Stát chce regulaci řetězců

24. ledna 2005, 00:00 - PETR HAVEL
24. ledna 2005, 00:00

OBCHODNÍ ŘETĚZCE Provozní doba v obchodních řetězcích se zřejmě krátit nebude. Jejich obchodní praktiky ale možná vyřeší regulace. Možnou podobu regulace obchodních řetězců by měla navrhnout pracovní skupina složená ze zástupců zainteresovaných stran. Vicepremiér Martin Jahn ji však podle dostupných informací svolá velmi brzy.

OBCHODNÍ ŘETĚZCE

Provozní doba v obchodních řetězcích se zřejmě krátit nebude. Jejich obchodní praktiky ale možná vyřeší regulace.

Možnou podobu regulace obchodních řetězců by měla navrhnout pracovní skupina složená ze zástupců zainteresovaných stran. Vicepremiér Martin Jahn ji však podle dostupných informací svolá velmi brzy. Skupina by pak měla připravit kompromisní návrh, který by reguloval některé obchodní vztahy.

Potravinářská komora ČR hodlá přitom prosazovat například zkrácení doby splatnosti za dodané zboží nebo zákaz prodeje potravin za ceny pod výrobními náklady. Odboráři zase požadují zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců, podle jednatele společnosti Globus ČR Petra Vyhnálka ale nepřišli jejich zástupci na jednání s žádnými konkrétními příklady. „V tomto smyslu se nebylo k čemu vyjadřovat,“ konstatoval Vyhnálek. Minimálně v jednom bodě je ale již po schůzce u vicepremiéra Jahna jasno: Otevírací doba obchodů se krátit nebude, podmínky zaměstnanců by měly být řešeny v kolektivních smlouvách.

ZÁKONNÁ OMEZENÍ ZŘEJMĚ BUDOU

Na potřebu upravit některé obchodní praktiky řetězců tlačí především Potravinářská komora. Ta již také připravila návrh novely obchodního zákoníku, která by měla řešit zmíněný prodej pod nákupní ceny a u rychloobrátkového zboží stanovit dobu splatnosti na 30 dní. „Podmínky obchodu mohou být upraveny jedině legislativně - buď formou novelizace zákona, nebo musí být dodržována ustanovení současných zákonů,“ tvrdí ředitel komory Miroslav Koberna.

To se týká například takzvaných podnákladových cen. Již současný zákon totiž zakazuje výrobcům a obchodníkům prodej pod náklady, neboť by se v takovém případě jednalo o dumping a samy řetězce s tím mnoho dělat nemohou. „Nemohu přece vědět, jaké má náklady na výrobu dodavatel a nemohu po něm tedy podnákladovou cenu požadovat,“ říká Vyhnálek. Přestože řetězce jakékoli regulace ze zásady odmítají, sám Petr Vyhnálek „cítí, že nějaká zákonná regulační opatření asi budou“.

U Jahna se nicméně hovořilo vedle regulací také o podpoře tuzemských výrobků ze strany obchodních řetězců.

 

ŘETĚZCE PODPORUJÍ TUZEMSKÉ VÝROBCE

Zástupci řetězců uvádějí, že v regálech supermarketů je 80 až 90 procent „domácího“ zboží. „Podporujeme ty, kteří jsou konkurenceschopní,“ připomíná Vyhnálek. Nejde jen o slova. Domácím výrobcům byl například umožněn vstup do celé sítě řetězce Ahold, zhruba před rokem proběhl seriál představující tuzemské potraviny v rámci akce KlasA v síti Tesco, v současné době připravuje marketingový odbor Státního zemědělského intervenčního fondu další prezentaci, mimo jiné s prodejnách Globus.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče