Stavbu brzdí peníze a pozemky

04. června 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
04. června 2007, 00:00

DÁLNICE D3 O nutnosti vybudovat dálniční spojení Prahy s Českými Budějovicemi a Rakouskem se mluví už dvacet let. Termín dostavby dálnice D3 je plánován na rok 2016. Ani toto datum však nemusí být konečné. Historie úvah o dálničním spojení Prahy s jižními Čechami sahá až do roku 1939.

DÁLNICE D3 O nutnosti vybudovat dálniční spojení Prahy s Českými Budějovicemi a Rakouskem se mluví už dvacet let. Termín dostavby dálnice D3 je plánován na rok 2016. Ani toto datum však nemusí být konečné. Historie úvah o dálničním spojení Prahy s jižními Čechami sahá až do roku 1939. V roce 1963, kdy vznikla základní dálnic bývalého Československa, D3 však v plánech chyběla. Teprve na konci 80. let se úvahy o výstavbě této dálnice obnovily. V roce 1991 vznikl obchvat Tábora jako první část budoucí dálnice D3, o 13 let později přibyl další úsek na sever od Tábora. V současné době začíná výstavba úseku z Tábora do Bošilce, který by měl být pilotním projektem spolupráce státu a soukromé firmy v rámci projektu PPP (Public Private Partnership). Velkým problémem bylo vedení budoucí dálnice ve Středočeském kraji. Teprve loni v prosinci úřady schválily příslušné územní plány s plánovanou trasou dálnice. PŘÍPRAVY ZAČÍNAJÍ I U PRAHY Trasa D3 naváže na jižním okraji Prahy na budovaný dálniční okruh. Letos začal proces posuzování vlivu dálnice na životní prostředí, který by měl podle informací z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) trvat přibližně dva roky. „Tento proces je časově náročný. Při posuzování je třeba sledovat jarní a podzimní vegetační období,“ popisuje Martin Höfler z oddělení přípravy ŘSD. Podle jeho slov se navíc dají očekávat průtahy ve všech navazujících správních řízeních, které vzniknou odvoláváním odpůrců dálnice D3 ve všech správních řízení. Výkupy pozemků prý zřejmě také nepůjdou hladce, na přetřes přijde možná i použití nepopulárního institutu vyvlastnění. Další komplikace připouští i mluvčí Krajského úřadu Středočeského kraje Martin Kupka. „Vyřešena byla zatím velmi důležitá otázka výběru trasy. Při pořizování územních plánů stavaři pracovali s několika variantami trasy dálnice vybranými za účasti obcí, občanských sdružení a ministerstva životního prostředí,“ připomíná mluvčí. Jak dodal, kraj bude společně s obcemi a občany požadovat maximum technických opatření na snížení, případně vyloučení nebo alespoň kompenzaci negativních vlivů dálnice. HEJTMAN VIDÍ ŠANCI V PPP Středočeský a Jihočeský kraj čekají na dálnici již dlouhá léta. „Jihočeský kraj vnímá výstavbu dálnice D3 jako jednu ze svých nejdůležitějších dopravních priorit. Proto jakákoli váhání a průtahy jsou pro nás velmi špatnou zprávou,“ řekl Profitu jihočeský hejtman Jan Zahradník. Podle jeho slov by na jihu Čech větší problém s trasou budoucí dálnice být neměl, jednotlivé úseky jsou již stabilizované v územním plánu. „Problémy lze spatřovat v některých úsecích spíše ve výškovém vedení stavby, tedy ve velikosti estakád a tunelů,“ míní hejtman. On sám vidí možnost rychlejší výstavby dálnice v širším zapojení soukromého kapitálu. Avšak za podmínky, že bude mít stát s budoucími koncesionáři uzavřenu dostatečně kvalitní koncesionářskou smlouvu, v níž bude pamatováno i na dobu výstavby. DALŠÍ KILOMETRY UŽ LETOS S největší pravděpodobností ještě letos začnou řidiči využívat nový, šest a půl kilometru dlouhý úsek dálnice D3 mezi Táborem a Meznem. Stihnout se má dokonce i trasa dlouhá 1,7 kilometru mezi Meznem a Novou Hospodou, kde se dálnice napojí na silnici E55. Příprava dálnice D3 pokračuje také v úsecích od Tábora do Soběslavi a ze Soběslavi na Bošilec v celkové délce 30,5 kilometru. Zde se má stavět takzvanou metodou PPP, což je spojení veřejného a soukromého sektoru bez státních peněz. Z výsledku auditu provedeného firmou Mott MacDonald je zřejmé, že z technického hlediska je pro tento úsek metoda PPP přijatelná. „Bylo nám také doporučeno využít metodu DBFO (navrhni, postav, financuj a provozuj),“ říká hejtman Zahradník. Mezi Meznem a Chotovinami se podle Tomáše Kaze z ŘSD bude jezdit zatím pouze v polovičním profilu. „Předpokládáme, že příští rok bude stavební povolení na zbývající část,“ upozorňuje. Jak dále Kaz uvádí, na všechny další úseky dálnice D3 v jižních Čechách se momentálně zpracovávají nebo už dokončují dokumenty potřebné k územnímu řízení. Stavět by se pak mohlo začít v letech 2009 až 2011. V roce 2011 by se také prvního úseku dálnice mohlo dočkat Českobudějovicko, otevřen má být tříkilometrový úsek mezi Borkem a Úsilným. Stavbu dálnice D3 z Tábora do Bolšilce mohou také zkomplikovat majitelé pozemků. Zatím se ŘSD podařilo skoupit přibližně dvě třetiny pozemků. S dalšími vlastníky zatím zástupci této státní firmy vyjednávají. Případné vyvlastnění některých pozemků považuje ŘSD za krajní řešení. Možný soudní spor by prý stavbu oddálil o několik let. Dalším problémem je prázdná státní kasa. Zatím jsou totiž peníze na výkupy pozemků, na zhotovení projektové dokumentace a na organizaci koncesního řízení, na vlastní výstavbu ale nikoliv. Ty musí dodat výherce koncese. Podle premiéra Mirka Topolánka by držitelem koncese neměla být stavební firma. Tu by si měl výherce najít a tím tlačit cenu dolů. Vláda zatím ale ještě ani nedostala ke schválení podmínky investorského výběrového řízení, na nichž pracují britští odborníci. Teprve poté se řízení rozběhne a koncem příštího roku by měla být podepsána koncesní smlouva s investorem. Samotná výstavba 30,5 kilometru dlouhého úseku pak potrvá pětadvacet měsíců. VLÁDNÍ PODPORA SE V POSLEDNÍ DOBĚ ZLEPŠUJE**

Zástupci krajských samospráv i Sdružení pro výstavbu D3 a R4 v poslední době chválí podporu výstavby dálnice D3 ze strany státu. „Na rozdíl od předchozích vlád nastal posun v rychlosti přípravy. Pozornost, která je dnes D3 věnována, je větší. Loni byl problém profinancovat rozestavěný úsek u Chotovin, letos se podařilo najít miliardu a 34 milionů,“ říká šéf sdružení a senátor Pavel Eybert.

„Zazněla jasná vyjádření k dálnici a její podpoře. To je pro nás nejvýznamnější závěr,“ doplňuje hejtman Zahradník. Premiér Topolánek tvrdí, že dálnice D3 je prioritou vlády.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče