Stát si posvítí na autoškoly a STK

16. ledna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
16. ledna 2006, 00:00

NOVÁ PRAVIDLA Na majitele motorových vozidel a provozovatele autoškol čekají nové nástrahy. První skupinu nemine daleko přísnější dohled na stav vozidel ve stanicích technické kontroly. Větší tvrdost má přinést i novela zákona o autoškolách.

NOVÁ PRAVIDLA Na majitele motorových vozidel a provozovatele autoškol čekají nové nástrahy. První skupinu nemine daleko přísnější dohled na stav vozidel ve stanicích technické kontroly. Větší tvrdost má přinést i novela zákona o autoškolách.

V několika vybraných stanicích technické kontroly (STK) stát na počátku roku spustil pilotní projekt přísnějšího dohledu. Testuje v nich automatický informační systém, který má vyloučit podvody při technických kontrolách. Naostro má kamerový systém a on-line napojení dopravních úřadů s ministerstvem u drtivé většiny stanic STK začít fungovat v následujících týdnech od počátku února.

Podle ministra dopravy Milana Šimonovského by on-line dohled měl vyloučit situace, kdy kontrolou projde motorové vozidlo pouze papírově. Takové případy se při současném systému státní kontroly stanic STK stávají většinou u ojetých automobilů dovezených ze zahraničí. Šimonovský také řekl, že ministerstvo dopravy bude práci STK kontrolovat za pomoci vozidel s předem známými technickými závadami. „Stanice technické kontroly by všechny tyto závady měly odhalit, mělo by to být v zájmu všech řidičů,“ říká ministr.

ZAMEZÍ SE PODVODŮM?

Zpřísnění kontroly vítá především Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA. „Povede to k výraznému snížení případů, kdy je technická prohlídka provedena pouze administrativně bez fyzické přítomnosti vozidla v STK. Kontrolní úřady budou mít okamžitý přehled o počtu prohlídek a technické způsobilosti konkrétních vozidel,“ upozorňuje předseda sdružení Petr Mikšovský.

Program umožní sledovat čas, kdy byl založen protokol, vjezd a výjezd z kontrolní linky, zápis závad, tisk protokolu bez dalšího vnějšího zásahu obsluhy a automaticky upozorňovat kontrolní pracovníky. „Doufám, že zlaté české ručičky nenaleznou příliš rychle způsob, jak nový systém obelstít,“ dodal Mikšovský.

Zástupce vedoucího STK v Sezimově Ústí Radovan Čech nový systém rovněž vítá. Doufá ale, že jeho zavádění nebude spojeno s nutnými finančními náklady stanic do nového zařízení.

NA TESTY POUZE ELEKTRONICKY

Změny čekají nejen majitele motorových vozidel, ale i jejich potenciální řidiče. Všichni adepti na řidičský průkaz by alespoň podle představ ministerstva dopravy měli při závěrečných teoretických zkouškách z pravidel silničního provozu již od července tohoto roku vyplňovat elektronické testy.

Podle Šimonovského začne totiž od 1. července platit nový zákon o provozu na pozemních komunikacích a ministerstvo dopravy nepředpokládá, že by nové testy tisklo v papírové podobě. Testy se mají navíc výrazně zjednodušit a zaměřit se na teoretické zvládnutí praktických situací.

Na otázky v nových testech bude vždy jen jedna správná odpověď. Na některé mají zájemci odpovídat pouze ano, či ne. V obrázkové části testu se pak dosavadní kresby křižovatek nahradí fotografiemi, zachycujícími skutečné situace ze silničního provozu. „Písemné zkoušky v autoškolách nemají být jazykolamné oříšky, ale mají obsahovat mnohem více otázek na praktické situace než dosud,“ vysvětluje ministr. S novými testy se bude moci veřejnost seznámit letos na jaře na webových stránkách ministerstva. „A autoškoly musí už v letošním druhém čtvrtletí začít připravovat frekventanty podle nových pravidel,“ zdůrazňuje šéf rezortu.

NEREÁLNÝ TERMÍN

Majitelé autoškol proti zkoušení pomocí počítače v zásadě nic nemají. Považují však za naprosto nereálné, že se nový systém zkoušek podaří zavést v tak krátké době, se kterou počítá ministerstvo dopravy. „Stávající zákon říká, že zkouška probíhá v autoškole. Pro jejich majitele by to tedy znamenalo obrovské investice do počítačů. Navíc autoškole nelze dost dobře zakoupení počítačů nařídit,“ říká předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný, který je zároveň majitelem jedné z pražských firem v oboru. Pokud by prý ministerstvo dopravy chtělo provádět zkoušky na úřadě, tak to také nelze autoškole nařídit, navíc i v tomto případě by se musel změnit zákon.

„Současný zákon jasně stanoví kde a jakým způsobem se provádí zkoušky. Případné přijetí novely tohoto zákona v tak krátké době, která do července zbývá, je prakticky nereálné,“ upozorňuje Horázný. Případné elektronické zkoušení prý také narazí na kapacitu počítačových učeben. Například v Praze se denně zkouší 70 až 100 žadatelů a zkouška podle zákona musí začínat testem.

Počítačová učebna bude mít omezený počet míst, a tudíž takové množství žadatelů bude nutno zkoušet v průběhu celého dne. „V takovém případě by bylo prakticky nemožné provést zkoušku všech žadatelů v jednom dni tak, jak to ukládá zákon,“ říká šéf asociace.

NA ŘADĚ JE NOVÝ ZÁKON O AUTOŠKOLÁCH

Větší dopad na autoškoly než plánované elektronické zkoušky ale bude mít chystaná novela zákona o autoškolách, která počítá zejména s vyšším dohledem nad činností autoškol. Větší důraz bude kladen také na pravidelné přezkušování profesionálních řidičů, hlavně šoférů nákladních vozidel. Zkušební komisaři by zároveň nově měli přejít z dopravních úřadů pověřených obcí na kraje. „Chceme zejména sladit činnost autoškol v České republice s evropskými normami,“ tvrdí Šimonovský.

Novela příslušného zákona je nyní v mezirezortním připomínkovém řízení a podle Šimonovského do voleb projednána nebude. „Tato vláda už návrh novely zákona o autoškolách neuvede do praxe. To bude až věcí nového kabinetu, který vzejde z červnových voleb,“ dodává.

BUDE SE DÁLE JEDNAT Předseda asociace autoškol Horázný tvrdí, že autoškoly se k novele staví celkem kladně, protože obsahuje řadu převzatých evropských norem. Přesto však sporné body existují a bude se o nich dále jednat. Jedním z nich je doškolování profesionálních řidičů, které budou moci podle návrhu novely provádět pouze takzvané „akreditované osoby“ z řad právnických osob. „Je to omezování podnikání, stejné možnosti musejí mít i fyzické osoby,“ domnívá se Horázný. Navíc prý na akreditaci nemá být právní nárok. Asociace se domnívá, že v tomto případě hrozí omezení hospodářské soutěže v tomto oboru a navíc na základě zákona. Podle Horázného je určitě na místě zpřísnění současného stavu, kdy může doškolovat prakticky každý, kdo má autoškolu, třeba jen na osobní automobil a příslušné profesní osvědčení. Nemělo by se však jít do opačného extrému. Rozhodujícím kritériem pro akreditaci musí být splnění podmínek stanovených zákonem. Návrh předpokládá pro praktické doškolování řidičů pořízení vozidel, která budou muset splňovat přísná kritéria. A ten, kdo si pořídí techniku za několik milionů korun, nemůže být podle Horázného vydán všanc subjektivnímu rozhodování o udělení akreditace. O jeho případném neúspěchu musí rozhodnout zákazníci prostřednictvím trhu. NOVÝ ZÁKON O AUTOŠKOLÁCH * zpřísní se státní dohled * zkušební komisaři přejdou z obcí na kraj * větší důraz se bude klást na doškolování profesionálních řidičů * doškolovat mají pouze akreditované osoby * teoretické zkoušky budou prováděny elektronicky (výběr z návrhu) NÁVRH ZPŘÍSNĚNÍ KONTROL V STK**

  • kontrolu vozidla bude sledovat kamerový systém
  • on-line databáze propojí STK a dopravní úřady s ministerstvem dopravy
  • databáze má vyloučit, aby kontrola vozidla proběhla pouze papírově
  • program zaznamená čas příjezdu vozidla, výpis zjištěných závad či ukončení kontroly

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče