Stát by měl podpořit obnovu aut

22. ledna 2009, 00:00 - Petr Bayer
22. ledna 2009, 00:00

Státní podpora obnovy vozového parku je jednou z možností, jak čelit krizi v klíčovém odvětví tuzemské ekonomiky.

Tvrdí to alespoň ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Jak dalece zatím zasáhla krize automobilový průmysl a z jakého důvodu?

Český automobilový průmysl více než 80 procent produkce vyváží, především do zemí Evropské unie. Proto je silně ovlivněn tamní nepříznivou ekonomickou situací a z toho vyplývajícím snížením poptávky po nových vozech. Předpovědi pro rok 2009 jsou prakticky nemožné, protože situace se mění takřka každým dnem.

Výrobci osobních vozů většinou omezují produkci. Jak jsou na tom další producenti?

Velmi dobře si dosud vede výroba autobusů Iveco Czech Republic – bývalá Karosa, SOR Libchavy a přípojných vozidel. Naopak odbyt užitkových vozidel značek Avia a Tatra je přímo zasažen recesí a má problémy s nedostatkem objednávek především na zahraničních trzích.

Jak by mohl stát pomoci tomuto sektoru?

Vláda by mohla alespoň částečně pomoci tím, že by podpořila obnovu vozového parku formou pobídek na nákup nového vozidla při likvidaci vozidla starého s věkovým limitem například 14 let. Tím by se pozitivně motivovala poptávka na trhu nových vozidel, což by přispělo k oživení růstu jednoho z klíčových odvětví naší i evropské ekonomiky – automobilového průmyslu.

Je toto opatření průchozí i na evropské půdě?

Ideální by samozřejmě bylo, kdyby obdobná pobídková opatření proběhla koordinovaně ve všech členských zemích. Trvalé vyřazování starých neekologických vozidel z provozu by současně přispělo i ke snižování škodlivých emisí a CO2, jakož i ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Na tuto problematiku upozorňujeme již řadu let, bohužel zatím bez adekvátní reakce české vlády.

Kolik vozů se letos v České republice vyrobí, když přibyl další výrobce Hyundai?

Konzervativní odhad je, že dominantní výroba osobních automobilů zůstane v souhrnu na stejné úrovni jako vloni, tedy 950 tisíc kusů. Dosud však známe jen výhled TPCA, neznáme plány Škody Auto, ani jak se bude vyvíjet náběh výroby v Hyundai Nošovice.

Na kterých trzích jsou největší výpadky a jak je lze nahradit?

Celkově se za rok 2008 odhaduje asi sedmiprocentní pokles registrací nových osobních vozů v západní Evropě. Pro Škodu Auto důležitý německý trh klesl o 1,8 procenta. Východní Evropa naproti tomu v loňském roce zaznamenala šestiprocentní nárůst. Jakékoli odhady pro letošní rok jsou ovšem velmi obtížné.

Co přinese probíhající světová hospodářská krize pozitivního pro automobilový průmysl?

Firmy znovu přehodnocují své strategie, je možno provést některá dříve nepopulární, ale nyní naprosto nezbytná úsporná opatření. Předpokládá se, že v rámci Unie automobilky dostanou k dispozici nízkoúročené úvěry na špičkové inovace a vývoj moderních vozidel na alternativní paliva, hybridních a elektrických automobilů. To pochopitelně bude mít pozitivní vliv na rychlejší rozvoj budoucího vozového parku, mnohem šetrnějšího k životnímu prostředí.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče