Státní dráhy prý vyhrály dumpingem

13. listopadu 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
13. listopadu 2006, 00:00

ŽELEZNIČNÍ TENDRYČeské dráhy údajně vyhrály tendry na dvě rychlíkové tratě kvůli nabídce dumpingových cen. Zájemci o provozování osobní železniční dopravy se obrátili na antimonopolní úřad, aby celou záležitost prošetřil.

ŽELEZNIČNÍ TENDRY České dráhy údajně vyhrály tendry na dvě rychlíkové tratě kvůli nabídce dumpingových cen. Zájemci o provozování osobní železniční dopravy se obrátili na antimonopolní úřad, aby celou záležitost prošetřil.

České dráhy (ČD) mají problém s údajným cenovým dumpingem v nabídce zajištění osobní dopravy na rychlíkových tratích z Plzně do Mostu, respektive z Liberce do Pardubic. Domnívá se to Sdružení železničních společností (SŽS), které zastřešuje necelou dvacítku podnikatelů v železniční dopravě. Odeslalo proto Úřadu na ochranu hospodářské soutěže žádost o prošetření tendrů.

Soutěž se uskutečnila na přelomu loňského a letošního roku, podle soukromých dopravců za nestandardních okolností. Finální nabídka drah prý byla v rozporu se zadávacími podmínkami soutěže. „Zatímco ceny nabízené soukromými dopravci se lišily v řádu jednotek procent, České dráhy nabídly cenu nižší o více než čtyřicet procent. Nevěříme, že takto výrazně nižší ceny dosáhl monopolní dopravce pouze tím, že nasadil zastaralé vozy z počátku devadesátých let,“ podotýká šéf sdružení Jiří Mužík.

CENA PORAZILA KVALITU

Podle Mužíka stojí za cenou nabízenou drahami dumping, tedy zlevnění na základě křížového financování z jiných tratí. „České dráhy nabídly na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem pouze 16 procent ceny konkurence. Podle našich zkušeností se za tuto cenu taková trať provozovat nedá,“ zdůrazňuje Mužík. Ten kritizuje i fakt, že zadávací podmínky soutěže definovaly dvě hlavní kritéria - cenu a kvalitu. Kritériem s nejvyšší váhou měl být poměr mezi výší ztráty a nabízenou kvalitou drážních vozidel.

Zatímco státní dráhy šly do tendru s vozy vyrobenými maximálně v minulé dekádě, soukromí dopravci nabídli zcela nové stroje zahraniční produkce. „Ministerstvo tedy v přímém rozporu s vlastním publikovaným záměrem, tedy zlepšit kvalitu služeb na poptávaných rychlíkových tratích, sáhlo po nejlevnějším řešení,“ domnívá se Mužík. Přitom vyšší kvalita by prý přitáhla na železnici další cestující, kteří by přispěli ke snížení ztráty a tedy i státní dotace.

DRÁHY DUMPING ODMÍTAJÍ

Zástupci ČD se přirozeně obvinění z dumpingu brání. Za nižší nabízenou cenou prý stojí hlavně velikost této firmy. „Využíváme synergických efektů, jako je například přesun souprav z jiných tratí nebo návaznost spojů,“ říká mluvčí drah Aleš Ondrůj. Podle jeho slov státní organizace náklady v žádném případě nefinancuje z jiných činností. „Skutečnost je taková, že České dráhy jsou dnes silným partnerem, který dokáže v těchto výběrových řízeních uspět s nejlepší nabídkou. Ta je jako celek pro objednatele výhodnější, než jsou nabídky dalších dopravců,“ míní mluvčí.

Jak dále uvedl, podnik se řadu let pohybuje v liberalizovaném železničním prostředí, kde například v nákladní dopravě působí několik dalších subjektů provozujících nákladní dopravu. „Přesto jsou České dráhy dopravcem, který dále upevňuje pozici na trhu a zaznamenává výrazný růst aktivit,“ zdůraznil Ondrůj. Podle jeho slov dráhy zvítězily ve všech letos pořádaných výběrových řízeních na provozování osobní dopravy.

OPAKOVÁNÍ TENDRŮ NEHROZÍ

Antimonopolní úřad potvrdil, že žádost soukromých dopravců o prošetření cen nabízených v tendrech dostal a bude se jí zabývat. „Existují dvě možnosti řešení. Buď se křížové financování nepotvrdí a případ se zastaví, nebo se potvrdí a zahájíme správní řízení,“ uvádí Filip Vrána z tiskového oddělení úřadu. Jakékoliv rozhodnutí však rozhodně nebude znamenat, že by se výběrové řízení zrušilo a vlaky mezi Mostem a Plzní, případně mezi Libercem a Pardubicemi, 10. prosince nevyjely.

Opakování tendrů ostatně nepožadují ani sami stěžovatelé. „Naším cílem je především zajistit rovné podmínky pro další výběrová řízení, která by měla následovat,“ říká Petr Moravec, generální ředitel soukromého dopravce Veolia Transport ČR (bývalý Connex). „Podnět nenapadá přímo výsledek výběrového řízení, jeho opakování tedy nehrozí,“ dodává mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

LIBERALIZACE POKULHÁVÁ

České dráhy ale nevyhrávají jen státní tendry na rychlíky, ale i krajská výběrová řízení na zajištění dopravní obslužnosti po vybraných tratích. Ještě na počátku roku se přitom zdálo, že do osobní železniční dopravy přijde konečně konkurence. Pak ale dráhy vyhrály dvě dotčená výběrová řízení, i tendry na přepravu z Chebu do Hranic v Čechách, respektive mezi Chebem a Luby.

Tendr na tratě v okolí Liberce tamější krajský úřad nakonec úplně zrušil s tím, že je spokojený se službami Českých drah. Prakticky monopolního dopravce v segmentu osobní železniční dopravy ale donutil k nasazení kvalitnějších vozidel.

JAK ZAJISTIT ŘÁDNÁ VÝBĚROVÁ ŘÍZENÍ

Sdružení železničních společností prezentovalo sedm základních doporučení pro správný průběh výběrových řízení:

  • doba mezi koncem výběrového řízení a zahájením provozu na trati má být alespoň dva roky
  • doba, na kterou uzavře zadavatel smlouvu s dopravcem, má být alespoň 15 let
  • nesoutěží se o tržby, ale o ovlivnitelné náklady
  • zadavatel je garantem přeúčtování vybraného jízdného
  • rozhoduje kvalita služeb
  • bez průkazného vyúčtování není ztráta uhrazena
  • zadavatel garantuje uchazečům přístup k infrastruktuře

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče