Stát pomůže dobýt nové trhy

17. května 2004, 00:00 - ZDENĚK KUBÍN, JANA HÁJKOVÁ
17. května 2004, 00:00

NA ZAHRANIČNÍM VELETRHU LZE VYSTAVOVAT I ZA STÁTNÍ PENÍZE Hledat nové trhy a prosadit se na nich - to je jeden z hlavních úkolů pro české firmy po vstupu do EU. K úspěchu vedou konkurenceschopné zboží, kvalitní prezentace a aktuální informace o nabídkách a poptávkách zahraničních firem.

NA ZAHRANIČNÍM VELETRHU LZE VYSTAVOVAT I ZA STÁTNÍ PENÍZE

Hledat nové trhy a prosadit se na nich - to je jeden z hlavních úkolů pro české firmy po vstupu do EU. K úspěchu vedou konkurenceschopné zboží, kvalitní prezentace a aktuální informace o nabídkách a poptávkách zahraničních firem.

Stejně jako v minulých letech se ČR i letos oficiálně účastní mnoha mezinárodních veletrhů a výstav v zahraničí. České firmy díky tomu mohou na účast na těchto akcích opět získat výrazný finanční příspěvek státu. Oproti loňskému roku se podmínky pro získání příspěvku v podstatě nezměnily: pro malé a střední podniky do 250 zaměstnanců činí příspěvek 100 % nájmu čisté výstavní plochy (do maximální výše 100 000 korun na jednoho vystavovatele). Pro podniky nad 250 zaměstnanců činí příspěvek 50 % nájmu čisté výstavní plochy, rovněž do maximální výše 100 000 korun. Zájemci o finanční příspěvek státu se mohou přihlásit přímo vybraným realizátorům jednotlivých akcí. Jejich seznam je přístupný na webu Ministerstva průmyslu a obchodu .

KDE HLEDAT POPTÁVKY

Pomocnou ruku při hledání spolehlivých zahraničních partnerů a nových odbytišť podává několik organizací. Mezi nimi lze v prvé řadě doporučit ty, které mají určitý mezinárodní kredit a které zároveň nemají zprostředkování těchto kontaktů jako předmět svého podnikání. Především tedy agenturu CzechTrade a Hospodářskou komoru ČR. Na ně se také obracejí zahraniční firmy se žádostí o zveřejnění svých poptávek a nabídek na základě doporučení zahraničních obchodních komor a zastupitelských úřadů. Obě zmíněné organizace umožňují přístup k aktuálním obchodním nabídkám jak elektronicky (na svých webových stránkách nebo e-mailem, případně na disketách), tak tištěnou formou (zveřejňováním v časopisech). Také Profit od května pravidelně zveřejňuje díky spolupráci s CzechTrade některé zahraniční poptávky, zaslané zahraničními firmami. U značné části poptávajících firem je kontakt možný prostřednictvím vyplněného dotazníku, který je na webových stránkách CzechTrade. Rovněž u poptávek a nabídek zveřejňovaných Hospodářskou komorou ČR je uváděn kód - adresu konkrétní firmy lze získat za malý poplatek. Komora tento postup vysvětluje dvěma důvody: poplatek umožňuje krýt nezbytné náklady a zároveň vede ik tomu, že se hlásí jen vážní zájemci a zahraniční firma není obtěžována velkým množstvím korespondence. Zahraniční firma by byla zahlcena desítkami odpovědí, přičemž více než polovina jsou různí prostředníci, kteří to jen zkouší a neuvedou svoji konkrétní nabídku. Po špatné zkušenosti s českými zájemci by se pak mohla se svou poptávkou obrátit do jiného teritoria. Navíc: Pro skutečné zájemce není 200 korun velkou částkou, zatímco potenciální prostředník většinou zkouší desítky adres (a násobek této ceny ho již od takovéto spekulace odrazuje). Reakce zahraničních firem ukazují, že každá poptávající firma najde v ČR prostřednictvím zmíněného systému (přes český zastupitelský úřad, kancelář CzechTrade a místní či českou hospodářskou komoru) obchodního partnera. Vysoce cení pružnost českých firem, s jakou se přizpůsobují požadavkům ze zahraničí. Největší kritika ze strany zahraničních firem naopak směřuje na špatné jazykové vybavení některých českých společností (i když postupně se situace lepší). Není přitom důležitá dokonalá gramatika, ale terminologie daného oboru. Velkou šanci má firma, která okamžitě po získání kontaktu telefonicky kontaktuje zahraničního partnera a nabídkový dopis (e-mailem nebo faxem) přizpůsobí jeho požadavkům. Pro zahraniční firmu je důležité projevení zájmu a ujištění, že se na její poptávce pracuje. Jinak je pravděpodobné, že se po měsíci čekání obrátí na konkurenci v okolních východoevropských zemích.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče