Stejná cesta pro nové využití mýta

16. června 2009, 14:13 - Pavel Hanslíček
16. června 2009, 14:13

Český mýtný systém se začíná využívat k řízení dopravy stejně jako v Rakousku

Mýtný systém pro kamionovou dopravu je jedna z věcí, která spojuje Českou republiku a Rakousko. Obě země šly cestou mikrovlnné technologie a zpoplatnily dálnice a rychlostní silnice. Rakousko od roku 2004 postupně zavedlo výběr mýtného na 2200 kilometrů silnic, v Česku se mýtné začalo vybírat o dva roky později. Oba mýtné systémy mají společné i další ukazatele – vysoké výběry mýta, rychlou návratnost primární investice a vysokou efektivitu kontroly. Blízkost obou zemí a podobnost jejich mýtných technologií vedla i k tomu, že zřejmě nejdál v Evropě dospěly k takzvané interoperabilitě obou mýtných systémů. Ta představuje úlevu pro uživatele mýta, tedy přepravce a řidiče kamionů, protože nemusejí vozit na čelním skle několik palubních jednotek a uzavírat několik smluv s každým státem, kterým projíždějí.

Další funkce Jak Rakousko, tak i Česko se rozhodly pokračovat v dalším využívání mýtných systémů, jež si pořídily a které dobře plní svůj hlavní úkol – výkonové zpoplatnění silniční dopravy. Rakousko využívá mýtnou infrastrukturu k úsekovému měření rychlosti. V současnosti má instalována dvě stacionární a dvě mobilní zařízení na měření rychlosti v nejnebezpečnějších dálničních úsecích, kde tak pode údajů došlo k poklesu nehodovosti o tři procenta. Představitelé české administrativy zatím diskuse o úsekovém měření rychlostí na dálnicích pomocí mýtného systému vylučují jako zbytečný zásah do soukromí občanů. Velké využití mýtného systému našly oba státy v oblasti dopravní telematiky, tedy řízení a ovlivňování dopravních proudů, včasného informování řidičů o rizicích a tím zvyšování bezpečnosti provozu. České ministerstvo dopravy vybudovalo na nejzatíženější dálnici D1 systém dopravních informací, jehož páteř tvoří informační tabule a čidla se sběrači dat. Spolu s mýtnými statistikami putují do Národního dopravního informačního centra (NDIC), odkud jsou rozesílána na tabule u silnic a i dalšími kanály motoristům. S výstavbou dopravně-informačního systému se počítá i na dalších dálnicích, jako je D5, D2 či D8. Rakousko má obdobný systém dopravního řízení s centrem ve Vídni-Inzesdorfu a sběrem dat ze všech více než dvou tisíc kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Jde o jeden z nejmodernějších konceptů: data se zpracovávají jen na jednom místě, a řízení dopravy se tak koordinuje.

Hybridní řešení Oproti Rakousku je ale Česko dále ve vývoji takzvaného hybridního mýta, které umožní zpoplatnit kromě dálnic i tisíce kilometrů silnic nižších tříd v regionech. Podařilo se zkombinovat to nejlepší z obou hlavních technologií, když bylo stávající mikrovlnné mýto doplněno o satelitní subsystém a v současnosti běží jeho testování v ostrém provozu. Další hospodárné využití mýtného systému našlo české ministerstvo dopravy v uvažované změně papírových dálničních známek pro osobní vozy na elektronické.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Auta
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním…
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Technologie
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Rychlejší spuštění, nižší spotřeba paměti. Firefox 55 nabídne signifikantní zlepšení
Lenovo na výstavě Tech World 2017 znovu předvedlo ohýbací tablet [video]
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít