtné začalo vybírat o dva roky později. Oba mýtné systémy mají společné i další ukazatele – vysoké výběry mýta, rychlou návratnost primární investice a vysokou efektivitu kontroly. Blízkost obou zemí a podobnost jejich mýtných technologií vedla i k tomu, že zřejmě nejdál v Evropě dospěly k takzvané interoperabilitě obou mýtných systémů. Ta představuje úlevu pro uživatele mýta, tedy přepravce a řidiče kamionů, protože nemusejí vozit na čelním skle několik palubních jednotek a uzavírat několik smluv s každým státem, kterým projíždějí.

Další funkce Jak Rakousko, tak i Česko se rozhodly pokračovat v dalším využívání mýtných systémů, jež si pořídily a které dobře plní svůj hlavní úkol – výkonové zpoplatnění silniční dopravy. Rakousko využívá mýtnou infrastrukturu k úsekovému měření rychlosti. V současnosti má instalována dvě stacionární a dvě mobilní zařízení na měření rychlosti v nejnebezpečnějších dálničních úsecích, kde tak pode údajů došlo k poklesu nehodovosti o tři procenta. Představitelé české administrativy zatím diskuse o úsekovém měření rychlostí na dálnicích pomocí mýtného systému vylučují jako zbytečný zásah do soukromí občanů. Velké využití mýtného systému našly oba státy v oblasti dopravní telematiky, tedy řízení a ovlivňování dopravních proudů, včasného informování řidičů o rizicích a tím zvyšování bezpečnosti provozu. České ministerstvo dopravy vybudovalo na nejzatíženější dálnici D1 systém dopravních informací, jehož páteř tvoří informační tabule a čidla se sběrači dat. Spolu s mýtnými statistikami putují do Národního dopravního informačního centra (NDIC), odkud jsou rozesílána na tabule u silnic a i dalšími kanály motoristům. S výstavbou dopravně-informačního systému se počítá i na dalších dálnicích, jako je D5, D2 či D8. Rakousko má obdobný systém dopravního řízení s centrem ve Vídni-Inzesdorfu a sběrem dat ze všech více než dvou tisíc kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Jde o jeden z nejmodernějších konceptů: data se zpracovávají jen na jednom místě, a řízení dopravy se tak koordinuje.

Hybridní řešení Oproti Rakousku je ale Česko dále ve vývoji takzvaného hybridního mýta, které umožní zpoplatnit kromě dálnic i tisíce kilometrů silnic nižších tříd v regionech. Podařilo se zkombinovat to nejlepší z obou hlavních technologií, když bylo stávající mikrovlnné mýto doplněno o satelitní subsystém a v současnosti běží jeho testování v ostrém provozu. Další hospodárné využití mýtného systému našlo české ministerstvo dopravy v uvažované změně papírových dálničních známek pro osobní vozy na elektronické.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Auta
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon…
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan. Překvapení se nekoná
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Technologie
Intel uvádí procesory generace 8000. První čtyřjádra pro notebooky, Coffee Lake bude později
Král realtimových strategií se vrátí. Microsoft oznámil Age of Empires IV
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít