Stavby, na něž Unie dala a nedala peníze

11. ledna 2012, 07:48 - Dalibor Dostál
11. ledna 2012, 07:48

 Výstavba dopravní infrastruktury v České republice je závislá na příspěvcích ze strukturálních fondů Evropské unie. Jenže kvůli pochybením českých úřadů už odmítla EU proplatit celkem přes jedenáct miliard korun.

 

Foto: Profimedia.cz

Česká republika má jedny z nejdražších dálnic v Evropě, jejjichž kvalita je značně kolísavá. V některých úsecích by nové dálnice nazval dálnicemi jen málokdo. Například mnohé úseky D1 již dnes lidé nazývají tankodromem. O problémech českých dálnic se můžete dočíst v hlavním tématu letošního druhého čísla časopisu Profit.

Stavby, jejichž proplacení  Evropská unie odmítla  - ztráta 11 miliard korun 

Dálnice Lovosice–Řehlovice

Velikost investice: 15,724 miliardy Kč

Co vadilo EU: České úřady ignorovaly požadavek, podle něhož je nutné u každé stavby hrazené z Bruselu projednat rizika pro životní prostředí. Diskuze nebyla vedena ani o možnosti zvolit jinou trasu, která by se vyhnula cenným lokalitám v chráněné krajinné oblasti.

Obchvat Nymburka

Velikost investice: 1,311 miliardy Kč

Co vadilo EU: Nejasnosti v zadávání zakázky. Původní cena stavby měla být 1,032 miliardy korun. Kvůli vícepracem se zvýšila o 131 milionů korun, aniž by Ředitelství silnic a dálnic na tyto práce vypsalo výběrové řízení.

Zdvihací most v Kolíně

Velikost investice: 1,229 miliardy Kč

Co vadilo EU: Netransparentní zadání veřejné zakázky. Výběrové řízení bylo vypsáno velmi nekvalitně. Navíc sporný je od samého začátku i celý smysl projektu, který odborníci kritizovali jako neúčelné utrácení veřejných peněz.

Vodní cesta Hněvkovice – Týn nad Vltavou

Velikost investice: 734 milionů Kč

Co vadilo EU: Stejně jako u úseku České Budějovice – Hluboká stavba nesplňuje ani minimální normy pro lodní dopravu.

Vodní cesta České Budějovice – Hluboká

Velikost investice: 880 milionů Kč

Co vadilo EU: Česko žádalo o dotaci na vodní dopravní cestu, která je však na úzkém horním toku Vltavy ekonomickým nesmyslem a mohou se po ní plavit maximálně výletní parníky.

 Zdroj: Státní fond dopravní  infrastruktury

Stavby, které Evropská unie finančně podpořila  zisk  27 miliard korun

Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav

Velikost investice: 3,023 miliardy Kč

Přínos projektu: Stavba zvyšuje maximální rychlost na trati až na 130 kilometrů v hodině a sjednotila tuto část železničního koridoru s evropskými parametry a standardy.

Rekonstrukce kolejiště železniční stanice Přerov

Velikost investice: 4,921 miliardy Kč

Přínos projektu: Vybudován dvoukolejný průtah tímto

významným železničním uzlem. Vlaky mohou před nádražím jet rychlostí až 160 kilometrů v hodině a nádražím projíždět rychlostí 80 kilometrů v hodině.

Modernizace západní části Hlavního nádraží v Praze, první až čtvrté nástupiště

Velikost investice: 1,764 miliardy Kč

Přínos projektu: Součástí stavby je dokončení modernizace podchodů pro cestující pro první až čtvrté nástupiště a zavazadlové tunely. Zvýšení nástupišť ulehčilo výstupy a nástupy cestujících do vlakových souprav.

Optimalizace železnice Horní Dvořiště – České Budějovice

Velikost investice: 1,521 miliardy Kč

Přínos projektu: Tento 57 kilometrů dlouhý úsek již prošel v letech 1996 až 2000 částečnou rekonstrukcí a elektrifikací. Nyní byly stavební práce směřovány do zbývajících úseků, které ještě neprošly rekonstrukcí.

Dálnice D1 Kroměříž–Říkovice a rychlostní silnice R55  Skalka–Hulín

Velikost investice: 11,412 miliardy Kč

Přínos projektu: Dostavba úseků dálnice D1 a silnice R55 zlepšila silniční spojení do Zlína. Komunikace výrazným způsobem zkrátila cestovní dobu a odvedla dopravu mimo města a obce. Dálnice D1 byla prodloužena o 11,3 kilometru, R55 o 10,8 kilometru.

Zdroj: Operační program Doprava,  Ministerstvo dopravy 

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít