Státní firma dle privatizačního zákona

23. května 2008, 11:59 - Pavel Matocha
23. května 2008, 11:59

Prověrka nabývacích titulů k nemovitostem již nabrala zpoždění

Transformace České pošty z provozní na obchodně-provozní společnost změní dle jejího generálního ředitele Karla Kratiny zásadním způsobem její fungování. Dle jejích kritiků, kteří se opírají o poslední kritickou zprávu Českého telekomunikačního úřadu, ale žádná změna k lepšímu obsloužení zákazníka nenastane, dokud pošta nepřijde o svůj monopol. Teprve konkurence na trhu poštovních služeb přinese jejich zkvalitňování.
S liberalizací poštovních služeb v rámci Evropské unie se původně počítalo od roku 2009. Brusel však posunul startovní čáru až na rok 2011. Ale ani ten pravděpodobně nebude platit pro Českou republiku. V březnovém materiálu pro meziresortní řídící výbor pro transformaci pošty, jehož kopii má týdeník EURO k dispozici, se totiž počítá s prodloužením lhůty pro liberalizaci trhu poštovních služeb v České republice až do roku 2013.
„V minulosti byla pošta orientovaná na to, aby především splnila závazek vyplývající z poštovní smlouvy. Čili aby dopravila zásilku od odesílatele k adresátovi. Naším cílem však je stát se normální obchodní společností. Musíme proto dosáhnout proměny myšlení lidí. Nestačí včas dodat. Je to totiž třeba udělat za ekonomicky opodstatněných podmínek,“ říká ředitel Kratina. Této transformaci bude odpovídat i změna právní formy firmy. Ze státního podniku se má k 1. červenci 2009 stát akciová společnost, byť stále stoprocentně vlastněná státem. Přeměna právní formy bude probíhat dle zákona o velké privatizaci a jejími podmínkami kromě zpracování privatizačního projektu jsou ekologický audit a prověrka majetku. Jak však vyplývá z již zmíněného materiálu pro meziresortní výbor a jak týdeníku EURO potvrdil i předseda dozorčí rady České pošty Zdeněk Zajíček, prověrka majetku již nabrala zpoždění.

Pošta hledá své nemovitosti

Ekologický audit problémem není. Pošta není petrochemická továrna, jejíž vliv na životní prostředí je třeba složitě posuzovat. Její vozový park, čítající 4187 aut a s ním související dopravní střediska a několik vlastních kotelen, nemohlo znamenat pro odborníky z GEOtestu Brno nic složitého.
Mnohem komplikovanější je však prověrka majetku, kterou má na starosti poradenská firma Value Added. Česká pošta má celkem 3349 poboček, z čehož 1023 sídlí v nemovitostech patřících České poště. Jenom její nemovitý majetek je tedy obrovského rozsahu. Do poloviny března měla mít pošta ukončenou prověrku nabývacích titulů k těmto nemovitostem a do konce dubna měl být vypracován audit právních vztahů k nemovitému majetku.
„Začala mamutí akce prověřování nabývacích titulů našich nemovitostí a považuji za zázrak, že z hlediska časových termínů zatím vše zvládáme. Celkový rámec je dán termínem 30. června 2009, ke kterému musí vzniknout Česká pošta, a. s. Ostatní termíny jsou jen naše pracovní a je v nich samozřejmě i určitá vata,“ říká ředitel pošty Karel Kratina.
I náměstek ministra vnitra a předseda dozorčí rady České pošty Zdeněk Zajíček však přiznává, že nastal skluz. „Bylo mi vysvětleno, že zpoždění způsobily některé katastrální úřady, protože nepředaly včas požadované informace a dokumenty. Termín byl posunut do konce května. Stále jsem přesvědčen, že ředitel České pošty celou transformaci dobře a v termínu zvládne,“ říká náměstek Zajíček.
Česká pošta měla v nynější fázi transformačních příprav vytypovat majetek, který by nepotřebovala a jejž by chtěla nechat státnímu podniku nebo převést třeba na malé obce. Zatím však žádný takový majetek identifikován nebyl. „Naším cílem je, aby co největší množství majetku přešlo ze státního podniku do akciové společnosti,“ říká Karel Kratina.
„Varuji vedení České pošty, že nejhorší, co by mohlo nastat, je, že teď stát vloží veškerý nemovitý majetek ze státního podniku do akciové společnosti, protože pošta říká, že jej potřebuje pro svou činnost. A vzápětí po zapsání akciové společnosti začne management vylepšovat hospodaření České pošty tím, že bude prodávat její nemovitosti,“ dodává k tomu předseda dozorčí rady Zajíček.

Na privatizaci zapomeňte

Zpráva o vlastních nemovitostech, kterou by pošta měla v těchto dnech dokončit a počátkem června předložit meziresortní řídící komisi, však neznamená, že podnik bude mít své nemovitosti přesně popsané a oceněné. Pasportizace majetku pošty je totiž hudbou vzdálenější budoucnosti.
„Bylo rozhodnuto, že přeměna státního podniku Česká pošta na akciovou společnost bude probíhat dle zákona o velké privatizaci. A v tomto zákoně je napsáno, že se postupuje metodou účetních hodnot. Nemá to však nic společného se samotnou privatizací. Přeměna má totiž skončit ve formě akciové společnosti, kterou stoprocentně vlastní stát. Teprve v případě dalších kroků - kdyby stát chtěl prodat nějaký podíl ve společnosti soukromému investorovi - přichází v úvahu oceňování v tržních hodnotách,“ říká ředitel Kratina.
Privatizační úvahy brzdí i předseda dozorčí rady pošty a náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček: „Neočekávám, že by se stát kdykoli v budoucnu vzdal rozhodujícího vlivu v České poště. Možná může prodat deset nebo patnáct procent akcií, jsem však přesvědčen, že většinu si stejně jako třeba u společnosti ČEZ ponechá.“
Otázkou nicméně zůstává, zda kvůli transformaci státního podniku v akciovou společnost není nutné provést ocenění všech jeho jednotlivých aktiv. Tedy i tržní ocenění nemovitostí. Kratina i Zajíček jsou přesvědčeni, že to nutné není, protože se dá postupovat dle zákona o velké privatizaci z roku 1992.
„Pasportizaci majetku si pošta samozřejmě také musí udělat, ale nemusí ji mít před přeměnou na akciovou společnost. Tam se bude převádět majetek v účetních hodnotách,“ říká předseda dozorčí rady Zajíček.
„Nedávno jsme vypsali dvě výběrová řízení, jedno pro Čechy a druhé pro Moravu, na pasportizaci majetku České pošty. Troufám si říct, že ať ji nakonec bude provádět kdokoli, za kratší dobu než jeden a půl roku ji nemůže zvládnout. Pro přeměnu státního podniku na akciovou společnost však pasportizaci majetku nepotřebujeme,“ dodává ředitel Kratina.

Liberalizaci odsuneme a zregulujeme

Zásilky do 50 gramů a v ceně do osmnácti korun jsou regulovanou službou, na kterou má v České republice monopol Česká pošta. A bude jej zřejmě mít až do roku 2013. Konec regulovaného trhu a příchod konkurence mohou přinést i výraznou diferenciaci v cenách stejné služby - podle místa bydliště adresáta. Nejlukrativnější pro všechny doručovatelské služby je, pokud mnoho adresátů bydlí na jednom místě. Nejhorší jsou naopak odlehlé samoty. V budoucnu by se proto mohla dramaticky lišit cena dopisu, který by směřoval do Prahy, od toho, jenž by putoval do Pitína.
„Z obchodního hlediska je nejlukrativnější dělat pro korporace a doručovat do měst. A právě to bude předmětem konkurence. Proto je důležité, jakým způsobem bude nadále trh s poštovními službami v České republice regulován. Česká pošta má povinnost doručovat pětkrát týdně na každé místo v České republice. Bude mít stejnou povinnost i její konkurence po liberalizaci? A pokud ne, kde je onen liberalismus a ona volná ruka trhu? Proč by někdo tu povinnost měl mít, a jiný nikoli?“ ptá se ředitel pošty Kratina.

Box 1:
Meziresortní řídící výbor pro transformaci České pošty

Zdeněk Zajíček (ministerstvo vnitra)
Martin Kocourek (Úřad vlády)
Jan Duben (ministerstvo průmyslu a obchodu)
Oldřich Černoch (ministerstvo financí)
Karel Kratina (Česká pošta)

Box 2:
Poradci pro transformaci České pošty

Deloitte & Touche (privatizační projekt)
Value Added (prověrka majetku)
Advokátní kancelář Kříž a Bělina (právo)
GEOtest Brno (ekologický audit)

Box 3:
Struktura zákazníků České pošty

60 procent korporace
30 procent státní správa a samospráva
10 procent občané

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče