Stát platí reklamu řetězcům

04. dubna 2008, 16:55 - Táňa Králová
04. dubna 2008, 16:55

Kampaň vstoupí i do čekáren gynekologií a porodnic

Znáte je ze stránek týdeníku EURO a v těchto dnech je potkáváte na billboardech - ekologické zemědělce Josefa Šourka, Josefa Sklenáře a Josefa Abrleho - maskoty reklamní kampaně na biopotraviny, kterou si objednal a platí stát. Na propagaci BIO vydá během tří let 28 milionů korun, z toho polovinu uhradí Evropská unie. Letos si daňoví poplatníci přispějí 17 miliony na to, aby si zvýšili povědomí o ekologickém zemědělství a produktech z něj a více nakupovali biopotraviny, především české. Osvěta má mířit především k lidem z velkých a středních měst, s vyšším a středním příjmem i vzděláním, a speciálně k maminkám. To je cílem kampaně, jak ji formuloval zadavatel – Státní zemědělský intervenční fond (SZIF). Chytá ale stát podporu biopotravin za správný konec?

Vzorové biotrio

Hypermarkety, supermarkety a dokonce i diskonty se předhánějí v tom, který se víc zezelená, a táhnou tím trh s biopotravinami nahoru. Teď se jen těší, že kampaň státu přivede za jejich biosortimentem další zákazníky. Vždyť ochutnávky jako součást státní promotion budou probíhat přímo v nákupních centrech. Ani jeden ze tří biofarmářů pózujících na zdařilých billboardech ale do obchodních řetězců nedodává. Velkoplošná reklama však rozhodně není klamavá, všichni tři dělají žádané biovýrobky - od biomásla, biotvarohu a biosýrů Šourkových přes biovíno rodiny Abrlových po biovepřové od Sklenářů-, po kterých se na hladovém biotrhu jen zapráší. Sami by kampaň na podporu prodeje nepotřebovali a kdyby to bylo tak snadné, mohli by vyrábět několikanásobně víc, aby všechny zájemce uspokojili. Podobně jsou na tom další farmáři, kteří mají spotřebitelům a obchodníkům co nabídnout. České bioprodukce je nedostatek, a řetězce proto často plní regály zbožím z dovozu. Jeho podíl vloni přesáhl šedesát procent.
Kámen úrazu není v tom, že by u nás bylo málo ekologických zemědělců - je jich dost a každý rok přibývají. Jen od letošního ledna se bez chemie obejde dalších 250 ekofarem, celkem je jich přes 1500. Jenže většina z nich volí nejjednodušší cestu: na loukách usuší ekoseno, na pastvinách mají dobytek, který mnohdy ještě mladý prodají za dobré ceny do zahraničí, žádné pachtění na políčkách s mrkví, kam na plevele nesmí ani kapka herbicidu. Je paradoxem, že ministerstvo zemědělství k tomu motivuje další – pěstitelé ekotrávy jsou jediní, kterým letos zvedlo dotace. Přitom resortní ministr Petr Gandalovič (ODS) si neuspokojivé rozložení sil v ekozemědělství uvědomuje. „Není dobře, když se dobytek odchová tady, ale na dokrmení odchází do jiných zemí, kde se pak poráží a zpracovává, a tam vzniká přidaná hodnota. V tom je naše slabina,“ připouští ministr, který minulý týden odstartoval největší kampaň na propagaci biopotravin. „Tento trh má v České republice velký potenciál. V současné době biopotraviny kupuje pravidelně jen asi pět procent spotřebitelů, další čtvrtina občas. Spotřeba biopotravin na jednoho obyvatele byla v loňském roce asi 126 korun a očekáváme, že po skončení kampaně se tato čísla znásobí,“ říká Gandalovič. Podnikání v oblasti potravin označil za jednu z nejperspektivnějších příležitostí. Ministrovi se podařilo probudit zájem o zpracovávání surovin z ekologického zemědělství na potraviny pro trh. Potravináři a farmáři, kteří se tomu chtějí věnovat, mají při žádostech o investiční dotace přednost před výrobci „obyčejných“ potravin. Z necelé půl miliardy korun přiklepnuté na příslušný dotační titul dosáhli biovýrobci v loňském roce na 211 milionů. Tyto dotace mají zatím potvrzené na papíru a dostanou je poté, co investici dokončí.

Po nákupních centrech

Za prospěšnou považuje státní kampaň na propagaci biopotravin Tom Václavík z agentury Green marketing, mapující trh s biopotravinami. „Nabudí poptávku, a ta si vynutí nabídku. Vždycky to tak přece bylo. Když obchod bude chtít biovýrobky po potravinářích, oni budou žádat ekologické suroviny po zemědělcích. V tom vidím naději,“ říká marketingový odborník. Reakce zemědělců tomu zatím moc nenasvědčují a výrobci, kteří slyší na módní biotrend, musí ekologické mléko či maso také dovážet. Kupříkladu mlékárna Olma, která vyrábí biojogurty už řadu let, vloni zvýšila výrobu téměř dvojnásobně a chtěla by ji rozšiřovat i letos, pokud ovšem sežene surovinu, kterou nakupuje i za hranicemi. O mléko z konvenční produkce je na trhu zájem, ceny jsou vysoké a bezproblémový odbyt zemědělce netlačí k přechodu na bio. „Dodávky budou spíš na menších a středně velkých zemědělcích, velké podniky ekologickou produkci nezbytně dělat nemusí,“ míní Václavík. Jak poznamenává, přestože v minulém roce si domácí bioprodukce ukrojila na trhu opět menší díl, celkově se zvýšila. Spotřeba šla totiž nahoru. Kampaň vítá také Hnutí Duha, které však ministra Gandaloviče vyzvalo, aby s velkými potravináři řešil, jak posílit nabídku domácího zboží. „Velký a rostoucí podíl dovážených biopotravin je úplně zbytečný. Mléko, obilí nebo zeleninu a další suroviny by klidně mohli dodávat domácí zemědělci,” zdůrazňuje Kateřina Kotásková z Hnutí Duha.
Reklamní kampaň zajistí pro stát agentura Ogilvy & Mather. „O zakázku se ucházeli čtyři zájemci. Vítězná Ogilvy & Mather přesvědčila kreativním pojetím, nejlepším vynaložením finančních prostředků vzhledem k cíli kampaně a cílové skupině, kterou má oslovit,“ uvedl mluvčí SZIF Vilém Frček. Biopotraviny nás osloví z billboardů, letáků, inzercí v tisku, zvláštní info linkou a webovými stránkami, ale i v balíčcích dodávaných do porodnic či prostřednictvím road show po vybraných obchodních centrech v Praze a šesti velkých městech. Stát původně zamýšlel údernější agitaci, která by stála víc než dvojnásobek. Projekt na šedesát milionů korun ale Evropská komise hlavně kvůli vysokému rozpočtu neschválila.

BOX:
Jak žijeme bio
Údaje o spotřebě biopotravin v ČR za minulý rok
- Spotřeba stoupla o 70 procent
- Češi utratili za biopotraviny téměř 1,3 miliardy korun, zhruba o půl miliardy víc než předloni
- Každý Čech za ně v průměru vydal 126 korun
- Z celkové spotřeby potravin si biopotraviny ukrojily 0,55 procenta
- Podíl dovezených biopotravin stoupl z 56 na 62 procent
Pramen: Green marketing

BOX:
Ekologická statistika
*Stav k 31. 3. 2008*Rozdíl od 1. 1. 2008
Počet ekofarem*1564*+246
Počet výrobců biopotravin*297*+44
Louky a pastviny (ha)*267 189*+9290
Orná půda (ha)*31 194*+1 689
Sady (ha)*1737*+112
Vinice (ha)*353*+108
Pramen: ministerstvo zemědělství

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít