Štědrost, která se vyplatí

26. února 2007, 00:00 - * (pk)
26. února 2007, 00:00

ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY Využívání zaměstnaneckých benefitů je čím dál tím rozšířenější. Na dalších stranách se podíváme, co firmy k takovému štědrému chování vede a jaké mají možnosti. Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem zůstávají stravenky.

ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY Využívání zaměstnaneckých benefitů je čím dál tím rozšířenější. Na dalších stranách se podíváme, co firmy k takovému štědrému chování vede a jaké mají možnosti.

Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem zůstávají stravenky. Podle průzkumu Hospodářské komory z července loňského roku mezi 1130 podniky a pracovníky je poskytuje téměř 60 procent zaměstnavatelů. Podle jiného průzkumu, vypracovaného poradenskou společností PriceWaterhouseCoopers, nabízí stravenky zaměstnancům 72 procent firem.

Poukázky na jídlo se těší největší oblibě mezi zaměstnaneckými výhodami kvůli tomu, že je možné je odečíst z daní, a zvýšit tak zaměstnanci příjem. Pravidelně dostává stravenky 70 procent zaměstnanců.

Na 62 procent zaměstnanců nepovažuje podle průzkumu stravenky za speciální benefit, nýbrž za standard. Na 70 procent zaměstnavatelů označuje umožnění pravidelného stravování za starost o zaměstnance, celých 62 procent v něm ale nevidí spojitost s vlivem na produktivitu práce. Zhruba dvě třetiny dotázaných z řad zaměstnavatelů, kteří zatím stravenky neposkytují, o jejich zavedení podle výsledků průzkumu vážně uvažují.

Pro 90 procent zaměstnanců je stravenka nejoblíbenější zaměstnaneckou výhodou, následuje ji penzijní připojištění a příspěvek na dovolenou. Ani zdravotní péči či sportovní benefity nehodnotí respondenti špatně, zato kultura a vzdělávací kurzy zůstávají daleko nejméně oblíbené.

Z průzkumu Hospodářské komory dále vyplynulo, že asi 70 procent zaměstnavatelů vidí poukázky jako efektivní motivaci zaměstnanců, o deset procent víc dokonce považuje za svou sociální povinnost stravování poskytovat.

Celkový roční obrat stravenek v Česku představuje 13 až 14 miliard korun. Největšími poskytovateli jsou podle tržního podílu firmy Sodexho Pass, Accor Services, Cheque Dejeuner, Exit Group (sdružení třinácti menších firem), následováni drobnými regionálními poskytovateli.

Systém podnikového přispívání na stravu byl v tuzemsku nastartován již v padesátých letech. Prvními poukázkami byly takzvané rájenky - kartonové kartičky, které vypadaly podobně jako staré jízdenky na vlak. Ty ale umožňovaly stravování jen v socialistickém podniku Restaurace a jídelny.

Podle průzkumu, který si nechala u společnosti Factum Invenio zpracovat firma Accor Services, poskytuje některou ze zaměstnaneckých výhod už 77,7 procenta tuzemských firem. Ze studie dále vyplývá, že zaměstnanecké výhody častěji poskytují obchodní společnosti, a naopak méně často firmy výrobní.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan…
Renault-Alpine A110 vypadá při testování na Nordschleife docela schopně
Dopravní nehoda v zahraničí: Jak získat odškodnění?
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
Technologie
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít