Stát dal ruce pryč od dálnice D8. Gigantický sesuv zatím nesanuje

02. března 2014, 17:37 - Petr Weikert, euro
02. března 2014, 17:37

Ani devět měsíců poté, co se utrhl svah nad rozestavěnou severočeskou dálnicí D8, nezačal stát území sanovat. Nenechal ani vykácet cestu, kudy by mohla ke svahu přijet technika. Geologové varují, že svah je stále nestabilní. Sesuv, který nemá svým rozsahem v Evropě obdoby, navíc ohrožuje dvě přilehlé obce – Litochovice a Prackovice.

Ministerstva dopravy a životního prostředí se nyní snaží situaci řešit. K praktickým krokům má ale myšlenka daleko. Šéfové resortů Antonín Prachař a Richard Brabec se zatím dohodli na obnovení činnosti pracovní skupiny. „Nechápu, proč za celou tu dobu a v tak kritické situaci nebyla ministerstva ani schopna vybrat firmu, která by provedla inženýrsko-geologické průzkumné práce na sesuvu,“ nechybí rozhořčení Richardu Brabcovi.

Podle dřívějších informací ministerstva dopravy není místo sesuvu jediné rizikové. Ministerstvo životního prostředí totiž v polovině devadesátých let schválilo koridor dálnice přes riziková území sesuvů, i když mělo k dispozici i geologické posudky, které před tím varovaly. Nyní bude muset ministerstvo dopravy vyřešit sanaci celého rozsáhlého území. Hrubým odhadem úřadu to bude stát miliardu korun a trvat nejméně rok a půl.

Bez evropských dotací

D8 má tu smůlu, že se kvůli potížím stát vzdal veškeré snahy získat na její dostavbu evropské dotace. Peníze i pozornost přesměroval na jiné projekty. V listopadu sice ministerstvo dopravy začalo hledat za 50 milionů firmu, která navrhne, jak území sanovat, v praxi se se závalem ale dosud nestalo nic, tedy kromě monitoringu a odvodňování.

Poslední nedokončený úsek D8 v Českém středohoří měl řidičům původně sloužit už v roce 2010. Nyní si termín dokončení netroufá odhadnout ani Ředitelství silnic.


Také čtěte:

Stát hledá řešení sesuvu na dálnici D8, osloví tři firmy

Dokončení dálnice D8 je ohroženo. V krajním případě by vedla jinudy

Došly peníze. Do roku 2015 zřejmě nebudou dokončené dálnice D11 a D8


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít