Štědrost, která se vyplatí

26. února 2007, 00:00 - * (pk)
26. února 2007, 00:00

ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY Využívání zaměstnaneckých benefitů je čím dál tím rozšířenější. Na dalších stranách se podíváme, co firmy k takovému štědrému chování vede a jaké mají možnosti. Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem zůstávají stravenky.

ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY Využívání zaměstnaneckých benefitů je čím dál tím rozšířenější. Na dalších stranách se podíváme, co firmy k takovému štědrému chování vede a jaké mají možnosti.

Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem zůstávají stravenky. Podle průzkumu Hospodářské komory z července loňského roku mezi 1130 podniky a pracovníky je poskytuje téměř 60 procent zaměstnavatelů. Podle jiného průzkumu, vypracovaného poradenskou společností PriceWaterhouseCoopers, nabízí stravenky zaměstnancům 72 procent firem.

Poukázky na jídlo se těší největší oblibě mezi zaměstnaneckými výhodami kvůli tomu, že je možné je odečíst z daní, a zvýšit tak zaměstnanci příjem. Pravidelně dostává stravenky 70 procent zaměstnanců.

Na 62 procent zaměstnanců nepovažuje podle průzkumu stravenky za speciální benefit, nýbrž za standard. Na 70 procent zaměstnavatelů označuje umožnění pravidelného stravování za starost o zaměstnance, celých 62 procent v něm ale nevidí spojitost s vlivem na produktivitu práce. Zhruba dvě třetiny dotázaných z řad zaměstnavatelů, kteří zatím stravenky neposkytují, o jejich zavedení podle výsledků průzkumu vážně uvažují.

Pro 90 procent zaměstnanců je stravenka nejoblíbenější zaměstnaneckou výhodou, následuje ji penzijní připojištění a příspěvek na dovolenou. Ani zdravotní péči či sportovní benefity nehodnotí respondenti špatně, zato kultura a vzdělávací kurzy zůstávají daleko nejméně oblíbené.

Z průzkumu Hospodářské komory dále vyplynulo, že asi 70 procent zaměstnavatelů vidí poukázky jako efektivní motivaci zaměstnanců, o deset procent víc dokonce považuje za svou sociální povinnost stravování poskytovat.

Celkový roční obrat stravenek v Česku představuje 13 až 14 miliard korun. Největšími poskytovateli jsou podle tržního podílu firmy Sodexho Pass, Accor Services, Cheque Dejeuner, Exit Group (sdružení třinácti menších firem), následováni drobnými regionálními poskytovateli.

Systém podnikového přispívání na stravu byl v tuzemsku nastartován již v padesátých letech. Prvními poukázkami byly takzvané rájenky - kartonové kartičky, které vypadaly podobně jako staré jízdenky na vlak. Ty ale umožňovaly stravování jen v socialistickém podniku Restaurace a jídelny.

Podle průzkumu, který si nechala u společnosti Factum Invenio zpracovat firma Accor Services, poskytuje některou ze zaměstnaneckých výhod už 77,7 procenta tuzemských firem. Ze studie dále vyplývá, že zaměstnanecké výhody častěji poskytují obchodní společnosti, a naopak méně často firmy výrobní.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem…
Z nuly na 161 km/h za 3,8 s? Už za tři roky si takové auto budete moci koupit
Galerie na středu: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým se budete chtít stát zemědělcem
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Technologie
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít