Menu Zavřít

Stavbaři bojují s cenami energií a s korupcí

21. 4. 2008
Autor: Euro.cz

Stavební výroba v České republice i přes pesimistické předpoklady některých analytiků stále roste. V únoru meziročně stoupla o 11,5 procenta. Zvyšuje se jak nová výstavba, tak rekonstrukce a modernizace již existujících staveb. Firmy z oboru ale nepropadají přehnanému optimismu.

Stavebnictví v Česku se navzdory některým prognózám daří. Analytici si nárůst stavební výroby (v únoru o 11,05 procenta) vysvětlují zejména tím, že sílí přítok peněz z unijních fondů zaměřených na financování infrastruktury. Relativně stále levné jsou i úvěry například na bydlení. Důležité je podle nich především to, že roste počet nově vydaných stavebních povolení a podepsaných zakázek. „To dává předpoklad, že se dlouhodobě klesající zásoba stavebních prací může letos začít opět doplňovat,“ míní analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Pokračuje stavba bytů

Vedle realizace rozsáhlých projektů v dopravní infrastruktuře pokračuje i masivní výstavba bytů. Stavební úřady povolily v letošním únoru výstavbu 3364 bytů, což bylo o 395 bytů více než před rokem. Z toho novou výstavbou vznikne 2917 bytů a změnou dokončených staveb 447 bytů. Orientační hodnota nově povolených bytů v bytových domech byla sedm miliard korun.

Růst odvětví podle analytiků neohrozí ani turbulence na světových finančních trzích. „Stavebníci prožijí žně i v dalších měsících. Americká hypoteční krize, která drtí tamní sektor realit, se v Česku projeví jen velmi zprostředkovaně a nepřímo. Proto lze očekávat, že stavebnictví se bude moci chlubit velmi slušnými výsledky i nadále,“ odhaduje analytik ČSOB Petr Dufek. Mnohem významnější pro kondici českého stavebnictví tak podle něj bude, jak se stát, obce a města naučí čerpat peníze z evropských fondů.

Stavebnictví i nadále drží dopravní projekty

Rok 2008 bude rokem intenzivních prací na modernizaci dopravních sítí. Jen Ředitelství silnic a dálnic má letos k dispozici 52,5 miliardy korun, což je o šest miliard více než loni. Za navýšením jsou evropské peníze z operačního programu Doprava. Celkem by v letech 2007 až 2013 mělo ředitelství obdržet z evropských fondů 75 miliard korun. Prioritami investora v oblasti dálnic a rychlostních komunikací jsou pro nejbližší období jižní část pražského silničního okruhu a poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří. Dále též výstavba dalších úseků dálnice D1, respektive dokončení výstavby dálnice D47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bohumínem.

Další miliardy korun půjdou letos z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na modernizaci úseků mezinárodních železničních koridorů. V letošním roce by měla skončit rekonstrukce železnice mezi Zábřehem na Moravě a Olomoucí, pokračuje modernizace třetího koridoru mezi Plzní a Stříbrem a čtvrtého koridoru mezi Prahou a Benešovem, respektive mezi Táborem a Soběslaví na jihu Čech. Na podzim také skončí jedna z největších investic na českých kolejích vůbec – výstavba Nového spojení v Praze mezi Hlavním nádražím a Libní. Poněkud za původním očekáváním se naopak vyvíjí projekt Živá nádraží, v jehož rámci chtěly České dráhy zmodernizovat přibližně 120 nejvýznamnějších stanic. Tento projekt však naráží na protahující se schvalovací řízení i nedostatek peněz.

Růst může ohrozit i tlak na vyšší mzdy

Statistická čísla mohou budit dojem, že české stavebnictví jede a žádné vážné problémy nehrozí. To ale není celá pravda. Podle průzkumu společnosti Incoma Research, provedeného mezi stavebními firmami a dodavateli stavebních materiálů, existují čtyři největší hrozby pro české stavebnictví: konkrétně růst cen energií, korupce, navýšení mzdových nákladů na úroveň Evropské unie a zastavení růstu stavebního průmyslu.

Z pohledu firem zůstávají největším rizikem drahé energie. Na druhém místě je za největší hrozbu označováno zvyšování mezd, následuje zastavení růstu oboru a růst cen stavebních hmot a stavebních výrobků. Dodavatelé stavebních materiálů vidí jako největší hrozbu opět ceny energií. Za ní následují zastavení růstu stavebnictví, zvyšování mezd na unijní úroveň a časté změny v daních. Samotné stavební firmy považují drahé energie a vysoké mzdy za stejně závažná rizika. Proti dodavatelům však u nich na dalším místě následuje strach ze zdražování stavebních hmot, obavy ze zastavení růstu odvětví jsou až na čtvrtém místě.

Největší příležitostí jsou peníze z Unie

Pokud měly firmy hodnotit největší příležitosti českého stavebnictví za obor jako celek, umístily na první místo investice z evropských fondů. V těsném závěsu se umístilo zvyšování počtu modernizací a rekonstrukcí. Na třetím místě je zahrnutí dopravní infrastruktury do evropských sítí, na čtvrté místo daly zahraniční investice v Česku. Ze svého pohledu vidí firmy největší příležitosti českého stavebnictví především ve zvýšení počtu rekonstrukcí a modernizací staveb. Jako druhou největší příležitost vnímají stavbaři důraz na výstavbu ekologických staveb. Na třetím místě si nejvíce slibují od zahraničních investic v Česku, přibližně stejně potom hodnotily význam dotací ze strukturálních fondů a zavedení eura.

BRAND24

Ze slabých stránek českého stavebnictví přiřazují stavbaři největší váhu malému počtu nových učňů. Na druhém místě se potom umístil počet kvalifikovaných řemeslníků, na třetím legislativa a její časté změny.

Hlavní silnou stránkou stavitelství v České republice je podle firem především znalost domácích podmínek, následovaná odbornou kvalifikací inženýrů a architektů. Na bronzové příčce je schopnost provádět stavby největší technické náročnosti a kvality.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).