Stejná cesta pro nové využití mýta

16. června 2009, 14:13 - Pavel Hanslíček
16. června 2009, 14:13

Český mýtný systém se začíná využívat k řízení dopravy stejně jako v Rakousku

Mýtný systém pro kamionovou dopravu je jedna z věcí, která spojuje Českou republiku a Rakousko. Obě země šly cestou mikrovlnné technologie a zpoplatnily dálnice a rychlostní silnice. Rakousko od roku 2004 postupně zavedlo výběr mýtného na 2200 kilometrů silnic, v Česku se mýtné začalo vybírat o dva roky později. Oba mýtné systémy mají společné i další ukazatele – vysoké výběry mýta, rychlou návratnost primární investice a vysokou efektivitu kontroly. Blízkost obou zemí a podobnost jejich mýtných technologií vedla i k tomu, že zřejmě nejdál v Evropě dospěly k takzvané interoperabilitě obou mýtných systémů. Ta představuje úlevu pro uživatele mýta, tedy přepravce a řidiče kamionů, protože nemusejí vozit na čelním skle několik palubních jednotek a uzavírat několik smluv s každým státem, kterým projíždějí.

Další funkce Jak Rakousko, tak i Česko se rozhodly pokračovat v dalším využívání mýtných systémů, jež si pořídily a které dobře plní svůj hlavní úkol – výkonové zpoplatnění silniční dopravy. Rakousko využívá mýtnou infrastrukturu k úsekovému měření rychlosti. V současnosti má instalována dvě stacionární a dvě mobilní zařízení na měření rychlosti v nejnebezpečnějších dálničních úsecích, kde tak pode údajů došlo k poklesu nehodovosti o tři procenta. Představitelé české administrativy zatím diskuse o úsekovém měření rychlostí na dálnicích pomocí mýtného systému vylučují jako zbytečný zásah do soukromí občanů. Velké využití mýtného systému našly oba státy v oblasti dopravní telematiky, tedy řízení a ovlivňování dopravních proudů, včasného informování řidičů o rizicích a tím zvyšování bezpečnosti provozu. České ministerstvo dopravy vybudovalo na nejzatíženější dálnici D1 systém dopravních informací, jehož páteř tvoří informační tabule a čidla se sběrači dat. Spolu s mýtnými statistikami putují do Národního dopravního informačního centra (NDIC), odkud jsou rozesílána na tabule u silnic a i dalšími kanály motoristům. S výstavbou dopravně-informačního systému se počítá i na dalších dálnicích, jako je D5, D2 či D8. Rakousko má obdobný systém dopravního řízení s centrem ve Vídni-Inzesdorfu a sběrem dat ze všech více než dvou tisíc kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Jde o jeden z nejmodernějších konceptů: data se zpracovávají jen na jednom místě, a řízení dopravy se tak koordinuje.

Hybridní řešení Oproti Rakousku je ale Česko dále ve vývoji takzvaného hybridního mýta, které umožní zpoplatnit kromě dálnic i tisíce kilometrů silnic nižších tříd v regionech. Podařilo se zkombinovat to nejlepší z obou hlavních technologií, když bylo stávající mikrovlnné mýto doplněno o satelitní subsystém a v současnosti běží jeho testování v ostrém provozu. Další hospodárné využití mýtného systému našlo české ministerstvo dopravy v uvažované změně papírových dálničních známek pro osobní vozy na elektronické.

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít