Štědrost, která se vyplatí

26. února 2007, 00:00 - * (pk)
26. února 2007, 00:00

ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY Využívání zaměstnaneckých benefitů je čím dál tím rozšířenější. Na dalších stranách se podíváme, co firmy k takovému štědrému chování vede a jaké mají možnosti. Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem zůstávají stravenky.

ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY Využívání zaměstnaneckých benefitů je čím dál tím rozšířenější. Na dalších stranách se podíváme, co firmy k takovému štědrému chování vede a jaké mají možnosti.

Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem zůstávají stravenky. Podle průzkumu Hospodářské komory z července loňského roku mezi 1130 podniky a pracovníky je poskytuje téměř 60 procent zaměstnavatelů. Podle jiného průzkumu, vypracovaného poradenskou společností PriceWaterhouseCoopers, nabízí stravenky zaměstnancům 72 procent firem.

Poukázky na jídlo se těší největší oblibě mezi zaměstnaneckými výhodami kvůli tomu, že je možné je odečíst z daní, a zvýšit tak zaměstnanci příjem. Pravidelně dostává stravenky 70 procent zaměstnanců.

Na 62 procent zaměstnanců nepovažuje podle průzkumu stravenky za speciální benefit, nýbrž za standard. Na 70 procent zaměstnavatelů označuje umožnění pravidelného stravování za starost o zaměstnance, celých 62 procent v něm ale nevidí spojitost s vlivem na produktivitu práce. Zhruba dvě třetiny dotázaných z řad zaměstnavatelů, kteří zatím stravenky neposkytují, o jejich zavedení podle výsledků průzkumu vážně uvažují.

Pro 90 procent zaměstnanců je stravenka nejoblíbenější zaměstnaneckou výhodou, následuje ji penzijní připojištění a příspěvek na dovolenou. Ani zdravotní péči či sportovní benefity nehodnotí respondenti špatně, zato kultura a vzdělávací kurzy zůstávají daleko nejméně oblíbené.

Z průzkumu Hospodářské komory dále vyplynulo, že asi 70 procent zaměstnavatelů vidí poukázky jako efektivní motivaci zaměstnanců, o deset procent víc dokonce považuje za svou sociální povinnost stravování poskytovat.

Celkový roční obrat stravenek v Česku představuje 13 až 14 miliard korun. Největšími poskytovateli jsou podle tržního podílu firmy Sodexho Pass, Accor Services, Cheque Dejeuner, Exit Group (sdružení třinácti menších firem), následováni drobnými regionálními poskytovateli.

Systém podnikového přispívání na stravu byl v tuzemsku nastartován již v padesátých letech. Prvními poukázkami byly takzvané rájenky - kartonové kartičky, které vypadaly podobně jako staré jízdenky na vlak. Ty ale umožňovaly stravování jen v socialistickém podniku Restaurace a jídelny.

Podle průzkumu, který si nechala u společnosti Factum Invenio zpracovat firma Accor Services, poskytuje některou ze zaměstnaneckých výhod už 77,7 procenta tuzemských firem. Ze studie dále vyplývá, že zaměstnanecké výhody častěji poskytují obchodní společnosti, a naopak méně často firmy výrobní.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče