Stavbaři bojují s cenami energií a s korupcí

21. dubna 2008, 00:00 - Tomáš Johánek
21. dubna 2008, 00:00

Stavební výroba v České republice i přes pesimistické předpoklady některých analytiků stále roste. V únoru meziročně stoupla o 11,5 procenta. Zvyšuje se jak nová výstavba, tak rekonstrukce a modernizace již existujících staveb. Firmy z oboru ale nepropadají přehnanému optimismu.

Stavebnictví v Česku se navzdory některým prognózám daří. Analytici si nárůst stavební výroby (v únoru o 11,05 procenta) vysvětlují zejména tím, že sílí přítok peněz z unijních fondů zaměřených na financování infrastruktury. Relativně stále levné jsou i úvěry například na bydlení. Důležité je podle nich především to, že roste počet nově vydaných stavebních povolení a podepsaných zakázek. „To dává předpoklad, že se dlouhodobě klesající zásoba stavebních prací může letos začít opět doplňovat,“ míní analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Pokračuje stavba bytů

Vedle realizace rozsáhlých projektů v dopravní infrastruktuře pokračuje i masivní výstavba bytů. Stavební úřady povolily v letošním únoru výstavbu 3364 bytů, což bylo o 395 bytů více než před rokem. Z toho novou výstavbou vznikne 2917 bytů a změnou dokončených staveb 447 bytů. Orientační hodnota nově povolených bytů v bytových domech byla sedm miliard korun.

Růst odvětví podle analytiků neohrozí ani turbulence na světových finančních trzích. „Stavebníci prožijí žně i v dalších měsících. Americká hypoteční krize, která drtí tamní sektor realit, se v Česku projeví jen velmi zprostředkovaně a nepřímo. Proto lze očekávat, že stavebnictví se bude moci chlubit velmi slušnými výsledky i nadále,“ odhaduje analytik ČSOB Petr Dufek. Mnohem významnější pro kondici českého stavebnictví tak podle něj bude, jak se stát, obce a města naučí čerpat peníze z evropských fondů.

Stavebnictví i nadále drží dopravní projekty

Rok 2008 bude rokem intenzivních prací na modernizaci dopravních sítí. Jen Ředitelství silnic a dálnic má letos k dispozici 52,5 miliardy korun, což je o šest miliard více než loni. Za navýšením jsou evropské peníze z operačního programu Doprava. Celkem by v letech 2007 až 2013 mělo ředitelství obdržet z evropských fondů 75 miliard korun. Prioritami investora v oblasti dálnic a rychlostních komunikací jsou pro nejbližší období jižní část pražského silničního okruhu a poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří. Dále též výstavba dalších úseků dálnice D1, respektive dokončení výstavby dálnice D47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bohumínem.

Další miliardy korun půjdou letos z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na modernizaci úseků mezinárodních železničních koridorů. V letošním roce by měla skončit rekonstrukce železnice mezi Zábřehem na Moravě a Olomoucí, pokračuje modernizace třetího koridoru mezi Plzní a Stříbrem a čtvrtého koridoru mezi Prahou a Benešovem, respektive mezi Táborem a Soběslaví na jihu Čech. Na podzim také skončí jedna z největších investic na českých kolejích vůbec – výstavba Nového spojení v Praze mezi Hlavním nádražím a Libní. Poněkud za původním očekáváním se naopak vyvíjí projekt Živá nádraží, v jehož rámci chtěly České dráhy zmodernizovat přibližně 120 nejvýznamnějších stanic. Tento projekt však naráží na protahující se schvalovací řízení i nedostatek peněz.

Růst může ohrozit i tlak na vyšší mzdy

Statistická čísla mohou budit dojem, že české stavebnictví jede a žádné vážné problémy nehrozí. To ale není celá pravda. Podle průzkumu společnosti Incoma Research, provedeného mezi stavebními firmami a dodavateli stavebních materiálů, existují čtyři největší hrozby pro české stavebnictví: konkrétně růst cen energií, korupce, navýšení mzdových nákladů na úroveň Evropské unie a zastavení růstu stavebního průmyslu.

Z pohledu firem zůstávají největším rizikem drahé energie. Na druhém místě je za největší hrozbu označováno zvyšování mezd, následuje zastavení růstu oboru a růst cen stavebních hmot a stavebních výrobků. Dodavatelé stavebních materiálů vidí jako největší hrozbu opět ceny energií. Za ní následují zastavení růstu stavebnictví, zvyšování mezd na unijní úroveň a časté změny v daních. Samotné stavební firmy považují drahé energie a vysoké mzdy za stejně závažná rizika. Proti dodavatelům však u nich na dalším místě následuje strach ze zdražování stavebních hmot, obavy ze zastavení růstu odvětví jsou až na čtvrtém místě.

Největší příležitostí jsou peníze z Unie

Pokud měly firmy hodnotit největší příležitosti českého stavebnictví za obor jako celek, umístily na první místo investice z evropských fondů. V těsném závěsu se umístilo zvyšování počtu modernizací a rekonstrukcí. Na třetím místě je zahrnutí dopravní infrastruktury do evropských sítí, na čtvrté místo daly zahraniční investice v Česku. Ze svého pohledu vidí firmy největší příležitosti českého stavebnictví především ve zvýšení počtu rekonstrukcí a modernizací staveb. Jako druhou největší příležitost vnímají stavbaři důraz na výstavbu ekologických staveb. Na třetím místě si nejvíce slibují od zahraničních investic v Česku, přibližně stejně potom hodnotily význam dotací ze strukturálních fondů a zavedení eura.

Ze slabých stránek českého stavebnictví přiřazují stavbaři největší váhu malému počtu nových učňů. Na druhém místě se potom umístil počet kvalifikovaných řemeslníků, na třetím legislativa a její časté změny.

Hlavní silnou stránkou stavitelství v České republice je podle firem především znalost domácích podmínek, následovaná odbornou kvalifikací inženýrů a architektů. Na bronzové příčce je schopnost provádět stavby největší technické náročnosti a kvality.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení dalším Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít