Stavíme 200 kilometrů nových silnic v kuse

15. října 2008, 15:29 - István Lékó
15. října 2008, 15:29

Kompletní Pražský okruh by měl být zprovozněn v roce 2015, ...

Celý podtitul:
Kompletní Pražský okruh by měl být zprovozněn v roce 2015, říká šéf Ředitelství silnic a dálnic

Do funkce generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR nastoupil Alfred Brunclík počátkem roku 2007. Úřad přebíral v okamžiku, kdy se otevíralo každoročně několik desítek kilometrů nových silnic a dálnic. Brunclík na tento trend nejen úspěšně navázal, ale podařilo se mu tempo výstavby ještě více zrychlit. S kritikou, že je výstavba českých silnic dražší než v jiných zemích, nesouhlasí.

EURO: Jsou podle vás české silnice staré? Jak si stojíme v kvalitě komunikací oproti jiným zemím Evropské unie nebo střední a východní Evropy? BRUNCLÍK: Silnice v Česku stárnou. A musím říci, že z hlediska údržby jsou dlouhodobě podfinancované. Polovina z nich je pod normovým stavem. Pokud jde o dálnice, tak u nich je situace úměrná postupné výstavbě. Stav je zde vyrovnaný. Některé úseky na dálnicích D11, D8 a v nové části D1 na Moravě nebo D47 mají lepší kvalitativní parametry než například část dálnice D1 z Prahy do Brna. Ta byla z hlediska rekonstrukcí dlouhodobě podfinancována. Nyní se na ní vypořádáváme s potřebou reagovat na stále narůstající intenzitu dopravy. To si vyžádá velké změny ve financování, protože potřeba údržby a oprav zde bude v následujících letech hodně vysoká.

EURO: Proč tedy investujete tolik do výstavby nových úseků na úkor údržby? Není možné přesunout více prostředků z výstavby nové dopravní infrastruktury na opravy? BRUNCLÍK: Problém je, že v ČR nemáme vybudovanou základní páteřní síť. Proto je potřeba více než 90 procent prostředků investovat do budování nové sítě. A tento trend se bohužel v následujících několika letech nezmění. Jakmile dojde k dokončení páteřní sítě, tak bude větší prostor pro investice do údržby.

EURO: Poslední dobou se velmi často objevuje debata kolem cen za výstavbu. Ministerstvo dopravy přišlo s cenovými normativy, které mají hrát významnou roli při určování cen. Jak jste daleko s jejich používáním? BRUNCLÍK: Soubor normativů se standardně využívá od jara 2008. Všechny tendry na zhotovitele staveb, které probíhají v roce 2008, jsou z hlediska prověřování cen podrobovány kontrole použitím cenových normativů. V případě nejasností nebo disproporcí mezi cenami nabízenými zhotoviteli a cenami dle normativů jsou nabízené ceny zkoumány podrobnějšími metodami. Preventivně se tak snažíme zabránit předražování. Jsme rozhodnuti v případě prokazatelného nesouladu mezi nabízenými cenami a cenami dle normativů veřejné výběrové řízení i zrušit. Pro vysokou cenu jsme dosud zrušili dvě výběrová řízení. Zatím se tedy ukazuje, že normativy jsou dobrou pomůckou, a přestože je vysoká konjunktura v oblasti silničních staveb, vysoutěžené ceny se skutečně drží v úrovni normativů.

EURO: Plánujete nějaké výrazné změny v cenotvorbě u výstavby silnic a dálnic? BRUNCLÍK: V první řadě plánujeme soubor normativů pravidelně aktualizovat. Dalším prvkem je systematická práce na úpravě norem pro projektování silniční a dálniční sítě. Samotná kritéria pro tvorbu cen v dopravním stavitelství jsou dnes již dostatečně přísná a další významnější změny v metodice cenotvorby nejsou na pořadu dne.

EURO: S jakým rozpočtem na výstavbu a údržbu na rok 2009 počítáte? Jste s výší přidělených prostředků spokojeni? BRUNCLÍK: Prostředky na rok 2009 budou zhruba stejné jako v roce letošním. Předpokládáme, že k žádným změnám nedojde. Z ministerstva dopravy máme navíc garanci, že žádné stavby nebudou nedostatkem peněz omezovány. Do roku 2009 tak vstupujeme s optimismem.

EURO: Kolik z těchto peněz půjde do rekonstrukcí mostů? Po nedávné nehodě ve Studénce na Moravě dostalo téma kvality českých mostů velkou prioritu. BRUNCLÍK: Na údržbu mostů bychom potřebovali celkem pět až šest miliard korun. Z celkových 2,6 miliardy na údržbu všech komunikací v roce 2009 budeme dávat na opravy mostů necelou miliardu. U mostů je problém, že řada projektů je finančně náročná, a proto je prováděná jako jmenovitá akce investičního charakteru. Z tohoto důvodu nelze přesně uvést částku, která bude v roce 2009 do oprav mostů investována.

EURO: Jaké projekty výstavby dopravní infrastruktury pro rok 2009 budou svým rozsahem a objemem investic nejvýznamnější? BRUNCLÍK: Nejvýznamnější zůstává výstavba Pražského okruhu. Především půjde v roce 2009 o výstavbu úseku mezi dálnicí D1 a obcí Vestec. V roce 2009 bude na Pražském okruhu souvisle rozestavěno 24 kilometrů, tedy více než čtvrtina z jeho celkové délky. Dalším těžkým kalibrem příštího roku bude rozestavění 25 kilometrů dlouhého úseku na dálnici D3. Z finančního hlediska bude nejvíce zatížen stavěný úsek na dálnici D47 mezi Bělotínem a Bílovcem, kterým bude po dokončení definitivně propojená Praha s Ostravou. Na severu Čech bude příští rok aktuální výstavba zbývajícího úseku dálnice D8 v celkové délce 17 kilometrů. Pevně také věříme, že se nám v průběhu příštího roku podaří zahájit výstavbu severozápadního okruhu kolem Prahy. Posledním projektem, který odčerpá výrazné finanční prostředky, je výstavba důležité silniční křižovatky na komunikacích D1, R49 a R55 u Hulína. Jde o hlavní křižovatku na Moravě, která mimo jiné propojí dálnici D1 se Zlínem.

EURO: Zvládají stavební firmy uspokojovat požadavky investora, tedy ŘSD ČR? Není tímto dynamickým tempem ohrožena kvalita českých silnic? BRUNCLÍK: Tempo je skutečně mimořádně rychlé a nemá v historii budování silniční sítě obdoby. Jen na dálnicích a rychlostních silnicích máme nyní rozestavěno více než 200 kilometrů. Otázka kvality je při výstavbě prvořadá. Odpovídají tomu i dostatečně dlouhé záruční doby. Uvědomujeme si, že s obrovským objemem prací je třeba velmi důsledně kvalitu kontrolovat. Pokud nalezneme nějaká nedopatření, pak velmi důsledně jednáme se zhotovitelem o nápravě. Z hlediska kvality jsou v Česku jasně stanovené normy a nepřebíráme práci, pokud není v dostatečně dobré kvalitě.

EURO: Kdy bude podle vás celá síť dálnic v České republice dokončena? BRUNCLÍK: Mohlo by to být při současném tempu výstavby kolem roku 2020. Je také ale pravda, že strategie výstavby je v tento okamžik hotová jen do roku 2013. Takže uvedené datum je jen předpoklad vycházející ze současného tempa.

EURO: Zmínil jste výstavbu Pražského okruhu. Ten je nyní v popředí zájmu. Jakou cestou půjde severní část kolem obce Suchdol? Jižní nebo Severní variantou? BRUNCLÍK: V minulých týdnech bylo vydáno územní rozhodnutí na obě části severozápadního segmentu. V případě oblasti kolem Suchdola je vydáno územní rozhodnutí na Jižní variantu. A to bez ohledu na to, že jsou na územní rozhodnutí těchto dvou plánovaných úseků podána odvolání. Budeme muset počkat na výsledek rozhodnutí od orgánu vyšší instance, kterým je ministerstvo pro místní rozvoj. U tohoto kontroverzního úseku je důležité zmínit, že v loňském roce vláda svým usnesením pověřila komisi odborníků, aby posoudila navrhované trasy. Závěr skupiny odborníků potvrdil opodstatněnost Jižní varianty.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče