Stát už ví, jak změní D1: šest pruhů a hlukové stěny

23. listopadu 2009, 12:26 - Tomáš Fránek, <a href="http://www.aktualne.cz">Aktuálně.cz</a>
23. listopadu 2009, 12:26

Je to pohled do doby za třicet až čtyřicet let - dálnice D1 má šest pruhů a místo nynějších asi 24 tisíc osobních aut po ní jezdí až 40 tisíc aut denně. Kolem dálnice jsou téměř na všech místech protihlukové stěny a ploty a pro zvířata je dost možností, jak se bezpečně přes silnici dostat na druhou stranu.

Autor: Martin Siebert

Tak vypadají plány na rozšíření nejvytíženější silnice v zemi, dálnice D1. Šest pruhů by se na dálnici mělo začít budovat v roce 2015 a pokud bude dost peněz, tak by se od Mirošovic až po Kývalku mělo na rozšířené dálnici jezdit o čtyři roky později.

Bude to přijatelné

A zatímco stavební firmy si zatím na miliardové zakázky na rozšíření dálnice teprve brousí zuby, projektanti a odborníci na dopravu a životní prostředí pracují naplno. Finišuje totiž jeden z rozhodujících schvalovacích procesů - to je posouzení vlivu rozšířené dálnice na životní prostředí. Rozšíření dálnice má stát 40 miliard korun.

A podle jednoho z posledních kroků před vydáním rozhodující stanoviska ministerstva životního prostředí, posudku expertů na životní prostředí, jde o projekt pro životní prostředí přijatelný, rozšířená dálnice by sice měla přinést daleko víc aut, ale také méně hluku a emisí.

„Záměr sice ovlivní živočichy a rostliny, ekosystémy, půdu, vodu, ovzduší, krajinu a akustickou situaci, avšak vzhledem na plánovaná ochranná opatření nevýznamným způsobem,“ uvádí v posudku experti.

Podle Ředitelství silnic a dálnic se dálnice na šest pruhů rozšíří na 160 kilometrech. „Čtyřproudová dálnice D1 neodpovídá intenzitě dopravy, zhoršuje se bezpečnost dopravy, roste počet dopravních nehod. Podle prognózy dopravy do roku 2050 se má intenzita dopravy neustále zvyšovat, tím by se situace na D1 dále zhoršovala,“ napsali zástupci dálničního ředitelství v žádosti Ministerstvu životního prostředí.

**Zastřešte dálnici

Podle výpočtů dopravních expertů na dálnici D1 přibudou desetitisíce aut i v případě, že se podaří dostavět alternativní trasu, silnici R35 na východě Čech. Zatímco nyní například v úseku u Mirošovic jezdí denně asi 26 tisíc osobních aut denně, v roce 2030 i v případě, že část dopravy odvede silnice R35, denně bude jezdit po dálnici 34 tisíc osobních aut.

A v úsecích u Mirošovic, ale také Lokte, Velkého Meziříčí, Devíti křížů nebo Ostrovačic počet aut v roce 2030 znovu naplní kapacitu dálnice.

A právě další nárůst dopravy už vyvolává odpor některých obcí a lidí, kteří blízko dálnice bydlí. Nejostřeji zatím vystupují radní z Mirošovic, kteří dokumentaci dálničního ředitelství označují za účelový dokument, který má pouze prokázat minimální dopad provozu automobilů.

A to, že má hluk i ve chvíli, kdy na dálnici budou další desetitisíce aut, klesat, označili radní za paradox. „Pokud se bude v rozšíření dálnice D1 pokračovat i přes negativní stanovisko obce, je pro Mirošovice jediná přijatelná varianta, a to radikální řešení hluku buď zastřešením dálnice nebo výstavbou tunelu,“ napsali zástupci obce ve svém stanovisku.

Více na Aktuálně.cz.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče